صفحات شنیدنی سلامت روان

برنامه «عشق کتاب» روزهای یکشنبه به تهیه کنندگی سارا شریفی روانه آنتن می‌شود

صفحات شنیدنی سلامت روان

رادیو امروز به محملی برای ترویج کتاب و کتابخوانی تبدیل شده تا جایی که در بسیاری از برنامه‌های این رسانه به اصل اهمیت کتابخوانی اشاره می‌شود. شاید در بسیاری از برنامه‌ها و محافل ما بیشتر شاهد معرفی کتاب‌های داستانی باشیم و از نویسندگان غیروطنی بیشتر سخن بگوییم اما در برخی برنامه‌های رادیویی، تمرکز بر معرفی نویسندگان وطنی و معرفی کتاب‌های ترجمه شده‌ای است که همخوانی بیشتری با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی ـــ اسلامی دارند. برنامه «عشق کتاب» یکی از همین برنامه‌هاست که هرهفته یکشنبه‌ها مهمان مخاطبان رادیو می‌شود و در هر برنامه نیز یک نویسنده یا مترجم به گفت‌وگوی خودمانی با شنوندگان می‌نشیند. برای اطلاع از جزئیات این برنامه با تهیه کننده و مجری عشق کتاب به گفت‌وگو نشستیم.

 میزبانی از اهل کتاب
سارا شریفی، تهیه کننده برنامه عشق کتاب درباره این برنامه و جزئیات آن توضیح داد: برنامه عشق کتاب از اسفند 99 شروع شد. این برنامه یکشنبه‌ها ساعت 16و30دقیقه و چهارشنبه ساعت16 از رادیو سلامت پخش می‌شود.این برنامه درباره کتاب‌های تخصصی در حوزه سلامت روان است و در هر برنامه علاوه بر معرفی کتاب با یکی از افرادی که نویسنده یا کتابخوان هستند، گفت‌وگو می‌کنیم. وی ادامه داد: در این برنامه تلاش کردیم میزبان افراد اهل کتاب باشیم. گروه‌هایی که با کتاب مأنوس هستند و می‌توانند به مخاطبان چیزی را بیفزایند.
به گفته این تهیه کننده رادیو، در این برنامه میزبان مترجمان نیز هستند و گفت‌وگوهای برنامه با این گروه طراحی و اجرا می‌شود.
شریفی درباره بازخورد مخاطبان برنامه عشق کتاب، تصریح کرد: بازخورد من از مخاطبان برنامه دقیق نیست، زیرا برنامه ما تولیدی است و امکان اعلام دقیق از بازخورد برنامه میان مخاطبان را ندارم اما تلاش کردیم در بخش آگاهی‌سازی و اطلاع رسانی به شنوندگان مؤثر باشیم.
وی در پاسخ به این که این برنامه چقدر رابطه مستقیمی با کرونا دارد، عنوان کرد: برنامه ما به دوران کرونا خیلی گره نمی‌خورد. در حقیقت این برنامه مربوط به معرفی کتاب‌ وگفت‌وگو با نویسندگان و مترجمان آثار مختص سلامت روان است و این مهم الزاما با دوران کرونا ارتباط مستقیم ندارد.
این تهیه کننده رادیو درباره گفت‌وگو با نویسندگان معاصر در این برنامه یادآور شد: تمرکز ما در این برنامه طبیعتا در گام اول ترویج کتاب و کتابخوانی است. برای این مسأله سراغ نویسندگان معاصر کشور رفتیم و تلاش ما بر این بوده کتاب‌های روز را به مخاطبان معرفی کنیم و با نویسندگان و مترجمان امروز کشور به گفت‌وگو بنشینیم. شریفی تاکید کرد: این نویسندگان افراد مطرحی هستند که هریک برای مخاطبان گفتار جدیدی را به همراه داشتند و توانسته‌ایم در برنامه عشق کتاب با این نویسندگان به گفت‌وگو بنشینیم.
وی درباره گروه سنی مخاطب برنامه عشق کتاب گفت: در عین حال برنامه ما محدودیت سنی خاصی ندارد اما با توجه به معرفی کتاب‌های حوزه سلامت و بهداشت روان، برنامه عشق کتاب بیشتر مخاطبان نوجوان، جوان، میانسال و کهنسال را در بر می‌گیرد و برای کودکان طراحی نشده است.
 گفت‌وگوهای خودمانی
حامد رضا مهتدی، مجری برنامه عشق کتاب نیز با اشاره به این‌که این برنامه متفاوت از برنامه‌هایی همچون کتاب باز است، توضیح داد: عشق کتاب یک ماجرای بامزه دارد. این اتفاق برگرفته از یک حس مشترک با خانم باستانی، مدیر گروه بهداشت و درمان و خانم شریفی، دانش آموخته روان‌شناسی و بنده اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: همه ما بیماری مشترکی به نام کتاب داشتیم و آلوده کتابخوانی بودیم.قرار بود ابتدا برنامه‌ای داشته باشیم و در آن کتاب‌های حوزه بهداشت و روان را معرفی کنیم و این مهم با توجه به حوزه تخصصی رادیو سلامت در نظر گرفته شد و در نهایت کتاب‌های ذی مدخل امر بهداشت به مخاطبان معرفی و درباره این کتاب‌ها گفت‌وگو کردیم.   این مجری رادیویی درباره زیر و بم‌های برنامه تاکید کرد: باید بپذیریم پرداخت صرف به این مباحث در یک برنامه رادیویی بسیار سخت و به‌اصطلاح خشک است و برنامه در جذب مخاطبان شاید با این نگاه نمی‌توانست خیلی موفق باشد. در ادامه به این نتیجه رسیدیم با یک‌سری نویسندگان کاردرست و تازه‌کار حرف بزنیم و این مهم را در دستورکار برنامه عشق کتاب قرار دادیم. مهتدی درباره گفت‌وگو با اهالی قلم در برنامه عشق کتاب عنوان کرد: نکته جالب آن‌که در ادامه ماجرا همه برنامه عشق کتاب یک طرف و گفت‌وگو با اهالی صاحب قلم یک طرف قرار گرفت و به بخش جذابی از این برنامه تبدیل شد. این صحبت‌ها و گفت‌وگوها را آزاد و رها برگزار و تلاش کردیم از کلیشه‌ها فاصله بگیریم. وی ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم این برنامه عشق کتاب یک برنامه کتاب‌باز رادیویی است. نگاه ما این نیست. برنامه آقای صحت جای خود را دارد و در آن برنامه با رویکردی مشخص حرف‌های مشخصی بین مجری و مهمان رد و بدل می‌شود و هر برنامه رویکرد خودش را دارد اما در عشق کتاب ترجیح دادیم خود واقعی نویسنده را داشته باشیم و با این خود واقعی به گفت‌وگو بنشینیم. با این نگاه موضوع را بررسی کردیم که قرار است این کتاب چه کمکی کند تا مخاطب نیز به این نگاه برسد.
این مجری و کارشناس درباره تصویر جدیدی که برنامه عشق کتاب از نویسندگان به مخاطبان ارائه می‌دهد گفت: تلاش ما این بود در گفت‌وگوهای آزاد خودمان با نویسندگان تصویر واقعی از نویسندگی و کتاب به مخاطبان بدهیم. بنابراین تاکید ما بر این بود که آرامش و آگاهی و سپس در گام فراتر خودآگاهی دستاورد کتابخوانی است.
مهتدی با اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب درباره کتابخوانی یادآور شد: این‌که رهبر انقلاب فرمودند جامعه‌ای که کتابخوان باشد جامعه‌ای بافرهنگ‌تر و آرام‌تر می‌شود کلام بسیار درستی است و با انتشار روحیه کتابخوانی بین مردم بروز و ظهور بسیاری از اتفاقات هیجانی گرفته می‌شود و تفاوت معناداری وجود دارد بین کسانی که کتاب می‌خوانند و کسانی که کتاب نمی‌خوانند و این مهم در وقت عصبانیت آنان نیز بروز و ظهور می‌کند. وی درباره استقبال از برنامه عشق کتاب نیز یادآور شد: مخاطبان برنامه را خیلی خوب دنبال کردند و با توجه به این‌که در رادیو هستیم مخاطبان استقبال خوبی از برنامه عشق کتاب داشتند. مهتدی درباره توسعه کتابخوانی در کشور به واسطه کرونا گفت: باعنایت به دوران کرونا، سرانه کتابخوانی در کشور پیشرفت قابل‌توجهی داشت و این اتفاق را باید به فال نیک بگیریم و افزایش کتابخوانی در کشور خیلی عالی بود. ما  گونه‌هایی از کتاب‌ها را معرفی کردیم که به بهداشت‌روان ناظر بوده و سلامت‌روان را نشانه می‌گرفته است. وی ادامه داد: نکته دیگر آن‌که کتاب‌هایی که در برنامه عشق کتاب معرفی می‌شدند اکثرا جدید و به‌روز هستند و شاید خیلی از کتاب‌هایی که معرفی کردیم مربوط به سال جاری میلادی است و ترجمه‌های بسیار خوب این کتاب‌ها را در برنامه عشق کتاب معرفی کردیم. این
مجری - کارشناس درباره معرفی نویسندگان وطنی به مخاطبان در برنامه عشق کتاب تاکید کرد: در این برنامه همچنین تلاش کردیم نویسندگان وطنی را به مخاطبان خود معرفی کنیم. همچنین سعی کردیم کلیشه‌های شکل‌گرفته از نویسنده در ذهن مخاطب را ازبین ببریم. نویسندگان با مخاطبان دوست شدند.



کتاب‌هایی با سبک زندگی ایرانیان
حامد مهتدی، گوینده برنامه یادآور شد: بسیاری از نوشته‌های تخصصی امروز در خارج از کشور به رشته تحریر درمی‌آید اما ما تلاش کردیم منطبق‌ترین کتاب‌های نوشته‌شده با سبک زندگی خودمان را انتخاب کنیم و ترجمه‌های انتخاب‌شده با سبک زندگی ایرانی - اسلامی ناهمگنی نداشته باشند و از طرفی ملاحظات فرهنگی ما را نیز لحاظ کنند.
وی گفت: در برنامه عشق کتاب الزاما به سن خاصی توجه نکردیم چون کتاب‌های خودیاری یا کتاب‌های ناظر بر روان خیلی سن مشخصی را در بر نمی‌گیرد و از سنی که شخص احساس شناخت درونش شکل می‌گیرد و به حیطه شناخت خود قدم می‌گذارد مخاطب برنامه عشق کتاب است. با این نگاه شخص 17ساله یا 90ساله هردو مخاطب برنامه عشق کتاب هستند.
این مجری - کارشناس تصریح کرد: امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به اقبال به برنامه عشق کتاب، به سمت کودک و نوجوان هم برویم و برای این گروه سنی نیز برنامه‌های خاصی را خواهیم داشت.