آیا گوش‌سپردن به موسیقی  در درمان آسم موثر است؟

آیا گوش‌سپردن به موسیقی در درمان آسم موثر است؟

    بیماری آسم ازجمله بیماری‌های تنفسی است که ارتباط تنگاتنگی با استرس و فشارهای روانی داشته و با تحریک سیستم ایمنی‌بدن باعث تنگی‌نفس، خس‌خس سینه و خفگی در فرد بیمار می‌شود. سرفه‌های مکرر همراه با احساس کمبود اکسیژن در بیماران از اصلی‌ترین مشکلات بیماری آسم است. با توجه به پیشرفت جوامع صنعتی و آلودگی محیط‌زندگی، میزان شیوع بیماری آسم نیز افزایش یافته و با آلودگی‌هوا روزبه‌روز بر تعداد افراد مبتلا به آسم افزوده می‌شود. در این میان کودکان بیشترین جمعیت متاثر از این بیماری هستند و باعث کاهش فعالیت‌های روزمره آنها می‌شود.
با توجه به اینکه استرس و آرامش روحی-روانی تاثیری بسیار قوی بر شروع حملات آسم دارد و اضطراب و استرس شدید و ناگهانی می‌تواند باعث شروع حملات و وخامت بیماری شود، کنترل استرس و ایجاد محیط آرام برای افراد مبتلا به آسم ضروری است.
در این میان برخی به موسیقی‌درمانی و استفاده از انواع ملودی‌ها برای درمان مبتلایان به آسم و فعالیت همراه با موسیقی روی می‌آورند. لازم است بدانید تاکنون مطالعات متقنی که اثرات مستقیم موسیقی‌تراپی بر آسم را تایید کند و موسیقی را درمان قطعی آسم قلمداد کند، گزارش نشده و اثرات مستقیم موسیقی(جدا از نوع و مباحث موسیقی‌شناسی) بر بهبود آسم چشمگیر نیست. از طرفی استفاده از موسیقی برای آرامش روح و روان و ایجاد حالت تمدد اعصاب(ریلکسیشن) در بیماران می‌تواند با کاهش استرس و ایجاد آرام‌بخشی در افراد به کاهش تشویشات ذهنی افراد کمک‌کرده و مانع از تشدید حملات آسم شود ولی استفاده صرف از موسیقی و تمدداعصاب به کنترل حملات شدید آسم قادر نیست لذا مصرف داروهای تجویزشده بیماران تحت‌نظر پزشک مربوطه همراه با ایجاد محیط آرام و استرس کاسته‌شده، توصیه می‌شود.