رمزگشایی از «غودا»

رمزگشایی از «غودا»


 
 تقریبا همه ورزش‌های جهان در هر دوره‌ای به نام یک نفر ثبت می‌شود و افراد به دنبال تصاحب مدال‌های بیشتر برای نقش‌آفرینی در جهان هستند. همان‌طور که در زمان مسابقه حسن یزدانی، قهرمان کشتی جهان و دیوید تیلور از آمریکا سازمان جهانی کشتی اعلام کرد مسابقه این دو نفر برند جهانی دارد و قبلا افراد دیگر دارای این القاب بودند اما در ورزش‌های رزمی‌ وضعیت این‌گونه نیست و چند اسطوره خاص بیشتر وجود ندارد.
همه ورزش‌های رزمی‌ با اصالت دو بخش کومیته (مبارزه) و کاتا (فرم) دارند. کاتا این گونه تعریف شده که مجموعه‌ای از ضربات رزمی ‌در یک قالب مشخص است و هرچه درجه کمربند در ورزش رزمی ‌بالا برود، کاتا سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهدشد. کومیته هم به معنای مبارزه است که قوانین مشخصی دارد و یک ورزش انفرادی محسوب می‌شود. مطلبی که می‌خوانید در مورد بروس‌‌لی، اسطوره ورزش‌های رزمی‌است. بازیگری که نقش‌های رزمی‌ را به خوبی ایفا می‌کرد و توانست با استفاده از رسانه سینما، روش‌های رزمی‌خود را در جهان بشناساند. قبل از بروس‌لی افراد زیادی وارد ورزش‌های رزمی‌ شده بودند. افرادی مانند ماسوتاتسو اویاما بنیانگذار کاراته در جهان که برای محک زدن قدرت بدنی خود راهی مسابقات جهانی می‌شدند و حتی با حیوانات وحشی بدون پوشش ایمنی مبارزه می‌کردند. پرسش اینجاست چرا باوجود تعداد زیاد رزمی‌کار در جهان، بروس‌‌لی خیلی معروف شد. گفته‌شده بروس‌لی در هیچ ورزش رزمی‌نتوانسته
درجه استاد تمامی ‌را کسب کند اما از این بحث‌ها که بگذریم، به این نتیجه می‌رسیم که او در اجرای حرکات رزمی‌ واقعا بی‌نظیر بود. بدن بی‌نقص او نیز دلیل دیگری بود که افراد را به سمت ورزش‌های رزمی‌ سوق می‌داد. اگر فیلم‌های او را دنبال می‌کردید کاملا مشخص بود برخی حرکات او آن‌قدر سریع بود که دوربین‌ها قادر به ثبت دقیق حرکات دست و پا نبودند. می‌توان گفت در واقع بروس‌‌لی کسی بود که با تلفیق کاتا و کومیته توانست ورزش‌های رزمی ‌را در جهان شهره کند. برخی افراد برای این‌که بتوانند نقش بروس‌لی را اجرا  و از کلمه (غودا) استفاده کنند اما این رزمی‌کاران هستند که می‌دانند این یک کلمه نیست بلکه تخلیه نفس است که به طور معمول به آن (کیای) گفته می‌شود. این اتفاق در همان نمایش کاتا هم اجرا می‌شود و ممکن است تن صدا در هر حرکت متفاوت باشد. بدن رزمی‌کاران با کسانی که در رشته بدنسازی فعالیت دارند، متفاوت است. بدنسازان برای چربی‌سوزی از پروتئین‌ها و داروهای مجاز استفاده می‌کنند و در کنار تمرینات سنگین چربی بدن را از بین می‌برند اما چربی ‌بدن رزمی‌کاران به دلیل ضربات دست و پایی که به بدن یکدیگر می‌زنند، آب می‌شود. رزمی‌کاران افراد بسیار متمرکزی هستند که در کوتاه‌ترین زمان، باید ذهن و حرکات بدن را با هم هماهنگ کنند. به همین دلیل این افراد کتابخوان و نویسنده‌های خوبی از آب در می‌آیند؛ همان‌طور که بروس‌لی در این زمینه دستی بر آتش داشت.
نکته مهم دیگر این است که مبارزات بروس‌لی معمولا با چند نفر همزمان بود و او تنها کسی بود که روش مبارزه چند نفره را
به درستی اجرا می‌کرد. آموزش مبارزات چندنفره در ورزش‌های رزمی ‌این‌گونه است که مبارز اگر بتواند مراقب چهار جهت اصلی باشد، کسی نمی‌تواند به او حمله کند و در اینجا تمرکز ذهنی رزمی‌کاران بهتر شناخته می‌شود.