«سن سیروس» خاطره‌سازی می‌کند؟!

«سن سیروس» خاطره‌سازی می‌کند؟!

قدم به قدم که به سوی ورزشگاه پیر انزلی پیش می‌رویم، خاطرات دیدارهای این تیم محبوب شمالی‌ها در ذهن‌ها زنده می‌شود. هنوز همهمه هواداران و عاشقان به ملوان از در و دیوارهای این شهر ساحلی به گوش می‌رسد، لحظه‌هایی که هرگز از خاطره‌های تماشاگران مشتاق پاک نمی‌شود و سوت پایانی برای این خاطرات وجود ندارد.

​​​​​​​ قوهای سپید یکی از تیم‌های قدرتمند و بالای جدول رقابت‌های لیگ فوتبال باشگاه‌های کشور آن دوره در جام تخت‌جمشید بودند که دوش به دوش تیم‌های قوی پایتخت حرکت می‌کردند و همین موضوع موجب دیده‌‌شدن ملوان‌ها در سطح اول فوتبال ایران شده بود و تیم فوتبال ملوان بندرانزلی با هدایت پیر فوتبال گیلان و انزلی، بهمن‌خان صالح‌نیا به‌رغم این‌که در رقابت‌های فوتبال لیگ در جام تخت‌جمشید به‌عنوان بهترین تیم شهرستانی تلقی می‌شد در مسابقه‌های جام حذفی هم بهترین تیم ایران در این جام شناخته شد.  ملوان‌ها با کسب چند عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی در جام حذفی نمایش خوبی در این جام داشتند و خاطره‌های بسیار شیرینی را برای علاقه‌مندان خود رقم زدند به گونه‌ای که امروز هم مردم فوتبالدوست و هواداران مشتاق ملوان با همان خاطرات زندگی می‌کنند و بسیار دوست دارند که خاطرات خوب گذشته ملوان را تکرار کنند. در واقع این نسل جدید ملوان می‌خواهد خاطره‌سازی کند و این مطلب بهانه‌ای شد که نگاهی به دیدار تیم ملوان و پرسپولیس در رقابت‌های لیگ برتر داشته باشیم و خاطرات دو تیم را مرور کنیم.  قوهای سپید انزلی که پس از شش‌سال دوری از سطح اول فوتبال ایران، امروز در ورزشگاه «سن‌سیروس» میزبان سرخپوشان پایتخت هستند و این میزبانی پس از سال‌ها خاطره‌سازی در ورزشگاه پیر انزلی رخ می‌دهد. گرچه این دیدار حساس و جذاب قرار است بدون تماشاگر انجام شود اما خاطره‌سازی به گونه‌ای دیگر از سوی هواداران ملوان شکل می‌گیرد و همه شهر از این بازی خاطره‌سازی می‌کنند. دیداری که یادآور حضور بزرگان فوتبال ایران در دو تیم است. لحظه دیداری خاطره‌انگیز با طعم یاد و خاطره‌بازی کاپیتان اعجوبه فوتبال ایران و آسیا علی پروین و بزرگانی چون حسین کلانی، محمد مایلی‌کهن، جعفر کاشانی، صفر ایرانپاک، همایون بهزادی، وحید قلیچ، حمید درخشان، محمد پنجعلی، آلن ویتل نخستین بازیکن خارجی در لیگ فوتبال باشگاهی کشور در پرسپولیس و دیگر بزرگان پرسپولیس همراه است که ورزشگاه پیر انزلی خاطرات جذاب و تماشایی را با آنها در دل خود دارد و امروز یاد آنها در جای‌جای این ورزشگاه قدیمی احساس می‌شود. 
قدیمی‌های فوتبالدوست انزلی با بزرگان پرسپولیس خاطره دارند و این سو هم در تیم ملوان انزلی چهره‌ای نامدار از فوتبال ایران را داریم، بهمن صالح‌نیا که به‌عنوان پدر فوتبال گیلان از او یاد می‌شود و شاگردانش که اسطوره‌های فوتبال کشور شدند، مردانی چون غفور جهانی، علی نیاکانی، عزیز اسپندار، ویشگاهی، جاوید جهانگیری، ابوالفصل مزدستان، محمد احمدزاده، نادر عزت‌الهی و بعدها مازیار زارع، پژمان نوری، سیدجلال حسینی و بازیکن جوان کنونی تیم ملی ایران، سعید عزت‌الهی از جمله فوتبالیست‌هایی بودند که برای شکوفایی فوتبال ایران در ملوان افتخارآفرینی کردند و موجب شکل‌گیری خاطراتی شدند که امروز انزلی‌چی‌ها و گیلانیان به آن افتخار می‌کنند. 
بازی ملوان و پرسپولیس در هر شرایطی همواره بسیار جذاب و هیجانی بوده و هواداران و دوستداران دو تیم از نمایش بازی زیبا لذت برده‌اند. خلق خاطره‌هایی که امروز هم در ورزشگاه سن سیروس تماشایی خواهد شد. 

رسول شمالی ورزنده - گروه ورزش