کشورهای عربی در دور‌برگردان روابط با سوریه

کشورهای عربی در دور‌برگردان روابط با سوریه


برخی کشورهای منطقه که در 10 سال گذشته تلاش داشتند حکومت بشار اسد را ساقط‌کنند پس از ناکام ماندن در اهداف خود این روزها به‌دنبال اصلاح روابط دیپلماتیک خود با حکومت سوریه هستند. بر همین اساس یک روز پس از سفر وزیر خارجه امارات به دمشق، روز گذشته هم برخی منابع از فرود یک هواپیمای بحرینی در فرودگاه بین‌المللی دمشق خبر دادند.
پایگاه‌های متخصص در رصد حرکت هواپیماها در این‌خصوص خبر دادند که هواپیمای بحرینی مذکور در فرودگاه بین‌المللی دمشق فرود آمده و پس از آن به‌سوی قاهره پرواز کرده است. رسانه‌های سوری و بحرینی جزئیات دقیقی درباره این‌که سرنشینان این هواپیما چه کسانی بوده‌اند، منتشر نکرده‌اند. بحرین از زمان آغاز بحران سوریه به همراه دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس روابط خود را با دمشق قطع کرد. با این حال این کشور همچون امارات در اواخر سال ۲۰۱۸ سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد. این خبرها در‌حالی منتشر شده است که روز سه‌شنبه نیز عبدا... بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات پس از 11 سال، وارد سوریه شد و با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که پس از تماس تلفنی محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی با رئیس‌جمهور سوریه صورت گرفت، وزیر خارجه امارات و رئیس‌جمهور سوریه توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف و مشترک‌المنافع، افزایش تلاش‌ها برای کشف افق‌های جدید به‌ویژه در بخش‌های مهم به‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند. طبق گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد نیز در این دیدار بر «روابط برادرانه و مستحکم سوریه و امارات» از زمان شیخ زاید بن‌سلطان آل‌نهیان تاکید و از مواضع واقعگرایانه و صحیح امارات قدردانی کرد.
 واکنش آمریکا به تحولات جدید
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سفر عبدا... بن زاید، وزیر خارجه امارات به دمشق و دیدار با رئیس‌جمهور سوریه به ابراز نگرانی و نارضایتی پرداخت.
پرایس در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «آمریکا روابط خود با رژیم اسد را عادی‌سازی یا ارتقا نخواهد بخشید و از انجام این اقدام توسط دیگر کشورها نیز حمایت نمی‌کند.»