آشتی‌ برای کشتار بیشتر

دولت بایدن ضمن عقب‌نشینی از مواضع اعلامی خود در مخالفت با جنگ یمن، معامله تسلیحاتی گسترده‌ای با ریاض منعقد کرده است

آشتی‌ برای کشتار بیشتر

انعقاد پیمان تسلیحاتی رسمی آمریکا و عربستان سعودی در بحبوحه نبرد ائتلاف متجاوز سعودی و رزمندگان مقاومت یمن در مارب، مترادف با پایان‌یافتن ژست دولت بایدن مبنی بر مخالفت با جنگ‌یمن می‌باشد. این اقدام در حالی صورت گرفته که در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، جو بایدن رویکرد دولت ترامپ در قبال جنگ یمن و حمایت از بن‌سلمان را اشتباه خواند و حتی پس از حضور در کاخ سفید، در ظاهر دستور قطع مراودات مالی آمریکا و عربستان سعودی را صادر کرد.

وزارت خارجه آمریکا درخواست عربستان سعودی برای خرید ۶۵۰ میلیون دلار موشک هوا به هوا و تجهیزات مرتبط را تأیید کرد. آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا کنگره را مطلع کرد که فروش این تجهیزات «سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا را تقویت خواهد کرد.»در این سند از عربستان سعودی به عنوان کشور دوست نام برده شده که نیروی مهمی برای پیشرفت‌های اقتصادی و سیاسی در خاورمیانه به شمار می‌رود. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با وعده پایان‌دادن به جنگ یمن روی کار آمد اما اکنون در مدت زمان کمتر از یک سال پس از حضور در کاخ سفید دست به معامله تسلیحاتی آشکاری با سعودی‌ها زده است.
آشتی بایدن و بن‌سلمان؟
یکی از موضوعاتی که در این خصوص باید مدنظر قرار داد، به مناسبات تیره بن‌سلمان و بایدن در ماه‌های نخست حضور رئیس جمهور جدید آمریکا در کاخ سفید بازمی‌گشت. واقعیت امر این است که تنها دلیل نارضایتی بایدن از بن‌سلمان، تعلق خاطر وی به ترامپ و جمهوریخواهان بوده است. دموکرات‌ها که کینه شدیدی از ولیعهد سعودی‌ها به دلیل حمایت از رقبای خود در انتخابات میاندوره‌ای کنگره ( سال 2018) و ریاست جمهوری سال‌های 2016 و 2020 به دل داشتند، تصمیم داشتند مهره بازی آمریکا در ریاض را تغییر دهند. از این رو بایدن پس از سرکار آمدن در قدرت، رویکرد سعودی‌ها در جنگ یمن را مورد انتقاد قرار داد. فراتر از آن، بایدن اجازه انتشار گزارش‌های محرمانه دستگاه‌های امنیتی آمریکا دال بر دخالت مستقیم بن‌سلمان در قتل و  مثله‌کردن جمال خاشقچی منتقد سعودی را صادر کرد. ماجرا به این نقطه نیز ختم نشد!
دموکرات‌ها وعده دادند که اسناد دخالت سعودی‌ها در ماجرای 11 سپتامبر 2001 میلادی و انهدام برج‌های دوقلوی تجارت جهانی نیویورک را منتشر کنند.اما به نظر می‌رسد میان بایدن و بن‌سلمان نوعی مصالحه پشت پرده صورت گرفته که محصول و خروجی آن، معامله تسلیحاتی اخیر میان واشنگتن و ریاض است. احتمال دارد بن‌سلمان به بایدن و دموکرات‌ها وعده داده باشد که این بار در انتخابات میاندوره‌ای کنگره در سال 2022، حمایت مالی خود را به صورت پشت پرده و غیرآشکار، به سود نامزدهای حزب متبوع آنها صورت دهد.
بایدن خود نیز متهم است                        
واقعیت امر این است که بایدن از ابتدا نیز مخالف جنگ یمن نبود. سال 94، ائتلافی به رهبری عربستان سعودی کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگ‌ترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند.
از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد. نکته قابل تامل این‌که بن‌سلمان در آن زمان، در کسوت وزیر دفاع سعودی‌ها قرار داشت و جنگ یمن را با هماهنگی اعضای دولت اوباما کلید زد. در آن زمان، جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود.وی از آغاز جنگ یمن و نسل‌کشی در این کشور توسط سعودی‌ها حمایت کرد. البته بن‌سلمان به کاخ سفید، پنتاگون و سنتکام وعده داد که در عرض کمتر از یک ماه، یمن را به تسخیر خود درخواهد آورد و مقاومت مردمی این کشور و انصارا... را نیز نابود خواهد کرد. امروز حدود هفت سال از آن زمان گذشته و سعودی‌ها به نقطه‌ای به نام شکست نهایی در یمن هرروز نزدیک‌تر می‌شوند.


وحشت واشنگتن و ریاض از تحولات یمن
اعلام معامله تسلیحاتی اخیر دولت بایدن و سعودی‌ها، نقطه آشکارساز وحشت واشنگتن و ریاض از شکست در یمن محسوب می‌شود. واقعیت امر این است که آمریکا و کشورهای اروپایی نسبت به پیشروی مقاومت و ارتش یمن در استان مأرب به شدت عصبانی و وحشت‌زده هستند. خشم و وحشت حامیان غربی رژیم سعودی در برهه زمانی فعلی کاملا قابل درک است.
واشنگتن و اتحادیه اروپا طی هفت سال اخیر بیشترین حمایت تسلیحاتی، تبلیغاتی و سیاسی را از نسل‌کشی سعودی‌ها در یمن کرده و کودک‌کشی بن‌سلمان و همراهانش در صنعا، عدن و مأرب را مصداق عینی «دفاع مشروع سعودی‌ها »تلقی کردند. در مقابل، هرگونه اقدامی از سوی انصارا... و گروه‌های مقاومت در دفاع از ملت یمن در مواجهه با تجاوز سعودی‌ها، مصداق عملیات مسلحانه نامشروع تلقی گشت!
در هر حال، معادلات نبرد در یمن هر لحظه پیچیده‌تر می‌شود و از دست رفتن کامل استان مارب به معنای قطع اتصال شمال و جنوب یمن به ضرر ائتلاف متجاوز سعودی خواهد بود. هم‌افزایی تسلیحاتی آمریکا و عربستان نیز در همین راستا قابل تحلیل است، هر چند در نهایت مانع از شکست سعودی‌ها و همپیمانان آنها در این نبرد نخواهد شد.