به لیگ‌برتر خوش آمدید!

نگاهی به چهار هفته نخست لیگ برتر فوتبال ایران در فصل جدید

به لیگ‌برتر خوش آمدید!

همیشه عادت کرده بودیم به این‌که انتهای لیگ‌برترمان حساس و جذاب باشد! جایی که تیم‌ها در کورس برای قهرمانی می‌جنگیدند و گاهی رقابت شانه به شانه می‌شد اما امسال هیجان از نقطه صفر آغاز شده. غیر از سپاهان،استقلال و پرسپولیس که همیشه مدعی بوده‌اند امسال گل‌گهر، پیکان و حتی آلومینیوم اراک هم نشان داده‌اند که مدعی هستند. با این حال عطش استقلال ‌و سپاهان ظاهرا بیشتر از سایر تیم‌هاست. به خصوص این که چند سالی است هیچ کدام قهرمان نشده‌اند و هر دو تیم یک هدف مشترک خواهند داشت؛ این‌که اجازه ندهند تا برای ششمین‌بار جام قهرمانی به پرسپولیس برسد. استقلال با فرهاد مجیدی و سپاهان با محرم نویدکیا. جدول لیگ را نگاهی بیندازید. امتیازها میلیمتری است و همین باعث شده تا تنور لیگ از ابتدا داغ داغ باشد. شک نکنید که دل هواداران سپاهان لک زده برای این‌که بگویند:«ما سپاهانیم و حالا حالاها قهرمان.» و هواداران استقلال هم شعار بدهند و بگویند:«استقلال قهرمان.» البته نباید از کنار نام پرسپولیس هم به راحتی عبور کرد. 4 ‌هفته ابتدایی و نتایجی که رقم خورده باعث شده تا پیش‌بینی‌ها به این سمت و سو برود. اگر نه و به قول قدیمی‌ها نه به بار است و نه به دار. باید برای پیکان و گل‌گهر و آلومینیوم هم شانس قائل بود، حتی اگر خیلی‌ها بگویند:«تیم‌های اینچنینی جرقه هستند و در هفته‌های آتی به رده‌های پایین‌تر سقوط می‌کنند.» امتیاز هفته‌های نخست برای قرارگرفتن در ریل قهرمانی اهمیت زیادی دارد ولی ترشی لیگ هنوز جا نیفتاده است و عیار تیم‌ها از هفته‌های هفتم – هشتم به بعد خودش را نشان خواهد داد. با این حال 4 هفته تا اینجا گذشته و اگر قرار باشد در یک کلام لیگ‌برتر ایران را خلاصه کرد باید گفت:«کیف کردیم!»

جوان‌ترین  و مسن‌ترین گلزنان لیگ
در بین گلزنان چهار هفته اول لیگ‌برتر فوتبال ، دو نفر به عنوان جوان‌ترین و مسن‌ترین گلزنان انتخاب شدند. عنوان جوان‌ترین گلزن این چهار هفته به محمد‌حسین فلاح، هافبک مازندرانی تیم پیکان می‌رسد که با 21 سال سن برای تیم مجتبی حسینی گلزنی کرد. او در هفته دوم و در بازی مقابل هوادار، توانست گل اول تیمش را در دقیقه 12 بزند. عنوان مسن‌ترین گلزن هم به یکی از خارجی‌های قدیمی لیگ‌برتر تعلق گرفته است. لوسیانو پریرا برزیلی با 38 سال سن در هفته‌های اول و سوم برای فولاد گلزنی کرد.  



پنالتی کیک
در لیگ‌برتر هیچ بازیکنی از استقلال بیشتر از وریا غفوری پنالتی از دست نداده است: ۵ پنالتی از ۱۱ پنالتی. وریا در لیگ بیست و یکم در همین 4 هفته 2 ضربه پنالتی را از دست داده که بیشتر از هر بازیکن دیگری است. در نقطه مقابل غفوری، لوسیانو پریرا قرار دارد که هر 2 گلش را در لیگ 21 از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده است. در این 4 هفته داوران 8 بار به نشانه پنالتی در سوت خود دمیده‌اند که 4 ضربه گل شده و 4 ضربه هم از دست رفته است. در این بین استقلالی‌ها با گرفتن 3 ضربه پنالتی فعلا رکورددار هستند.



آقای کلین‌شیت
آقای کلین‌شیت لیگ‌برتر تا اینجای فصل، کریستوفر کنت دروازه‌بان اتریشی سپاهان است. این گلر 31 ساله که نخستین فصل حضور خود در لیگ‌برتر ایران را تجربه می‌کند در 3 بازی اول سپاهان دروازه‌اش را بسته نگه داشت و سرانجام در دقیقه 67 بازی چهارم و در دربی اصفهان، گل خورد. تا اینجای فصل کنت با همین کلین‌شیت 326 دقیقه‌ای رکورددار است و بعد از او سید‌حسین حسینی است که 277 دقیقه دروازه‌اش را بسته نگه داشته و در رده دوم قرار دارد.



ساکت الهامی از نساجی رفت!
سرمربی نساجی قائمشهر در هفته سوم رقابت‌های لیگ‌برتر جنجال‌ساز شد. او مقابل گل‌گهر به گمان این‌که داور برای تیمش پنالتی نگرفته، اعتراضات عجیب و غریبی کرد و در نهایت از روی نیمکت اخراج شد. ظاهرا کمیته انضباطی تصمیم گرفته محرومیت سه ماهه تعلیقی این مربی را قطعی کند چون الهامی روز گذشته در تمرین نساجی با بازیکنان این تیم خداحافظی کرد. او قبلا هم از این حرکات جنجالی در لیگ‌برتر کرده بود.  البته باشگاه نساجی خبر جدایی الهامی را تکذیب کرد.


اتفاق‌های عجیب و غریب این چهار هفته یک شروع پردست‌انداز
 
با به صدا درآمدن سوت پایان بازی پرسپولیس و گل‌گهر هفته چهارم لیگ‌برتر فوتبال ایران به پایان رسید و همه برای پنجمین هفته از لیگ آماده می‌شوند. این در حالی است که شاید بتوان عنوان عجیب و غریب‌ترین چهار هفته ابتدایی لیگ‌برتر را به آن اختصاص داد. در این چهار هفته اتفاق‌هایی در فوتبال حرفه‌ای ما افتاده است که حتی یکی از آنها هم نباید در لیگ‌های حرفه‌ای رخ دهد و احتمالا این قبیل مسائل تنها در کشور ما رخ می‌دهد. از حضور دو سرمربی در یک تیم تا شخم زدن زمین با تراکتور! مسائلی که یقینا در طی هفته‌های آتی باز هم به روش‌هایی دیگر تکرار خواهند شد و البته چندین و چند علامت تعجب هم برای آن کفایت نخواهد کرد!
 جنجال تبلیغات محیطی
در هفته اول و با شروع لیگ جدید جنجال برسر درآمدزایی باشگاه‌ها‌، حق استفاده از تبلیغات محیطی و استفاده از حق پخش دوباره سرزبان‌ها افتاد. بعد از آن‌که باشگاه استقلال طی نامه‌ای به سازمان لیگ خواهان در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی مسابقات خانگی خود در لیگ‌برتر شد و البته برخی‌ها در فاصله دو ساعت مانده به شروع دیدار استقلال و هوادار با تابلوهای تبلیغاتی خاص به ورزشگاه آزادی رفتند و خواهان اجرای آن در ورزشگاه شدند که کامیون آنها متوقف شد، باشگاه‌های تراکتور و پرسپولیس نیز خواهان تبلیغات محیطی خود شدند. همچنین باشگاه‌های پیکان، فولاد خوزستان، گل‌گهر سیرجان، مس رفسنجان، ذوب‌آهن اصفهان و نساجی قائمشهر با ارسال نامه رسمی یا مصاحبه این حق را از سازمان لیگ مطالبه کردند.
 دو سرمربی و یک تیم!
پس از آن‌که بازیکنان تیم پدیده مشهد اعتصاب کردند و این تیم برای بازی با مس رفسنجان حاضر نشد‌، خبر استعفای رضا مهاجری، سرمربی این تیم منتشر  و اکبر میثاقیان جایگزین او شد. فردای آن روز، مهاجری اعلام کرد برخلاف اعلام باشگاه، توافقی برای جدایی صورت نگرفته و او و دستیارانش در محل تمرین پدیده حاضر می‌شوند. این اتفاق در حالی افتاد که همان روز به صورت همزمان میثاقیان و کادرش هم سر تمرین این تیم حاضر شده بودند که البته در نهایت تمرین هم تعطیل شد و بازیکنان به خانه رفتند! نکته جالب‌تر ماجرا اما حرفی ‌است که مهاجری روز تمرین به میثاقیان زده است. «به جان پسرم ‌اگر کسی جز تو بود، قلم پایش را می‌شکستم!»
 دعوت از هواداران استقلال!
بعد از استقبال شیرازی‌ها از تیم فوتبال استقلال برای بازی برابر فجر سپاسی و حواشی بعد از آن، فرهاد مجیدی سرمربی استقلال در نشست خبری بعد از بازی از هواداران این تیم خواست هفته آینده به استادیوم بیایند! ‌او گفت:«باید از جامعه ورزش و فوتبال به خاطر ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها تشکر کنم، چون امروز شاهد حضور تماشاگران زیادی در ورزشگاه بودیم! از سازمان لیگ و فدراسیون می‌خواهیم قبل از بازی استقلال را در جریان حضور تماشاگران بگذارند تا اگر حضور تماشاگران آزاد شده است تماشاگران ما هم به ورزشگاه بیایند. اگر بحث کرونا و پروتکل‌های بهداشتی تمام شده است! خوشحال شدم تماشاگران خونگرم شیرازی در ورزشگاه بودند و از تماشاگران استقلال می‌خواهم بازی بعدی به ورزشگاه بیایند!» این در حالی است که وریا غفوری، کاپیتان آبی‌ها در مصاحبه‌ای دیگر گفت:«سازمان لیگ دست در جیب بازیکنان کرده است و هرسال حدود 5 درصد از قرارداد بازیکنان ‌و مربیان را از آنها کم می‌کند، بدون این‌که مشخص شود این پول کجا هزینه می‌شود!» اتفاقی که سازمان لیگ درباره آن گفت: «حق عضویت برای همه بازیکنان 2 درصد است، درست مثل مالیاتی که بازیکنان پرداخت می‌کنند. این بازیکنان در لیگ فوتبال ایران فعالیت می‌‌کنند و باید قوانین را رعایت کنند!»
 از شخم زدن زمین تا استعفای کریمی
اما یکی از عجیب‌ترین اتفاقات این چهار هفته، شخم زدن زمین چمن ورزشگاه شهید بهنام محمدی، ورزشگاه خانگی نفت مسجد سلیمان بود که دو روز قبل از بازی با سپاهان اتفاق افتاد. نکته جالب اما توضیح محمد نظری، مدیرعامل مستعفی این باشگاه بود که در این باره گفت:« ما کاره‌ای نبودیم و فضای سبز شرکت نفت زمین را شخم زده است!»  در آخرین اتفاق هم فیروز کریمی، سرمربی تراکتورسازی از سمت خود استعفا کرد تا روند تغییر سرمربی این تیم کماکان ادامه داشته باشد. کریمی با بیان این‌که می‌خواهم با رفتنم به تیم محبوبم کمک کنم، از هواداران این تیم خداحافظی کرد. جدایی فیروز کریمی دوازدهمین تغییر روی نیمکت تراکتور از زمان آغاز مالکیت محمدرضا زنوزی در سال ۹۷ محسوب می‌شود و هواداران باشگاه تراکتور که روزهای سختی را می‌گذرانند، حالا باید منتظر سرمربی جدید باشند تا شاید با او روزهای خوشی را تجربه کنند.‌ اینجا لیگ‌برتر ایران است. به این لیگ حرفه‌ای خوش آمدید!



نگاهی به آمار تیم‌های لیگ برتر در 5 گزینه
سپاهان حرف اول را می‌زند


بعد از هر بازی در چهار هفته اخیر لیگ برتر‌، سایت متریکا آمار بازی‌ها را در پنج مورد آورده است. میزان مالکیت، تعداد پاس، دقت پاس، شوت و شوت در چارچوب پنج موردی است که بعد از هر بازی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. با توجه به همین آمار، نگاهی به برترین‌ تیم‌ها در این پنج زمینه انداخته‌ایم که در ادامه می‌آید:
 در زمینه مالکیت توپ، سپاهان اصفهان با میانگین 25/62 درصد در طول چهار هفته در صدر تیم‌های لیگ‌برتری قرار دارد. نساجی با 75/55درصد و پرسپولیس با 5/53 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. بدترین تیم در این زمینه فولاد با میانگین 5/44 درصد است و شاید به همین دلیل بعد از چهار هفته عبدا... ویسی جای خود را در این تیم به جواد نکونام داد.
 در مورد تعداد پاس تیم‌ها در این چهار هفته، باز هم سپاهان حرف اول را می‌زند و بازیکنانش در مجموع 2425 پاس به هم داده‌اند. نساجی با 1988 و استقلال با 1798 پاس در رده‌های دوم و سوم هستند.
 وقتی صحبت از دقت پاس می‌شود، پرسپولیس اینجا در صدر 16 تیم قرار گرفته است. دقت پاس شاگردان یحیی گل‌محمدی به طور میانگین در این 4 بازی 87/87 درصد بوده است. سپاهان در این مورد هم جزو بالایی‌هاست و با 75/83 درصد در رده دوم است و بعد از این تیم، شاگردان ساکت الهامی در نساجی با میانگین 75/82 درصد در رده سوم هستند.
 در مورد تعداد کل شوت‌ها، باز هم سپاهان نامش در صدر دیده می‌شود و شاگردان محرم نویدکیا در این مدت 49 شوت به سمت دروازه حریفان زده‌اند. استقلال با 47 شوت در رده دوم است و دو تیم گل‌گهر سیرجان و آلومینیوم اراک با 45 شوت به طور مشترک در رده سوم هستند.
 نکته جالب در آخرین مورد و دقت تیم‌ها در شوت‌های داخل چارچوب است. در این مورد گل‌گهر با 23 شوت داخل چارچوب در رده اول است و به عبارتی شاگردان امیر قلعه‌نویی نیمی از شوت‌های خود را داخل چارچوب‌ زده‌اند. استقلال با 18 و آلومینیوم اراک با 17 شوت در چارچوب در رده‌های بعدی قرار دارند.
ضمیمه کلیک