پاسداری از هنر خوشنویسی ایران

پاسداری از هنر خوشنویسی ایران


نشست معرفی اقدامات انجام‌شده درخصوص پرونده «پاسداری از هنر خوشنویسی ایران» برای ثبت در یونسکو، با حضور استاد غلامحسن امیرخانی، خوشنویس ایرانی که نام او در فهرست نادره‌کاران میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شده و گنجینه زنده بشری به حساب می‌آید، در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.
پرونده «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» قرار است ۲۲الی ۲۹آذر در یونسکو بررسی و به‌عنوان میراث ناملموس به نام ایران ثبت شود. استاد غلامحسین امیرخانی در این نشست با قدردانی از تلاش‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای پیگیری ثبت این پرونده گفت: سلیقه، ذوق و اندیشه ایرانی در حوزه هنر بیشتر از سایر حوزه‌ها نمایان است و خوشبختانه در حوزه‌ای مثل خط و خوشنویسی، ایرانی‌ها دارای ارزش و توانمندی بسیار بالایی هستند.
عبدالمجید شریف‌زاده، رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی نیز در این نشست گفت: در گذشته بیشتر ثبت‌ها متوجه آثار ملموس بود، اما خوشبختانه چند سالی است به حوزه میراث ناملموس نیز توجه شده و خوشبختانه امسال پرونده‌ای که به حوزه خوشنویسی ایران تعلق دارد، قرار است ثبت جهانی شود.  او افزود: یکی از موضوعاتی که خوشبختانه در ایران در سال‌های اخیر به‌خوبی به آن پرداخته شده است، توجه به اقدامات حفاظتی و پاسدارانه از این هنر اصیل ایرانی است که در این میان، انجمن خوشنویسی ایران با توسعه آموزش فراگیر توانسته خوب این نقش را ایفا کند.»  مصطفی پورعلی، مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی نیز در این نشست گفت: ایرانی‌ها پادشاه ممالک خط هستند. مردم ایران در خط و خوشنویسی در جهان پیشرو هستند و این هنر، ریشه‌ای عمیق در فرهنگ ایرانیان دارد.»