واردات خودرو، هنوز در ابهام

اظهارات متناقضی که همه را سردرگم کرده است

واردات خودرو، هنوز در ابهام

واردات خودرو همچنان در ابهام قرار دارد و هنوز کسی نمی‌داند که چه زمانی اولین خودروهای خارجی پس از چهار سال وارد کشور خواهند شد. این سردرگمی در وزارت صمت نیز وجود دارد و اظهارات مسئولان این وزارتخانه یکی پس از دیگری تکذیب می‌شود. در آخرین اظهارات امید قالیباف با بیان این‌که زمان دقیقی برای واردات خودرو نمی‌توان تعیین کرد، گفت: «هنوز نمی‌توان تاریخ دقیق واردات خودرو را اعلام کرد». حال آن‌که وجود هرگونه مشکل و ایراد در آیین‌نامه واردات خودرو به معنای ابطال کلی آن نیست. بنابر اظهارات سخنگوی وزارت صمت، اکنون این وزارتخانه در حال اصلاح آیین‌نامه واردات خودرو است که در طول آن اشکالات وارده رئیس مجلس به این آیین‌نامه نیز در حال بررسی قرار دارد.

قالیباف تاکید می‌کند که اشکالات وارده مجلس به آیین‌نامه منجر به ابطال آن نخواهد شد و صرفا باعث تغییر برخی بندها و مواد می‌شود. سخنگوی وزارت صمت با تاکید بر این‌که به‌زودی واردات خودرو آغاز خواهد شد افزود: «جو مثبتی در این مورد وجود دارد.»
در حالی که وزارت صمت از زمان دقیق واردات خودرو اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، حجت‌ا... فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس ابراز امیدواری کرد که در آذرماه قفل واردات خودرو باز خواهد شد و در این‌خصوص می‌گوید: «از نظر بنده برای گام نخست، آیین‌نامه واردات یک حرکت رو به جلو است و قطعا در حرکت‌های بعدی هم فضا بازتر شده و هم ایرادات مرتفع خواهد شد. امروز امکان ثبت سفارش برای افرادی که قصد واردات دارند فراهم شده و پیش‌بینی می‌شود از آذرماه شاهد ورود خودروها به داخل کشور باشیم».
اما اظهارات رئیس کمیسیون صنایع مجلس به نوعی سخنان فیروزی را رد می‌کند، مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت واردات خودروهای خارجی گفت: «قطعا تا پایان امسال و تا سقف یک میلیارد دلار خودروی خارجی وارد کشور خواهد ‌شد. مجلس وظیفه قانون‌گذاری در این حوزه را بر عهده داشت که اقدامات لازم را در این خصوص انجام داد.»
اظهارنظر متفاوت دو عضو کمیسیون صنایع مجلس نشان می‌دهد که نمایندگان مردم نیز اطلاع دقیقی از واردات خودرو ندارند و تنها با دادن وعده‌هایی برای واردات به دنبال زمان خریدن و مشخص شدن این وضعیت ابهام‌آمیز هستند.
چندی قبل مهدی دادفر، سخنگوی انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن انتقاد از دستورالعمل واردات خودرو، اجرایی شدن آن را به دلیل مغایرت با قوانین موجود و محدودیت قیمتی، امری بسیار بعید عنوان کرد که با گذشت زمان به نظر می‌رسد این پیش‌بینی چندان دور از واقعیت نبوده است. البته برخی از فعالان حوزه خودرو مشکل را در کمبود منابع مالی ارزی دولت می‌دانند.
احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در ارتباط با به تعویق افتادن واردات خودرو بیان کرد: «نظر شخصی من این است که مشکلات ارزی کشور هنوز حل نشده، به‌خصوص با بحث نافرجام برجام و مسائل دیگر. من فکر می‌کنم دولت ذخیره ارزی را برای منابع مهم‌تری نسبت به خودرو مورد استفاده قرار می‌دهد. در هر صورت امکانات ارزی کشور محدود است، دولت نیز اولویت‌بندی می‌کند و احتمالا اولویت آخر دولت خودرو باشد. آیین‌نامه واردات خودرو چهارم شهریورماه در حالی ابلاغ شد که بانک مرکزی با تعیین سقف ارزی یک میلیارد یورویی موافقت کرده بود. به نظر می‌رسد با توقف مذاکرات برجامی که لغو تحریم‌ها را تا حدودی ناممکن کرده، سیاست‌گذار با عقب‌نشینی از موضع خود، واردات خودرو از مسیر چین را پیشنهاد داده است. با باز شدن دروازه چین برای ورود خودرو به ایران، باید در انتظار رشد سهم چینی‌ها در بازار بود.