دانستنی‌هایی از جوراب‌های فشاری

دانستنی‌هایی از جوراب‌های فشاری


 جوراب‌های طبی فشاری که فشار را در کف، مچ و ساق پا پخش می‌کنند با تجویز پزشک یا به‌صورت بدون نسخه قابل خرید هستند. این جوراب‌ها برای افراد بالای 65 سال و با هدف رفع خستگی ماهیچه‌ها و برای کمک به رگ‌ها برای پمپاژ موثرتر خون توصیه می‌شوند. جوراب‌های فشاری همچنین می‌توانند به‌طور بالقوه از بروز بیماری‌های مختلف سیاهرگی جلوگیری کنند.
جوراب فشاری، با اعمال فشار ملایمی روی پاها به بازگشت خون از سیاهرگ‌ها به قلب کمک می‌کند. جریان خون برای بازگشت از پاها به قلب باید با نیروی گرانش مقابله کند. این امر با انقباض عضلات ساق پا و دریچه‌های وریدی یک‌طرفه اتفاق می‌افتد. گاهی این دریچه‌ها به‌دلایل مختلفی آسیب می‌بینند که اصلی‌ترین آنها کهولت سن است. آسیب دریچه‌ها به پسرفت خون و تجمع آن در اطراف دریچه منجر می‌شود. جوراب‌های فشاری عملکرد رگ‌ها را تقویت می‌کنند.
فواید سلامت جوراب‌های فشاری برای سلامت: جوراب فشاری با تقویت گردش خون در پاها از طریق کمک به ماهیچه‌ها و رگ‌ها از تجمع خون در رگ‌های پاها جلوگیری می‌کند، تورم پاها را کاهش می‌دهد، از ایجاد زخم و لخته شدن خون جلوگیری می‌کند، درد رگ‌های واریسی و فشار داخل سیاهرگ‌ها را کاهش می‌دهد و تخلیه لنفاوی را تقویت می‌کند.
 انواع جوراب‌های فشاری: جوراب فشاری درجه‌دار: از طرف پزشک تجویز می‌شود. قوی‌ترین فشار را در اطراف مچ پا اعمال می‌کند. فشار به‌تدریج به‌ سمت زانوها کاهش پیدا می‌کند. این جوراب به‌رفع تورم ناشی از تجمع مایع کمک می‌کند.
جوراب ضدآمبولی: پزشک تجویز می‌کند و احتمال لخته‌شدن خون ورید عمقی را کاهش می‌دهد. این جوراب‌ها برای افرادی طراحی شده‌اند که تحرک ندارند و روی تخت یا ویلچر هستند.
جوراب کشباف غیرپزشکی‌: این جوراب‌ها که می‌توان آنها را بدون نسخه از داروخانه خرید، فشار یکنواختی را که اغلب ضعیف‌تر از فشار جوراب‌های تجویزی است در سراسر ساق پا اعمال می‌کند. این جوراب‌ها به‌رفع خستگی و درد پاها کمک می‌کند و برای زنان باردار، افرادی که زیاد پرواز می‌کنند و افرادی که تمام روز سرپا می‌ایستند و همین‌طور ورزشکاران توصیه می‌شود.
خطرات جوراب‌های فشاری: اگر جوراب‌های فشاری، مناسب نباشد، می‌تواند از گردش خون در پا جلوگیری کند. افراد دارای پوست بسیار خشک و حساس نباید جوراب فشاری استفاده کنند.
نکاتی برای دورماندن از خطرات: از جوراب‌های تجویزی‌تان درست استفاده کنید. هنگام کاهش یا افزایش وزن، جوراب مناسب جدید تهیه کنید. هر روز پوست خود را از نظر علائم تحریک یا قرمزی چک کنید. جوراب‌ها را با دست بشویید تا عمر جوراب طولانی شود. پس از 30 بار پوشیدن روزانه جوراب، آن را دور بیندازید.
منبع: ba-bamail.com