مرور و عبور

مرور و عبور

بحران بیکاری بالا می‌گیرد
سالانه 200هزار فارغ‌التحصیل و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به جمعیت بیکار اضافه می‌شود اما برنامه‌ریزان کشور نتوانسته‌اند در طول دو برنامه توسعه قبلی ظرفیت‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی را در بخش‌های مختلف ایجاد کنند.
دکتر حسینی، استاد دانشگاه در مصاحبه با رادیو فرهنگ با بیان این مطلب گفت: امروزه بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان یکی از مسائل اساسی نظام است و اگر در کوتاه‌مدت برای این مساله چاره اندیشیده نشود ممکن است در آینده تبعات گسترده‌تری به دنبال داشته باشد. سالانه 200هزار دانش‌آموخته دانشگاه‌ها به جمعیت بیکار افزوده می‌شود اما متاسفانه برنامه‌ریزان کشور نتوانستند در برنامه‌های توسعه قبلی ظرفیت‌ها را توسعه دهند و ظرفیت‌های دست‌نخورده زیادی باقی ماند. (صفحات یک و 13)




رکوردشکنی اسکار خارجی
رکورد حضور تعداد فیلم‌های بخش اسکار بهترین فیلم خارجی سال شکسته شد. آکادمی اسکار با اعلام این خبر گفت: برای نخستین‌بار در تاریخ مراسم اسکار برای سال 2002 تعداد 51 کشور دنیا با فرستادن فیلم‌های منتخب خود به این آکادمی درخواست حضور در مراسم اسکار را کرده‌اند. برای اولین‌بار کشورهای ارمنستان، ‌قرقیزستان، تانزانیا و اوگاندا هم فیلم به مراسم اسکار معرفی کرده‌اند. (صفحه 3)



علی معلم: سینما جای سیاست‌بازی نیست
خانه سینما به سینماگران و جناح‌های سیاسی اخطار می‌کند که سعی نکنند مسائل سینمای ایران را به جایی بکشانند که قدرت‌های سیاسی درباره آن تصمیم‌گیری کنند.
علی معلم سخنگوی ستاد سیاست‌گذاری و بازرسی خانه سینما روز گذشته به خبرنگاران گفت: سینمای ایران تا‌کنون از مسائل سیاسی لطمه زیادی خورده است. عرصه فرهنگ‌وهنر جای بازی‌های سیاسی نیست و اگر در کوتاه‌مدت وابستگی خانه سینما به گروهی سیاسی نتایج مثبتی داشته در درازمدت باعث ورشکستگی و آسیب‌دیدن سینمای ایران خواهد شد. (صفحه 3)



معافیت حقوق کارگران از مالیات
ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم برای کارمندان و کارگرانی که کمتر از یک‌میلیون و 300هزار ریال حقوق دریافت می‌‌کنند معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است. در بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تلاش شده سطح مالیات‌ها متناسب با نرخ تورم به گونه‌ای تعیین شود که گروه‌های آسیب‌پذیر به‌خصوص کارگرانی که کمتر از 130هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. (‌صفحه 4)




فرانسه، بخت اول قهرمانی
روزنامه الشرق‌الاوسط در آخرین شماره خود نوشت: آمارها از قهرمانی مجدد تیم ملی فوتبال فرانسه در رقابت‌های ‌جام‌جهانی 2002 کره - ژاپن خبر می‌دهند. به نوشته این روزنامه، تیم فرانسه در سال 2001، 13 دیدار داشته که حاصل آن 9 پیروزی، سه شکست و یک تساوی بوده است. تنها شکست خانگی فرانسه در برابر استرالیا رقم خورد. روژه لمه، مربی تیم فرانسه نیز نتایج این تیم در جام‌جهانی 1998 و یورو 2000 را اساس انتخاب تیم برای جام‌جهانی آینده می‌‌داند؛ به این معنا که از بازیکنان حاضر در آن رقابت‌ها استفاده خواهد کرد. (صفحه 15)