مردی که سرشار از ایده بود

مردی که سرشار از ایده بود


اول از همه بگوییم خیلی متأسفیم که هرهفته، چهره هفته‌ای که در این ستون، معرفی می‌کنیم؛ از هنرمندانی است که به رحمت خدا رفته‌اند. و باز متأسف‌تریم که چهره‌هایی که از دست رفته‌اند، اغلب از میان هنرمندان تجسمی هستند که همه ما با نقش‌ها و رنگ‌هایی که آفریده‌اند، خاطراتی ماندگار داریم.
چهره هفته در هفته سوم آبان 1400،کامبیز درمبخش است. هنرمندی که به 80سالگی نرسید و در حالی به پایان داستان زندگی‌اش رسید که به قول خودش سرشار از ایده‌های جدید بود و تنها مرگ می‌توانست او را متوقف کند. این رادیولوژیست هنرمند شیرازی که آثارش چهارگوشه جهان را درنوردیده بود و به یک نام بین‌المللی در هنر کاریکاتوریست تبدیل شده‌بود، درباره هر موضوع ایده‌ای تازه داشت که با خطوط قدرتمند ولی ساده‌اش، آنها را به طرح‌هایی جذاب تبدیل می‌کرد.
درمبخش بر اثر بیماری کرونا درگذشت، بیماری سخت و جهانگیری که برای کامبیز، فقط پیک مرگ نبود، منبع الهام هم بود. هنرمندی مانند او که همواره درباره هر موضوعی، ایده‌ای داشت نمی‌توانست در برابر پدیده‌ای که همه دنیا را تحت تأثیر قرار داده‌است، بی‌تفاوت بنشیند. به همین دلیل او توانست مجموعه‌ای از کاریکاتورهای ماندگار را با موضوع کرونا و موضوعات حاشیه‌ای آن مانند قرنطینه خلق کند.
  اما درگذشت او بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی و در میان مردم و هنرمندان داشت. خیلی از دوستداران او و آثارش، تصویرهایی از این هنرمند نجیب، بی‌ادعا ولی بسیار معتبر و جهانی را در صفحات خود بازنشر کردند. طرح‌های درمبخش همواره شناسنامه تصویری خود را دارد؛ آدم‌هایی با ساده‌ترین شکل و با حذف جزئیات، که ایده‌ای درخشان را به شکلی ساده اجرایی کرده‌اند.  به همین دلیل ناگهان شبکه‌های اجتماعی پر شد از آدم‌های کامبیز درمبخش که چشم‌هایشان حذف شده‌است، با دماغ‌هایی شبیه مکعب مستطیل و گوش‌هایی که تنها یک خط ساده‌اند.
هنرمندان تجسمی هم به مرگ این چهره بزرگ هنر ایران واکنش نشان دادند. جواد علیزاده، کاریکاتوریست باسابقه طرحی از خود را در فضای مجازی بازنشر داد.
او در متنی که به همین مناسبت نوشت، خاطره آخرین دیدار خود را با این دوست قدیمی و هنرمند را هم ذکر کرده‌است: یادم است در آخرین دیدار حضوری که با او در جریان یکی از داوری‌های کاریکاتور داشتیم، وقتی که بحث کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماسک پیش آمد، او با آن نحوه بیان شیرین خود به شوخی گفت: «به این چیزها نیست، هزاری هم که ماسک و الکل بزنی، اگر قرار باشه کرونا سراغ کسی بیاد، میاد.»
 هادی حیدری هنرمند دیگری بود که طرحی از درمبخش کشید و نوشت: «تنها نگرانی که در این قریب به 20سال آشنایی نزدیک شنیدم، این بود که هزاران ایده در ذهن دارید و می‌ترسید برای به تصویرکشیدن‌شان، وقت کم بیاورید.»
 بهزاد خورشیدی، هنرمند گرافیست هم در کنار طرحی از کامبیزدرمبخش، خاطره‌ای از او نوشته که به خورشیدی گفته‌است یکی از دلایل بازگشتش به ایران، نوشته‌ای است که خورشیدی در دهه 80 درباره آثار درمبخش در روزنامه ایران منتشر کرده‌است.