زدن ماسک باعث ابتلا به آسم نمی‌شود

زدن ماسک باعث ابتلا به آسم نمی‌شود

یادداشت: دکتر شمس‌الدین اطهاری فلوشیپ آسم و آلرژی


 آسم از مهم‌ترین بیماری‌های تنفسی است که در افراد دارای ژن‌های مستعدکننده با تحریک عوامل محیطی بروز کرده و موجب تنگی‌نفس همراه با سرفه و خس‌خس سینه می‌شود. داروهای گشادکننده برونش‌ها و کاهش‌دهنده التهاب برای کنترل حملات آسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در عالم‌گیری کرونا یکی از اصلی‌ترین راهکارها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از عفونت ریه‌ها به کروناویروس استفاده از ماسک است که سازمان جهانی بهداشت تاکید زیادی بر استفاده از ماسک دارد. همچنین در شیوه‌نامه اعلامی سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و درمان و همین‌طور ستاد ملی مقابله با کرونا تاکنون استثنایی در استفاده از ماسک اعلام نشده است و همه افراد را به استفاده از ماسک توصیه کرده‌اند.
اخیرا در برخی از خانواده‌های دارای بیمار مبتلا به آسم این نگرانی وجود دارد که استفاده از ماسک در بیمارشان موجب کاهش اکسیژن‌رسانی به فرد و باعث افزایش دریافت دی‌اکسیدکربن از بازدم فرد شود که این امر می‌تواند به ریه‌ها آسیب بزند یا آسم را تشدید کند. خوب است بدانید دی‌اکسیدکربن گاز بی‌ضرر تنفسی بوده و به ریه‌ها آسیبی وارد نمی‌کند و از عوامل محرک بیماری آسم نیست. از طرفی استفاده از ماسک در تجمع‌ها و مکان‌های شلوغ توصیه شده و در هوای آزاد که فرد ارتباطی با سایر افراد ندارد یا در تنهایی فرد می‌تواند از ماسک استفاده نکند. ولی در کنار سایر افراد لزوم استفاده از ماسک مورد تاکید است.
همچنین وقتی حملات آسم رخ نداده باشد ماسک نه‌تنها محرک آسم نبوده بلکه با ممانعت از ورود مواد حساسیت‌زا از ایجاد حملات آسم پیشگیری می‌کند. در حین تشدید حملات آسم، فرد باید داروهای تجویزشده از سوی پزشک مربوط را استفاده کند و در محیط پراکسیژن قرار بگیرد. ولی باید توجه کند که در فضاهای پرازدحام بدون ماسک قرار نگیرد و با تسهیل مسیر آلودگی با کروناویروس باعث آسیب به ریه‌های حساس خود نشود. در نهایت این‌که ماسک‌زدن افراد مبتلا به آسم وقتی حملات آسم وجود نداشته منعی ندارد و نه‌تنها باعث ابتلا به آسم نمی‌شود بلکه از واردآمدن آسیب‌های بیشتر به ریه و افزایش حساسیت نیز جلوگیری می‌کند.