رابطه هدف داشتن در زندگی با بهبودحافظه

رابطه هدف داشتن در زندگی با بهبودحافظه


شبکه‌های اجتماعی را که روی گوشی باز می‌کنیم می‌بینیم همه جا حرف از داشتن هدف در زندگی و مثبت‌بودن است اما این نظرات بر اساس تحقیقات علوم اعصاب چقدر واقعیت دارد؟
نتایج تحقیقی که به تازگی در دانشگاه فلوریدا انجام شده است ارتباط بین هدف داشتن افراد و توانایی آنها در به خاطر آوردن جزئیات واضح را نشان داده است. بر اساس یافته‌ها، هدفمندبودن و نیز کارکردهای شناختی باعث بهبود حافظه می‌شود. علاوه بر اینها داشتن هدف به تنهایی باعث افزایش وضوح و انسجام در حافظه نیز می‌شود.
دکتر آنجلینا ساتین، سرپرست این تحقیقات می‌گوید: «خاطرات شخصی، کارکردی بسیار مهم در زندگی روزانه ما دارند. آنها به ما کمک می‌کنند اهدافمان را تنظیم، هیجانات‌مان را کنترل و صمیمیت با دیگران را ایجاد کنیم. ما همچنین می‌دانیم افرادی که هدف بیشتری دارند در تست‌های حافظه عینی بهتر عمل می‌کنند، مانند به خاطر سپردن فهرستی از کلمات. ما علاقه‌مند بودیم بدانیم آیا داشتن هدف با کیفیت خاطرات و تجربیات مهم شخصی نیز مرتبط هستند یا خیر؛ زیرا چنین ویژگی‌هایی ممکن است یکی از دلایلی باشد که هدف را با سلامت روحی و جسمی بهتر مرتبط می‌کند.»
در این مطالعه نزدیک به 800 شرکت کننده در مورد هدف خود و انجام وظایفی که سرعت پردازش شناختی آنها را اندازه‌گیری می‌کردند، پیش از شیوع بیماری کووید-19 در ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفته‌اند. محققان چند ماه پس از شیوع بیماری و بحران سلامت عمومی، توانایی شرکت‌کنندگان را در بازیابی و توصیف خاطرات شخصی در مورد همه‌گیری ویروس کرونا اندازه‌گیری کردند. علت انتخاب این موضوع به دلیل تحت تاثیر قراردادن همه افراد و طیف وسیع خاطرات و واکنش‌های آنها به بیماری کووید-19 بود.
شرکت‌کنندگان هدفمندتر در زندگی خاطرات‌شان در دسترس‌تر، منسجم و زنده‌تر از شرکت‌کنندگان با هدف کمتر بود. همچنین کسانی که دارای هدف بالاتری بودند نیز جزئیات حسی زیادی را گزارش کردند. آنها بیشتر در مورد خاطرات خود از منظر اول شخص صحبت کرده و هنگامی که از آنها خواسته شد یک خاطره را بازیابی کنند، احساس مثبت و منفی بیشتری را گزارش کرده‌اند. محققان همچنین دریافتند علائم افسردگی تأثیر چندانی بر توانایی به خاطر سپردن جزئیات زنده در خاطرات ندارد.
آنتونیو تراچیانو، می‌گوید: «خاطرات به افراد کمک می‌کند رفاه، ارتباطات اجتماعی و سلامت شناختی خود را حفظ کنند. تحقیقات قبلی نیز مزایای بی‌شمار دیگری در ارتباط با داشتن هدف و سلامت جسمی و روانی و خطر پایین‌تر مرگ را گزارش کرده‌اند. این تحقیق به ما بینش بیشتری در مورد ارتباط بین احساس هدف و غنای خاطرات شخصی می‌دهد.»
منبع:  Neuroscience News