«دارودسته» در قاب‌کوچک

«دارودسته» در قاب‌کوچک

مارتین اسکورسیزی فیلمساز مستقل و غیرمتعارف نیویورکی، «دارودسته‌های نیویورکی» خود را به تلویزیون می‌آورد و مجموعه‌ای 10تا 13قسمتی از آن تولید می‌کند. او در کنار وظیفه تهیه‌کنندگی در این درام پرتنش اجتماعی، کارگردان دو اپیزود نخست آن هم خواهدبود. شنیده‌ها حکایت از آن می‌کند که اسکورسیزی از چند فیلمساز مطرح و غیرمتعارف سینما هم برای کارگردانی اپیزودهای دیگر مجموعه دعوت به همکاری کرده است. اسکورسیزی که زمان ساخت نسخه سینمایی دارودسته‌های نیویورکی نتوانست تمام داستان‌پردازی‌های هربرت آسبری، نویسنده رمان منتشر شده در سال1927 را به تصویر بکشد، قصد دارد در مجموعه تلویزیونی خود این اقدام را عملی کند.

به گفته فیلمساز، «تفاوت تلویزیون با سینما در این است که شما می‌توانید تمام آنچه را که مد نظر دارید انجام دهید و با مشکلی به نام زمان روبه‌رو نیستید. این نکته زمانی که به دنبال خلق اثری تصویری از یک داستان هستید، بیشتر خودش را نمایان می‌کند. در فیلم سینمایی که سال 2002 ساختم، بسیاری از جنبه‌های کتاب آسبری ناگفته باقی ماند و همیشه به دنبال آن بودم که داستان کتاب او را تمام و کمال تعریف کنم. خوشحالم که بالاخره مجموعه دارودسته‌های نیویورکی امکان تولید پیدا می‌کند.»
فیلمنامه نسخه تلویزیونی توسط برت لئونارد و با همکاری خود اسکورسیزی نوشته می‌شود و هنوز زمانی برای شروع کار فیلمبرداری آن در نظر گرفته نشده است. زمان پخش مجموعه هم معلوم نیست و اسکورسیزی هنوز تصمیمی در رابطه با چگونگی پخش آن نگرفته و مشخص نیست آن را به صورت استریم در پلتفرم‌های دیجیتال پخش می‌کند یا یکی از شبکه‌های تلویزیونی آن را نمایش خواهدداد. نزدیکان فیلمساز گفته‌اند مجموعه تلویزیونی ارتباطی به داستان نسخه سینمایی ندارد و ماجراهای متفاوتی را با حضور شخصیت‌هایی تازه دنبال خواهدکرد. 
در فیلم سینمایی که لئوناردو دی‌کاپریو، دانیل دی لوئیس و کامرون دیاز بازی داشتند، دی‌کاپریو در قالب شخصیتی به نام آمستردام والون ظاهر شد که به منطقه فایو پوینت شهر نیویورک برمی‌گردد تا انتقام خون پدرش (با بازی لیام نیسن) را از بیل باچر قاتل پدرش (دانیل دی لوئیس) بگیرد و با دارودسته‌های خلافکار این محل درگیر می‌شود.
براساس شنیده‌ها، داستان مجموعه تلویزیونی اسکورسیزی سراغ دارودسته‌های گنگستر دو شهر شیکاگو و نیواورلئان می‌رود تا با به نمایش گذاشتن ماجراهای آنان، داستان تولد جرایم سازمان‌یافته در خاک آمریکا را(که بعدها به صورت سیاست رسمی دولت‌های آمریکا درآمد) تعریف کند. 
لئوناردو دی‌کاپریو که قرار نیست در نسخه تلویزیونی به عنوان بازیگر ظاهر شود، یکی از تهیه‌کنندگان آن است. رسانه‌ها در این باره صحبت می‌کنند که اسکورسیزی و دی‌کاپریو یک بار در سال 2013 به صورت جدی قصد تولید این مجموعه را داشتند و حتی قرار بود دی‌کاپریو نقش مهمی هم در آن داشته‌باشد./ ورایتی

کیکاوس زیاری - گروه رسانه