نسخه Pdf

 لباس‌هاتو پِلاس کن!

لباس‌هاتو پِلاس کن!

برای همه ما پیش آمده که بعضی از لباس‌هایمان را برای مدتی طولانی استفاده نکرده باشیم، گاهی ایجاد یک سوراخ یا لک ریز روی لباس ما را از پوشیدن‌شان منصرف می‌کند یا دیگر اندازه‌مان نمی‌شود.
سرنوشت این لباس‌ها این است که یا هیچ‌وقت به چرخه مصرف ما بازنمی‌گردند یا در نهایت به پارچه‌ای مندرس تبدیل می‌شوند که پس از چند بار استفاده به زباله تبدیل می‌شوند. البته که سرنوشت بسیاری از این نوع لباس‌ها خاک‌خوردن در گوشه کمدها و فراموش شدن برای همیشه است اما راه‌حل چیست؟ چطور می‌شود کاری کرد که به این لباس‌های دست‌دوم یا بلااستفاده جان دوباره بخشید؟ آیا راهکاری برای تحقق مسؤولیت اجتماعی همه در قبال این چالش وجود دارد؟
متاسفانه صنعت پوشاک نقش بزرگی در تولید پسماند دارد و اثرات محیط‌زیستی بسیاری را به محیط‌زیست تحمیل می‌کند که می‌توان با کاهش خرید پوشاک غیرضروری در زندگی یا استفاده مجدد از پوشاک قدیمی در قالب‌های جدید این اثرات مخرب را تا حد مطلوبی کاهش داد. در همین راستا شرکت دیجی‌کالا، کمدا و خانه هفت‌دست در پروژه‌ای مشترک با نام قصه‌باف، قصد دارند تا فرصتی را برای استفاده مجدد پوشاک دست‌دوم و بلااستفاده خانواده‌ها و تبدیل آنها به «پلاس» فراهم کنند.
در این پویش لباس‌های جمع‌آوری‌شده پس از ضدعفونی‌شدن به شهر قائن در خراسان جنوبی منتقل می‌شود، سپس به قطعات نازک نخ‌مانند تبدیل شده و با دستان توانای زنان سرپرست خانواده به گلیمی به نام پلاس تبدیل خواهد شد. به این ترتیب کاربران می‌توانند از پوشاکی که مدت‌ها بلا‌استفاده مانده است برای خلق محصولی جدید یعنی فرش پلاس استفاده کنند و نقشی در ایجاد اشتغال زنان و زنده‌کردن سنتی بومی و محلی در خراسان‌جنوبی داشته باشند.