ماجرای نیـم‌روز

ماجرای نیـم‌روز

سه روز قبل از دربی و سخنرانی نافذ سردار آجرلو در جمع بعضی از لیدرهای استقلالی. تا آجرلو به خودش بیاید یکدفعه دید که دارند شعار می‌دهند: «وای اگر آجرلو حکم جهادم دهد!» خود سردار فهمید دارد چه اتفاقی می‌افتد و به همین دلیل هم بود که برای چند ثانیه بی‌خیال میکروفن شد و پرید وسط جمعیت. دستانش را مدام بالا و پایین می‌برد که یعنی شعار ندهید، شعار ندهید و شعار ندادند. آجرلو گفت و گفت و گفت. اتهام‌های زیادی را هم به خیلی‌ها زد (بدون این‌که نامی از کسی یا تیمی ببرد) و در نهایت هم سخنرانی‌اش را با یک تهدید به پایان برد و گفت: «یک تیمی هست و این آدم‌هایی که چنین حرف‌هایی می‌زنند هم مهره‌ها و سربازهای پیاده‌شان هستند. اسم نمی‌آورم اینها سربازهای شطرنج هستند. یک گروه آن پشت نشسته که مایل نبودم و نیستم که اسم‌شان را بیاورم و اینها همان جماعتی هستند که نگذاشتند استقلال در پنج‌شش سال گذشته قهرمان شود. یک جماعت سیاسی از دولت قبل هستند که نگذاشتند شما قهرمان شوید، اینها دست‌بردار نیستند ولی اشتباه کرده‌اند پوست‌شان را می‌کنیم!» دقت کنید، این اتفاق به فاصله سه روز از دربی افتاد. یک روز بعد اما مجید صدری، فکرهایش را کرده بود و متنی سراسر توهین را در اختیار روابط‌عمومی باشگاه قرارداد تا صبح علی‌الطلوع بفرستند روی خروجی سایت باشگاه و فرستادند! باز هم دقت کنید خروجی رسمی باشگاه. صدری، آجرلو را متهم به این کرد که شباهت زیادی به شاخ‌های اینستاگرامی دارد و از قدرت نظامی‌ای که داشته برای قهرمان کردن پاس تهران استفاده کرده‌است. تو خالی بودن، ترسو بودن و اصطلاحاتی از این قبیل هم در بیانیه صدری خطاب به آجرلو نسبت داده شده‌است و البته یک‌سری کلمات دیگر که فقط باعث می‌شود دهان آدم از تعجب باز بماند! اولی سه روز قبل از دربی و دومی دو روز. همیشه عادت کرده بودیم که قبل از این بازی مهم طرفین همدیگر را به آرامش دعوت کنند، برنامه‌های متنوعی داشته باشند و از هواداران‌شان بخواهند به سمت آرامش حرکت کنند اما این بار و در دربی 97 خودشان آتش بیار معرکه شده‌اند. خودشان کاری کرده‌اند که تشنج ایجاد شده و دیگر کسی به متن بازی توجه نمی‌کند. دربی 97 همه‌اش شده حاشیه و دیگر آمار و ارقام، مصاحبه بازیکنان، این‌که در دربی‌های قبل چه شده و چه گذشته هوادار را راضی نمی‌کند. آجرلو و صدری که هر دو در تلاش هستند تا گوی پوپولیست بودن را از یکدیگر بربایند دم به دقیقه در فضای مجازی (ارتش‌های مجازی‌شان) هستند و وقتی نطقی که کرده‌اند را در شبکه‌های مجازی مختلف می‌بینند در پوست خود نمی‌گنجند. انتهای فوتبال ایران، انتهای استقلال و پرسپولیس و انتهای دربی که شاید حالا هیچ هیجانی نداشته باشد همین‌جاست. جایی که افکار هوادار را چنان هدایت کرده‌اند که به چیزی غیر از شکست و تخریب رقیب راضی نمی‌شود. دربی 97 نه کل‌کل بین کاپیتان‌ها و بازیکن‌های تیم را دارد، نه پیشکسوتان داخل گود هستند و نه همه آنهایی که با عدد 6 و 4 برای هم کری می‌خواندند، این بار مدیرانی هستند با بوق‌هایی به رنگ قرمز و آبی در دست و عده‌ای هوادار‌نما که بر طبل حاشیه‌های کودکانه می‌کوبند؛ بفرمایید دربی 97!

لطفا به فکر یک بازی زیبا باشید
دربی مافیایی

 تهران شهر خیلی بزرگی است، چه از نظر ابعاد و چه از نظر جمعیت. تازه دربی تنها یک بازی متعلق به تهران نیست. وقتی سوت آغاز بازی زده می‌شود، گستره درگیری با آن خیلی بزرگ‌تر از یک شهر است، به اندازه کل ایران یعنی چیزی معادل  یک میلیون و648هزار و 195 کیلومتر  مربع...می دانید این مساحت یعنی چه؟ یعنی برای همه جا هست، برای هر تیم فوتبال یعنی پرسپولیس یا استقلال، آن قدر منابع چه انسانی و چه اقتصادی وجود دارد که نیاز به ستیز بر سر آنها نباشد.
نه این بازی جنگ نیست! این بازی نمی‌تواند جنگ باشد. این بازی در بالاترین سطح خود جایی است برای رقابت فوتبالی، جایی که میلیون‌ها و شاید ده‌ها میلیون نفر قرار است از فوتبال در آن لذت ببرند. وقتی این بازی را به اصطلاحات مافیایی مثل شهر مال ماست یا تیم اول شهر ماییم آلوده می‌کنیم، دیگر نمی‌توان به اندازه‌ای که باید از آن لذت برد. شاید از این می‌ترسید که از نظر فوتبالی چیزی در بساط نداشته باشید که دارید با یک افراطی‌گری در دو قطبی‌سازی یک بازی فوتبال را تبدیل به یک دشمنی بی‌دلیل می‌کنید؟
دربی امروز هم فارغ از همه این کاذب‌هایی که دور و برش ساخته‌اند، باید یک مسابقه فوتبال باشد. یک بازی که می‌تواند برد داشته‌باشد، می‌تواند باخت داشته‌باشد و امیدواریم که مساوی نداشته‌باشد، به‌خصوص از نوع صفر- صفر آن. جان هر کس که دوست دارید، این فوتبال را لااقل بگذارید برای ما فوتبال بماند. در ادبیات فوتبالی هیچ تیمی تیم اول یک شهر نیست؛ بلکه یک تیم می‌تواند قوی‌تر باشد، پرطرفدار باشد، جذاب‌تر باشد، زیباتر بازی کند اما این به معنای نفی رقیب نیست. شما هم به جای این که ثابت کنید تیم اول شهر هستید یا شهر مال شماست. سعی کنید ثابت کنید تیم بهتری هستید و فارغ از همه توهم‌های توطئه محور، می‌توانید در زمین فوتبال چیزی را ارائه کنید که تماشاگران‌تان، هواداران‌تان در پایان بازی سرشان را بالا بگیرند و به تیم خود افتخار کنند.
اگر این بازی یک بازی زیبا باشد، آن وقت است که می‌توان گفت شهر یا حتی کشور متعلق به فوتبال است. اگر به جای بازی مافیا، به حال شهروندان رحم کنید و به آنها محتوای با کیفیت هدیه دهید، آن وقت می‌بینید این شهر خیلی جا دارد،
بیشتر از حتی این دوتا تیم.



مجیدی: تیم من
بهترین تیم لیگ برتر است
فرهاد مجیدی كه كنفرانس خبری روز گذشته خود را برخلاف اعلام سازمان لیگ، در محل دیگری برگزار كرد، درباره بازی امروز این‌طور حرف زد:
   نظر شخصی من این است كه استقلال، تیم من، بهترین تیم لیگ است. گذر زمان ثابت خواهد كرد كه من چرا این حرف را در كنفرانس خبری  مطرح كردم. من به تك‌تك بازیكنانم ایمان داریم.
   متاسفانه آقای وریا غفوری دچار مصدومیت شده است. او هفته قبل بازی فوق‌العاده‌ای انجام داد، ولی متأسفانه ایشان را این هفته در اختیار نداریم.
   هیچ‌وقت امكان ندارد من در عرصه مربیگری و بعد از نتیجه نگرفتن تیمم، دو كار انجام دهم: این‌كه بگویم بازیكنم بد بازی كرد یا داور بد بود. با این حال، به نظر من انتخاب این داور (موعود بنیادی‌فر) برای دربی، انتخاب خوبی بود.
   اجازه دهید در مورد تركیب و انتخاب گلر صحبت نكنیم. ما امسال بازیكنان جوان خیلی خوبی داریم. مطمئن باشید این افراد در آینده بازیكن تیم ملی خواهند بود. من امسال سعی كردم در تیمم از بازیكنان جوان استفاده كنم كه چندین سال برای استقلال بازی كنند.
   با احترام به شما در مورد تبلیغات محیطی و مشكلات پیرامون آن، نه فكر می‌كنم و نه برایم مهم است. اجازه دهید من در حیطه كاری خودم كه كار فنی است، صحبت كنم و اصلا به این مسائل فكر نمی‌كنم.
   شما تركیب ما در بازی‌های گذشته را ببینید. تغییر زیادی نداشتیم. تغییری در سیستم بازی داشتیم كه براساس تیم مقابل، سیستم استقلال را عوض كردیم.




مطهری:
از هر نظر آماده هستیم

حمید مطهری، مربی پرسپولیس در غیاب یحیی گل‌محمدی در کنفرانس خبری پیش از بازی امروز مقابل استقلال در مورد شرایط تیمش و اوضاع حریف این‌طور صحبت کرد:
  ما یک گروه مبارز و جنگجو هستیم و فوق‌العاده از این‌که با هم هستیم لذت می‌بریم. خیلی خوب تمرین و خودمان را از هر نظر آماده این بازی کردیم.
  دوست دارم که یک فوتبال قابل احترام و همراه با سه امتیاز را شاهد باشیم. ولی برای ما مهم‌تر بعد از سه امتیاز این است که یک فوتبال تماشاگرپسند و قابل احترام را ارائه بدهیم و هواداران از این بازی لذت ببرند.
  راجع به صحبت‌های چند روز اخیر مدیران دو تیم خیلی می‌توانم صحبت کنم و صحبت‌های زیادی هم دارم ولی خودم را وارد این بازی و این صحبت‌ها نمی‌کنم چون احساسم این است که تیم حریف خوشحال خواهد شد از این‌که من به این موصوع بپردازم.
  کادرفنی پرسپولیس کادر بانجابتی است و حجب و حیا دارد. شما این هفت هفته را مرور کنید و ببینید که چه تیمی از داوری‌ها سود برده و چه تیمی ضرر کرده‌است. یک درخواست دارم که VAR به فوتبال ما اضافه شود.
  جابه‌جایی‌ها و رفتن یک‌سری نفرات باعث شد که تغییراتی در فرم بازی و شکل بازی ما ایجاد شود و طبیعی است که این اتفاقات رخ بدهد. با توجه به جابه‌جایی نفراتی که داشتیم طبیعی بود مقداری ناهماهنگ باشیم ولی خدا را شکر در این دو هفته این اتفاق افتاده و گلی نخوردیم و روی این مساله کار می‌کنیم که شرایط‌مان بهتر شود.



داور دربی را بیشتر بشناسید
آقا معلم تحصیلکرده

موعود بنیادی‌فر به‌عنوان داور دربی پایتخت، این بازی حساس را سوت می‌زند. این داور اهل شهرکرد، برای چهارمین بار است که در دربی حاضر است، در دفعات قبل دو بار به‌عنوان کمک داور بوده و یک‌بار به عنوان داور اصلی میدان. او که از سال ۱۳۸۱ وارد عرصه داوری شده و از سال ۲۰۱۳ در فهرست بین‌المللی قرار گرفته، در دربی ۹۱ داور بازی‌ای بود که حاشیه‌های مختلفی هم داشت. در آن بازی پرسپولیس با تک گل مهدی عبدی پیروز میدان شد و بنیادی‌فر در دقیقه ۸۹ با کارت زرد دوم، علی کریمی را از استقلال اخراج کرد. در آن مسابقه شجاع خلیل‌زاده مدافع پرسپولیس درگیری لفظی با داور پیدا کرد و اعتقاد داشت که پنالتی گرفته شده در دقیقه ۲۶ درست نبود. این پنالتی را علی کریمی از دست داد. بنیادی‌فر مدرک کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دارد، در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۹، داور وسط بازی تیم‌های کاشیما و شاندونگ بود و همراه با علیرضا فغانی جزو داوران VAR‌ این رقابت‌ها نیز قرار داشت. آقا معلم داوران مانند خیلی از دیگر داور‌ها معلم ورزش است و در حوزه مرتبط با ورزش فعالیت دارد، در دربی ۸۶ هم داور چهارم بازی بود که در آن بازی استقلال برنده شد. نکته جالب اینجاست بنیادی‌فر در زمانی که دانش‌آموز بوده، به‌دلیل مصدومیت زانو به اجبار فوتبال را کنار می‌گذارد اما بعد از مدتی به پیشنهاد مادرش به داوری روی می‌آورد تا از طریق داوری به علاقه‌اش به فوتبال بپردازد و این مصدومیت نه‌تنها جلوی آمادگی‌اش را نگرفته بلکه او در تست‌های آمادگی داوران هم عملکرد خوبی از خود ثبت کرده. حالا باید دید این داور بین‌المللی فوتبال ایران می‌تواند از پس قضاوت در شهرآورد حساس پایتخت بر بیاید یا نه؟