کمیته بررسی رعایت نسبت گوجه به تخم‌مرغ در املت

کمیته بررسی رعایت نسبت گوجه به تخم‌مرغ در املت

اگر به کمیته‌ها و کارگروه‌ها و اسامی دیگری از همین طیف که به ناف کارهای مختلف می‌بندند نگاه کنید، به موارد عجیبی برمی‌خورید. مثلا اگر لیست جامعی از این کارگروه‌ها و کمیته‌ها در دسترس‌تان قرار گرفت و در بین آنها اسم «کمیته بررسی رعایت نسبت گوجه به تخم‌مرغ در املت» با ۲۰ نفر عضو ثابت و فلان قدر بودجه سالانه را دیديد، اصلا تعجب نکنید. حتما یک روز صبح یک مدیر رده‌بالا سر میز صبحانه گفته چرا نسبت گوجه به تخم‌مرغ در این املت رعایت نشده؟ و بعد از سر ذوق برای بقیه توضیح داده که این نسبت چگونه باید باشد. بعد که صبحانه تمام شده و همه سرکارشان رفته‌اند، مدیران میان‌رده یک جلسه فوری گذاشته‌اند و بین خودشان مطرح کرده‌اند که حضرت رئیس حرف بیهوده که نمی‌زنند، پس باید کمیته‌ای تشکیل بدهیم تا در تمام مراکز تحت نظر ما نسبت گوجه به تخم‌مرغ در املت را بسنجند و نتیجه را  گزارش کنند.
بعد که این کمیته تشکیل می‌شود یک ساختمان به آن تعلق می‌گیرد؛ از آن ساختمان‌های قاجاری با معماری بی‌نظیر که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی است و برای خدمت به مردم و کشور به این‌جور نهادها و کمیته‌ها اختصاص داده می‌شود. بعد هم که دیگر نوبتی هم باشد نوبت جشنواره و جایزه سالانه است. بالاخره وقتی ما یک استاندارد مشخص برای املت تعریف کرده‌ایم، نباید هر سال به بهترین پژوهش و بهترین کتاب و بهترین فیلم درباره املت جایزه بدهیم؟
 جشنواره برگزار می‌شود و سال اول‌، دوم و ... هم برای این که کسی واقعا در آن شرکت نکرده، جایزه به اعضای اصلی کمیته اهدا می‌شود که جلوی مردم زشت نباشد و یک روز گزارش تمام اینها می‌رسد روی میز رئیسی که آن روز صبح سر صبحانه گفته بود نسبت گوجه به تخم‌مرغ باید چه باشد!
از این دست کارگروه‌ها‌، کمیته‌ها و نهادها در همه جای دنیا تشکیل می‌شود و اگر یک جست‌و‌جوی اینترنتی بکنید به موارد عجیب خارجی در این‌باره زیاد برمی‌خورید. اما نویسنده هنوز مطمئن نیست که آن موارد عجیب و غریب خارجی هم بودجه‌شان را از بیت‌المال خارج تهیه می‌کنند یا این که مردم‌نهاد یا تجارت‌محورند؟