رفع گرفتگی عضلانی با «پی‌ان‌اف»

رفع گرفتگی عضلانی با «پی‌ان‌اف»

  وقتی عضله‌ای در بدن به هر علتی نظیر ارتوپدی یا نورولوژی دچار افزایش فعالیت‌شده یا به‌صورت عامیانه گرفتگی پیداکرده، روش‌های مختلفی در پزشکی برای آرام و شل‌کردن آن وجود دارد.
آن دسته از گرفتگی‌ها که به علت یک ضربه یا بلندکردن بارسنگین یا نشستن‌طولانی در یک وضعیت نامناسب یا عرق‌کردن و در معرض هوای سرد قرارگرفتن به‌وجود می‌آید، اسپاسم عضله نام دارد و معمولا با تجویز فیزیوتراپی و تزریق یا خوردن داروهای شل‌کننده درمان می‌شوند. اسپاسم عضلات بیشتر در ماهیچه‌های اطراف ستون‌فقرات بروز می‌یابد مثل اسپاسم ماهیچه‌های گردن یا کمر.
دسته دیگر گرفتگی‌ها منشأ مغز و اعصاب دارد و در افرادی که دچار ضربه‌مغزی یا سکته‌مغزی شده‌اند یا در کودکان فلج‌مغزی دیده می‌شود که در این موارد هم فیزیوتراپی و داروهای ضدتشنج عصب تجویز می‌شود. این نوع گرفتگی‌ها که «اسپاستی‌سیتی» نام دارند اغلب در عضلات اندام‌های فوقانی و تحتانی بروز می‌یابند و معمولا تغییر شکل و سفتی دست و پا را باعث می‌شوند.
با اینکه این دو نوع گرفتگی عضله منشأ متفاوت دارد و به لحاظ نوع بیماری کاملا با هم فرق می‌کنند و حتی دارودرمانی تقریبا غیرمشابه دارند اما در فیزیوتراپی یک روش‌درمانی خاص به نام «پی‌ان‌اف» برای‌شان مطرح است که در آن فیزیوتراپیست با اعمال فشار به سر، تنه، کمر و اندام‌های فوقانی و تحتانی و گرفتن انقباض از عضلات بیمار و به‌دنبال این انقباض‌ها، اعمال کشش به آن ماهیچه‌ها باعث کاهش فعالیت و آرام‌سازی آنها می‌شود.
با کشش عضلات به‌دنبال انجام یک انقباض، ماهیچه رهاشده، دامنه حرکتی مفصل افزایش‌یافته و بیمار احساس تسکین و آرامش می‌کند. پی‌ان‌اف تسهیل عصبی عضلانی حس عمقی در عضلات و مفاصل است. حس عمقی همان حس حرکت در مفاصل و عضلات است که با گیرنده‌های عصبی که در تاندون عضلات و کپسول مفاصل قرار دارند مانند حس‌های لمس، گرما، سرما و درد به مغز مخابره می‌شود و وضعیت قرارگیری و حرکت مفاصل و اندام‌ها را کنترل می‌کند. تسهیل و تحریک حس عمقی با پی‌ان‌اف در فیزیوتراپی، حرکت و عملکرد طبیعی را به بیمار برمی‌گرداند و در بسیاری از موارد از تزریق داروها و سوزن زدن بهتر عمل می‌کند؛ خصوصا بیمارانی که علاوه بر آسیب‌های اسکلتی- عضلانی- عصبی از اختلالات روحی و روانی هم رنج می‌برند، این روش درمانی می‌تواند نسبت به تزریق دارو و سوزن‌زدن، روش مؤثرتر و خوشایندتری باشد.