ایرانیان، تحریم‌ها و سبک زندگی

ایرانیان، تحریم‌ها و سبک زندگی

آمریکایی‌ها باور دارند تحریم ایران با هیچ تحریمی در طول تاریخ قابل‌مقایسه نیست. به همین دلیل دشمن انتظار ایجاد قحطی در کشور را داشت مثل تحریم و مشکلاتی که در زمان سلطه انگلیس برای ایران پیش آمد و میلیون‌ها نفر هم به‌واسطه قحطی و بیماری از دنیا رفتند اما آمریکا در اهداف خود شکست خورد،گرچه مشکلاتی هم در این مسیر برای ما ایجاد کرد. تردیدی نیست که بخشی از این مشکلات، ناشی از این تحریم‌هاست. معتقدم مهم‌ترین مشکل ما در کشور که باعث شده همین مقدار تحریم، اقتصاد ما را تضعیف کند، مشکل فرهنگی و سبک زندگی است. سبک زندگی و مدیریت کسانی است که ذهن آنها در تسخیر دشمن است. دریکی از گزارش‌ها آمده است ایرانی‌ها 180برابر بیش از دیگر ملت‌ها در معرض مطالب جعلی قرار دارند. در حقیقت، مسأله فرهنگی در بعد اقتصادی و در ابعادی به ضرر ما و در ابعاد دیگری به نفع ما و عامل مقابله با دشمن شده است. به‌عنوان نمونه در بعد فرهنگ و وجدان کاری و فرهنگ مصرف، ما خیلی ضعیف هستیم. درحالی‌که امام علی(ع) می‌فرمایند بهترین تفریح، کار است. باور بخشی از مردم این است که بهترین کار، تفریح است. همچنین در ابعاد مختلف، ما جزو پرمصرف‌ترین افراد هستیم.
این موارد باعث شده دشمن به تأثیر تحریم امیدوار شود اما از طرفی دیگر بعد فرهنگی و به‌خصوص دینی جزو عوامل قدرت ایران در برابر تحریم‌هاست. به قول یکی از صاحب‌نظران غربی، ملت ایران به طنابی استوار چنگ زده که یک‌سر آن در تاریخ از عاشورا نشأت می‌گیرد و سر دیگر آن اعتقاد به انتظار است و آینده روشنی را به آنها نوید می‌دهد.
به‌عبارت‌دیگر، ایثار و امید، جانی به ملت ایران داد که تسلیم دشمن نمی‌شود. وجود نظام اسلامی در ایران و حضور ولایت‌فقیه در رأس حکومت و اعتقاد هر دو به قرآن تا حدود زیادی به ایران مصونیت بخشیده است. هدایت ملت از سوی ولی‌فقیه چه در زمان امام و چه در شرایط حاضر با آگاهی و تسلط به دستورات قرآن و جهان‌بینی ناشی از آن و همچنین ایثار و امید و اعتماد مردم، هم انقلاب را علیه استکبار شاه به پیروزی رساند و هم دشمنان را در جنگ هشت‌ساله شکست داد و هم 42سال، انقلاب را به‌رغم همه توطئه‌ها نه‌تنها حفظ کرد و جمهوری اسلامی باقی ماند بلکه باعث پیشرفت‌های شگفت در عرصه‌های مختلف شد. مثلا در زمان جنگ، ما را از خرید سیم‌خاردار محروم کرده بودند اما امروز شاهد نگرانی آنها در تولید و صادرات سلاح‌های پیشرفته ازجمله موشک‌های دورزن با برد 2000کیلومتر هستیم. دیروز تلاش می‌کردند نفوذ نظام را در بین قومیت‌های ایرانی سست کنند اما امروز نگران نفوذ ایران تا مرزهای مدیترانه و حتی آمریکای لاتین هستند. ضمنا امکاناتی طبیعی و خدادادی که ایران دارد، نقطه قوت ما شده است. بهره‌مندی از ذخایر نفت و گاز، داشتن تقریبا تمام عناصر جدول مندلیف در معادن کشور، داشتن وسعتی بیشتر از آلمان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا، داشتن 15کشور همسایه و از اینها‌ مهم‌تر جمعیتی 85 میلیون نفری و وجود دانشگاه‌هایی با ظرفیت پنج میلیون نفر و ایمان اسلامی در اقشار مختلف جامعه از نقاط قوت ایران است. درنهایت هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی مردم از آن عاملی است که دشمن را وادار کرده است تا اعتراف کند سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ نه‌فقط نتوانسته به اهداف خود برسد بلکه در موارد متعددی این تهدیدها و تحریم‌ها به فرصتی برای پیشرفت کشور تبدیل‌شده است. امروزه ایران قدرتی فراتر از قدرت منطقه‌ای دارد و در معادلات جهانی تأثیرگذار است و ثمره این مقاومت را به‌خصوص در آینده‌ای نه‌چندان دور بیش‌ازپیش خواهیم دید. پیش‌بینی سازمان‌های بین‌المللی نیز این است که ایران رشد قابل‌توجهی را طی سال‌های آینده تجربه خواهد کرد.
ما نمی‌توانیم همه مشکلات را به تحریم نسبت دهیم. مثلا انبارشدن بیش‌ازحد کالا در گمرکات و روند طولانی و فساد انگیز ترخیص آنها ربطی به تحریم ندارد و این مشکل مدیریتی است. هرچند این انتخاب‌های اشتباه و مشاهده آثار آن می‌تواند موجب هوشیاری بیشتر و پرهیز از تکرار اشتباه شود. امروز ما بسیار قوی‌تر از گذشته هستیم درحالی‌که دشمنان ما بسیار ضعیف‌تر شده‌اند.