از بازگشت اهالی هنر تا خبرخوب مجازی 

در حیاط دولت چه گذشت؟

از بازگشت اهالی هنر تا خبرخوب مجازی 

حیاط دولت دیروز به مهم‌ترین تحولات روز از ماجرای فیلترینگ و فیلترشکن‌ها تا گزارش وزیر اطلاعات از پشت‌پرده حوادث اخیر به اعضای هیأت دولت و مواضع جدید وزیر ارشاد درباره نحوه کار هنرمندانی که کشف حجاب کرده‌اند، اختصاص داشت.

سخنگوی دولت درباره گزارش خطیب، وزیر اطلاعات درباره اتفاقات اخیر گفت: ایشان گزارشی درخصوص پشت‌پرده اقداماتی که برای موج‌سواری بر اعتراضات داخلی و آشوب‌آفرینی انجام شده بود، ارائه کرد تا پیگیری حقوقی این تخلفات و جرایم متعدد که از سوی برخی مقامات خارجی برای حمایت از این‌گونه اقدامات رخ داد و نیز تلاش‌هایی که از سوی برخی رسانه‌های خارج از کشور برای آشوب‌آفرینی و آموزش‌هایی که در این زمینه داشتند، انجام شود.  وی درباره حضور در جمع دانشجویان معترض دانشگاه علامه طباطبایی هم تصریح کرد: این نشست پربار و بانشاط بود و خط قرمزی در سؤال پرسیدن نداریم. حضور دولتمردان در مجموعه‌های مردمی به‌خصوص دانشگاه‌ها از تکالیف آنهاست و مورد تاکید مستمر رئیس‌جمهور بوده است.
​​​​​​​
  راه برای بازگشت هنرمندان باز است
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دشمن در اتفاقات اخیر، نهایت تلاش خود را انجام داد که جامعه فرهنگی ــ هنری را درگیر ماجرا کند اما بخش اصلی و عمده اهالی فرهنگ و هنر در این خصوص با هوشیاری عمل کردند که این موضوع جای تقدیر دارد.  محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: اگر فردی از اهالی فرهنگ و هنر درخصوص اتفاقات اخیر دچار خطا شده، راه برای بازگشت باز است و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت‌شان هستیم و امیدواریم پس از این اتفاقات به همگان اثبات شده باشد که دشمن به‌دنبال انشقاق در وحدت ملی و برهم زدن آرامش کشور و ایجاد فضای ناامیدی در جامعه است. 

  جان تازه کسب‌وکارهای مجازی 
همچنین عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران اعلام کرد: خبر خوب مربوط به توسعه اقتصاد دیجیتال و حمایت از کسب‌وکارهای فضای مجازی است که یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است. کارگروه مربوط دیروز مصوبه بسیار خوبی را برای کسب‌وکارهای مجازی صادر کرد. وی عنوان کرد: معافیت‌های مالیاتی برای کسب‌وکارهای فضای مجازی، تسهیلات بانکی و... در قالب ۱۵ماده به تصویب رسید و پس از نهایی شدن برای اطلاع‌رسانی آن برنامه خبری خواهیم داشت و به موجب این مصوبه جان تازه‌ای در کسب‌و‌کارهای مجازی دمیده خواهد شد و بسیاری از نگرانی‌های موجود در این زمینه از بین خواهد رفت. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با روش وی‌پی‌ان در بازار و برنامه دولت برای محدود کردن فروش آنها گفت: همان‌طور که بارها کارشناسان اعلام کردند استفاده از وی‌پی‌ان باعث آسیب‌پذیری دستگاه‌های کاربران خواهد شد زیرا راه رخنه هکرها به گوشی مردم را تسهیل می‌کند. توصیه کارشناسانه این است که مردم استفاده نکنند. 
زارع‌پور اضافه کرد: استفاده و فروش وی‌پی‌ان مجاز نیست اما جرم‌انگاری نشده و نهادهای مربوط باید آن را دنبال کنند. استفاده از آنها باعث ناامنی در ادوات مردم خواهد شد. 
وی تاکید کرد: برای کسب‌و‌کارها در سکوهایی که حضور دارند مخاطب بسیار اهمیت دارد. این نگرانی جدی است و این‌که برای کسانی که به تشخیص خود تصمیم می‌گیرند در سکوهای داخلی فعالیت کنند، چه سرنوشتی رقم خواهد خورد در همان مصوبه بسته تبلیغاتی برای آنهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند پیش‌بینی شده است و می‌توانند در کوتاه‌مدت سکوهایی که در پلتفرم‌های خارجی داشتند در مدت زمان کوتاهی به دست بیاورند و جزئیات آن به‌زودی اعلام خواهد شد.

 اسفناک بودن شرکت‌های دولتی
وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با اسفناک خواندن وضعیت شرکت‌های دولتی گفت: یکی از نخستین گام‌های وزارت اقتصاد این بود که با شفاف کردن صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، مدیران دولتی را پاسخگو کنیم.  
سید‌احسان خاندوزی گفت: اموال عمومی مردم دست مدیرانی قرار داشت که در یک حاشیه امین و یک حیاط خلوت تاریک مدیریت می‌کردند، زیان می‌ساختند و برای خودشان پاداش تعیین می‌کردند. تلاش کردیم این تاریک خانه را به صورت کاملا شفاف و شیشه‌ای برای همه مردم باز کنیم.

 موافقت دولت با تمدید معافیت مالیاتی هتل‌ها 
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز از موافقت دولت با تمدید معافیت مالیاتی هتل‌ها و مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری خبر داد. سید‌عزت‌ا... ضرغامی گفت: در نشست چندی پیش شورای اقتصاد با حضور رئیس‌جمهور اتفاق خوبی افتاد که آن تصویب دوساله تمدید معافیت مالیاتی هتل‌ها مراکز و اقامتی و تأسیسات گردشگری بود. البته این مطالبه گسترده گردشگران بود و پیشنهاد وزارت میراث با موافقت دولت روبه‌رو شد.