دعوای کره و قطر بر سر میزبانی جام ملت‌ها

دعوای کره و قطر بر سر میزبانی جام ملت‌ها

همین چند روز پیش بود که اعلام شد قطر توانسته میزبانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا2023 را به دست آورد تا در کمتر از یک سال از دو رویداد مهم فوتبالی در جهان میزبانی کند. قطر در حالی به‌عنوان میزبانی این بازی‌ها انتخاب شد که کره‌جنوبی امید زیادی در این زمینه داشت. حالا و پس از مسجل شدن این مسأله، مسئولان فدارسیون کره، انتقادات شدیدی در این زمینه مطرح کرده‌اند.

در بیانیه انتقادی کره‌جنوبی آمده است: 63 سال است که جام ملت‌های آسیا در کشور کره‌جنوبی به‌عنوان قطب اصلی فوتبال آسیا برگزار نمی‌شود و این دوره فرصتی بود که برای توازن منطقه‌ای و چرخش میزبانی، این امتیاز به کره‌جنوبی یا کشوری دیگر از شرق آسیا اهدا شود. ما از نظر فوتبالی، امکانات، حمل و نقل و اقامت تیم‌ها هیچ مشکلی برای قبول میزبانی نداشتیم. ادامه این بیانیه اما مواضع تندتری را در خود دارد: قطر قول حمایت مالی گسترده از طریق افزایش مشارکت شرکت‌های حامی مالی خودرا از ای‌اف‌سی داده است. در حال حاضر ای‌اف‌سی به‌دلیل مشکلات کرونا، با کسری بودجه روبه‌رو شده و قطر با قرارداد حق پخش گسترده و حمایت از هزینه‌های عملیاتی، نظر ای‌اف‌سی را جلب کرده است. 
فدراسیون فوتبال کره با توضیح دلایل خود افزوده است: حمایت نامتعارف کشورهای خاورمیانه که تلاش می‌کنند در فوتبال آسیا پیشتاز شوند، بر این وضعیت تاثیر گذاشته است. آنها قول داده‌اند ضرر ناشی از تغییر میزبانی از قطر را با حمایت مالی جداگانه جبران کنند. در این میان، یونهاپ نیوز گزارش داد به اعتقاد فدراسیون فوتبال کره‌جنوبی، عربستان سعودی نیز از میزبانی قطر حمایت کرده و تعهد داده در صورت اعطای میزبانی به این کشور، از ای‌اف‌سی حمایت خواهد کرد. عربستان جدی‌ترین گزینه برای میزبانی جام ملت‌های 2027 آسیاست که در صورت به دست آوردن این امتیاز، سه جام متوالی آسیا در کشورهای عربی امارات، قطر و عربستان برگزار می‌شود. در واکنش به این اظهارات، شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا دلایل انتخاب قطر به‌عنوان میزبان این بازی‌ها را تشریح کرد. به گزارش سایت الشرق، سه دلیل برای این موضوع بیان شده که عبارتند از:
1- قابلیت‌ها و سابقه قطر در میزبانی رویدادهای مهم ورزشی
2- توجه دقیق قطر به جزئیات که در سراسر جهان بسیار مورد توجه است
3- این‌که با توجه به زمان کوتاه آماده‌سازی، اطمینان داریم قطر یک دوره عالی برگزار خواهد کرد که با ارزش‌ها و پرستیژ مسابقات مطابقت داشته باشد.