کوتاه از جامعه

کوتاه از جامعه

 كارت واكسن، شرط اعزام به خدمت سربازی
تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: «همه مشمولان اعزام به خدمت از تاریخ اول دی‌ماه ملزم به ارائه كارت واكسن كرونا به مراكز آموزش رزم مقدماتی نیروهای مسلح هستند.»
وی اظهار كرد: «با توجه به واكسیناسیون حداكثری افراد جامعه و تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی ستادكل نیروهای مسلح و وزارت بهداشت، همه سربازان نیروهای مسلح در مقابل ویروس كرونا واكسینه شده‌اند، از این رو مشمولانی كه از یكم دی‌ماه به خدمت اعزام می‌شوند، باید برای تزریق دو نوبت واكسن كرونا اقدام كنند، چون در غیر این صورت در یگان‌های آموزشی پذیرش نمی‌شوند.»
به گفته این مقام ارشد انتظامی، مشمولان باید در زمان باقیمانده واكسیناسیون خود را تكمیل، سپس برای دریافت كارت واكسن به سامانه سلامت مراجعه كنند و از كارت واكسن باركددار پرینت بگیرند.» /سایت پلیس
 بار 40 هزارمیلیاردی سیگار بر دوش نظام سلامت
بهزاد ولی‌زاده،‌ مسؤول دبیرخانه كنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با بیان این كه بیش از۶۰ درصد واحدهای فروش سیگار پروانه ندارند، گفت: سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان از بابت مصرف دخانیات در كشور بر نظام سلامت تحمیل می‌شود.
وی با اشاره به این كه میان آمار وزارتخانه‌های بهداشت و صنعت در مورد میزان مصرف دخانیات در كشور اختلاف نظر وجود دارد، افزود: وزارت صمت براساس تولید و برآوردی كه از مقدار قاچاق دارد، میزان مصرف را اعلام می‌كند، اما وزارت بهداشت براساس مطالعاتی كه انجام می‌دهد آمار را مشخص می‌كند كه بر این اساس حداقل حدود دو میلیون نفر میان آمار وزارت بهداشت و صمت تفاوت وجود دارد.
به گفته ولی زاده براساس آخرین مطالعات وزارت بهداشت برآورد می‌شود حدود هشت‌میلیون نفر در كشور مصرف كننده دخانیات هستند.
وی ادامه داد: بر اساس این مطالعات همچنین سالانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید دخانیات در كشور می‌شود كه بیش از۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه به بخش سلامت تحمیل می‌كند كه هزینه‌های درمان سرطان، مرگ‌های زودهنگام،‌ ناتوانی‌های ناشی از مصرف دخانیات و غیبت از كار را شامل می‌شود. /ایلنا
 ۶۰ درصد ایرانیان گرفتار اضافه وزن و چاقی
فریدون عزیزی،‌ رئیس پژوهشكده غدد و متابولیسم ایران با اعلام این كه چاقی شایع‌ترین اختلال مرتبط با غدد در ایران به حساب می‌آید، گفت: بیش از ۶۰ درصد افراد جامعه دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
وی دیابت را دومین بیماری شایع غدد درون‌ریز در كشور عنوان كرد و افزود: در شهر بزرگی مثل تهران 15 درصد و در كل كشور حدود 11درصد جامعه دچار بیماری دیابت هستند.
عزیزی همچنین بیماری‌های تیروئید را سومین گروه از بیمارهای شایع غدد دانست و اظهار كرد: بیش از 10 درصد افراد جامعه دچار گواتر ( بزرگی تیروئید)، گره‌ها و سرطان ها، كم كاری و پر كاری تیروئید هستند.
رئیس پژوهشكده غدد و متابولیسم ایران، كمبود مصرف ید را از دلایل اصلی كم كاری تیروئید برشمرد و افزود: اختلالات مربوط به كمبود ید و كم كاری تیروئید موجب كمبود رشد ذهنی و جسمی كودكان و نوجوانان می‌شود و با كاهش ضریب هوشی، یادگیری و اختلالات ذهنی همراه خواهد بود.