نسخه Pdf

ترافیک از دریچه استارت‌آپ‌ها

ترافیک از دریچه استارت‌آپ‌ها

 طی سال‌های اخیر با افزایش میانگین سرعت و دسترسی به اینترنت در ایران تعداد کاربران و حجم مصرفی اینترنت نیز افزایش پیدا کرده است. در کنار رشد مصرف کاربران شاهد ظهور استارت‌آپ‌های جدید ازجمله سرویس‌های استریم ویدئو و خرید آنلاین، تاکسی‌های اینترنتی، بازارگاه‌ها و پلتفرم‌هایی هستیم که هم میلیون‌ها کاربر ایرانی را به هم متصل می‌کنند و هم حجم قابل‌توجهی از پهنای باند را به خود اختصاص داده‌اند. آمارها نشان می‌دهد که به‌طور میانگین ماهانه بیش از 30میلیون کاربر یکتای ماهانه از پلتفرم دیجی‌کالا بازدید می‌کنند.
به گفته دیجی‌کالا، رکورد بازدید از این سایت در آذرماه سال گذشته و در جریان دو جشنواره فروش شکسته شده و در یک روز بیش از 17میلیون بازدید از دیجی‌کالا صورت گرفته است. فیلیمو، یکی از سرویس‌هایی است طی چند سال اخیر توانسته خود را به‌عنوان یک سرویس پرطرفدار معرفی کند.
این سرویس استریم معروف ایرانی طبق آخرین آماری که اسفند 99 منتشر کرد، بیش از 1/1 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که قطعا تا امروز این رقم افزایش پیدا کرده است. طبق آنچه که فیلیمو در آمار خود به آن اشاره کرده، ماهانه بیش از 36میلیون گیگابایت اینترنت توسط کاربران برای مشاهده فیلم در این سرویس مصرف می‌شود.
به گفته استارت‌آپ دیوار هم در سال 99 بیش از 41میلیارد بازدید از آگهی‌های این پلتفرم صورت گرفته؛ رقمی که با شیوع کرونا نسبت به سال قبل با رشد 42درصدی همراه بوده است. استارت‌آپ اسنپ نیز اعلام کرده در سال 99 بیش از 131میلیون ساعت سفر از طریق اسنپ انجام گرفته است.
این میزان طبق گفته اسنپ برابر است با 5/4میلیارد کیلومتر مسافت طی‌شده توسط خودروهای اسنپ. آن‌طور که اسنپ می‌گوید ساعات پیک استفاده از سرویس تاکسی این مجموعه ساعات رفت‌وبرگشت کاربران به محل کار و تحصیل است. اسنپ همچنین در یکی از روزهای بهمن 99، رکورد 3/2میلیون سفر در یک روز را هم ثبت کرد.