اصول مراقبت از کودک وقتی سرش ضربه می‌خورد

اصول مراقبت از کودک وقتی سرش ضربه می‌خورد


  شیرخواران بین 9ماهگی تا یک‌سالگی کم‌کم می‌توانند ایستاده و قدم بردارند و به این ترتیب خطر زمین‌خوردن و برخورد سر آنها با اجسام سخت وجود خواهد داشت. در سنین کمتر ممکن است از حالت نشسته روی زمین بیفتند یا دچار حوادثی مانند سقوط از آغوش والدین یا موارد مشابه شوند. در سنین بالاتر هم طبیعتا خطر ضربه به سر شیرخواران و کودکان در زمان بازی یا حوادث غیرمترقبه وجود خواهد داشت. به دنبال این اتفاق، اضطراب زیادی به والدین وارد شده و گاهی آنها را مستاصل می‌کند. دانستن این‌که در صورت ضربه به سر کودکان و شیرخواران چه مواردی مهم و نگران‌کننده هستند بسیار کمک‌کننده است.
طبیعتا در صورت بروز پارگی در پوست سر و خونریزی، کاهش سطح هوشیاری، تشنج و موارد مشابه که معمولا در صورت ضربه شدید به سر اتفاق می‌افتند لازم است در اسرع وقت به مرکز درمانی برای ویزیت پزشک و انجام بررسی‌های مورد نیاز مراجعه صورت پذیرد اما موارد بسیار زیادی هستند که به دنبال ضربه به‌سر شیرخواران علامت جدی که توجه والدین را به خود جلب کند مشاهده نشده و ممکن است خطری که کودک یا شیرخوار را تهدید می‌کند مورد غفلت قرار گیرد. سردرد از علائم مهم بعد از ضربه به سر است. درصورتی‌که کودکی از سردرد شدید بعد از ضربه به سر شکایت کند لازم است او را به مرکز درمانی برسانید. در سنین پایین شیرخوار نمی‌تواند سردرد خود را ابراز کند و به این ترتیب ممکن است بی‌قرار شده و به‌صورت مکرر دست خود را به سمت سر ببرد یا این‌که گریه مداوم داشته و آرام‌کردن او ممکن نباشد. همچنین امکان دارد شیرخوار خواب‌آلود شده و به‌راحتی بیدار نشود یا بدون دلیل مشخصی به‌صورت ناگهانی از خواب پریده و گریه کند.
همانند بزرگسالان استفراغ علامت مهمی در سنین پایین است، خصوصا اگر بیشتر از یک‌بار تکرار شود. شیرخوار یا کودکی که بعد از ضربه به سر به‌هیچ‌عنوان تحمل مصرف غذا یا مایعات را ندارد یا این‌که پس از مصرف غذا دچار استفراغ می‌شود نیازمند توجه ویژه است. تورم شدید در ناحیه پوست سر خصوصا در نوزادان و شیرخواران کم‌سن‌وسال می‌تواند نشانه شکستگی یا خونریزی از استخوان جمجمه باشد و معاینه پزشک در این صورت ضروری است. از سوی دیگر اگر به دنبال ضربه نه‌چندان شدید به سر، شیرخوار مدتی گریه کرده و سپس ساکت شده و مصرف شیر یا غذا را تحمل می‌کند و شاهد خواب‌آلودگی، رفتار غیرعادی مانند بی‌قراری شدید، ارتباط نگرفتن با والدین یا استفراغ نیستیم جای نگرانی نخواهد بود.