مدعیان حقوق زن؛ رکوردداران تعرض

همه چیز با یک گزارش شروع شد...

مدعیان حقوق زن؛ رکوردداران تعرض

این نخستین گزارشی بود که سال2010 منتشر شد و موجی از حیرت را در میان محافل اجتماعی و فرهنگی برانگیخت.

براساس گزارشی که توسط برخی مراکز علمی و اجتماعی مانند دانشگاه استکهلم در سوئد (تحت عنوان گزارش نوردیک) و آژانس حقوق بنیادین (FRA) در سال‌های 2010 تا 2015 انتشار یافت، 10کشوری که بیشترین جنایات و تجاوزات جنسی در آنها صورت می‌گیرد عبارتند از :دانمارک، فنلاند، زیمبابوه، استرالیا، کانادا، نیوزیلند، هندوستان، انگلستان، ولز، ایالات متحده آمریکا، سوئد و آفریقای‌جنوبی .در گزارش‌های یاد شده که با استفاده از گزارشات موسسات آماری اجتماعی، قضایی و انتظامی کشورهای یاد شده تنظیم شده، به طور مجزا درباره هریک از آنها توضیحات مبسوطی آمده است: 

جزئیات غافلگیرکننده
1- براساس گزارش منتشره در سال2014 از سوی «آژانس اتحادیه اروپایی برای حقوق اساسی» یا همان آژانس حقوق بنیادین FRA، کشور دانمارک بالاترین درجه جنایات فیزیکی و جنسی علیه زنان در اروپا را داراست. گزارش‌های تجاوزهای جنسی در این کشور نشان می‌دهد از هر 100هزارنفر، 500مورد به پلیس دانمارک گزارش شده است. مطالعات پژوهشی روشن می‌کند تنها درصد کوچکی از جنایات جنسی گزارش می‌شود. از همین رو سازمان عفو بین‌الملل به دلیل گزارش وکلای قربانیان تجاوزات جنسی در دانمارک در سال 2008، این کشور را بحرانی اعلام کرد. 

2- براساس آخرین گزارش اداره آمار ملی زیمبابوه، این کشور نهمین موقعیت را از لحاظ تجاوزهای جنسی در جهان دارد به طوری که هر 90 دقیقه یک زن در این کشور مورد تعرض قرار می‌گیرد.

3-میزان تجاوز های جنسی در استرالیا که یکی دیگر از کشورهای دارای آمار بالا در این نابهنجاری اجتماعی است سالانه حدود 100هزار نفر اعلام شده. براساس آمار ثبت شده سال 2012 در اداره پلیس این کشور، 52 هزار و 200 فرد بالای 18سال، قربانی این جنایات جنسی بوده‌اند. گرچه پلیس استرالیا تاکید دارد این رقم تنها 30 درصد قربانیان تجاوز بوده و 70درصد بقیه اصلا به پلیس مراجعه نمی‌کنند.

4- کانادا کشور دیگر رکورد‌دار در زمینه تجاوزات جنسی است. براساس گزارش آماری ادارات پلیس این کشور که در نشریه معتبر هافینگتون پست درج شده، سالانه 460 هزار قربانی تجاوز جنسی در این ادارات ثبت می‌شوند. این درحالی است که همین گزارش‌ها می‌گوید از هر هزار تجاوز فقط 62 مورد به پلیس گزارش می‌شود! یعنی با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که در کانادا سالانه رقمی بالغ بر 7 میلیون جنایت جنسی صورت می‌پذیرد که هم زنان و هم مردان را شامل می‌شود. گزارش شده که از هر 4 زن آمریکای شمالی، یک نفر در طول عمرش با تجاوز جنسی مواجه شده و 11 درصد این زنان با شکنجه و جراحت مواجه گردیده‌اند. براساس گزارش فوق 80 درصد زنان قربانی در منزل و توسط دوستان یا فامیل مورد تعرض قرار گرفته‌اند.

5- نیوزیلند کشور دیگر پیشتاز در زمینه آمار قربانیان جنسی به شمار می‌رود که براساس آمار مهمترین ژورنال پزشکی بریتانیا به نام «لنست» بسیار بالاتر از میزان جهانی است! از نظر تهیه‌کنندگان گزارش نشریه لنست، نیوزیلند با 4/16 درصد جمعیت زنان این کشور به عنوان قربانیان تجاوز، سومین مقام را در میان کشورهای رکورددار جنایت جنسی داراست. بر مبنای آمار وزارت دادگستری نیوزیلند هر دو ساعت یک تعرض جنسی در این کشور اتفاق می‌افتد. نتایج ناخوشایند این تعرضات در هر سال، 15 درصد از جمعیت را دربرمی‌گیرد که این آمار در مدارس رقم 2 برابر را نشان می‌دهد. گرچه بنا به اظهارت پلیس نیوزیلند فقط 9 درصد این جنایات گزارش می‌شود.

6- هندوستان نیز در زمره دیگر کشورهای رکورددار تجاوز جنسی قرار دارد که گویا این مسأله برای این کشور به صورت یک معضل عظیم درآمده است. براساس آنچه گزارشات اداره ثبت جنایت ملی در این کشور ارائه داده، هر روز 93 زن در این کشور مورد تعرض جنسی قرار می‌گیرند. همین گزارش می‌گوید آمار ثبت جنایات جنسی از 24923 در سال 2012 به 33707 در سال 2013 رسیده است.

7- در انگلستان و ولز که دیگر کشورهای بالای فهرست تعرضات جنسی محسوب شده‌اند، طبق اظهارت گزارشگران، آمار دقیق ثبت شده‌ای وجود ندارد. اما آنچنان که وزارت دادگستری بریتانیا، دفتر آمار ملی این کشور و موسسه‌ای دیگر به نام هوم آفیس سال 2013 در گزارشی به نام مروری بر تعرضات جنسی در انگلیس و ولز آورده‌اند، هر سال 85 هزار قربانی جنسی اعم از زن و مرد در این کشور ثبت شده‌اند که 12 هزار نفر آنها مرد و 73 هزار زن بوده‌اند (یعنی هر روز 230 مورد). در همین گزارش آمده که از هر 5 زن بریتانیایی بالای 16 سال، یک نفر قربانی تعرضات جنسی شده است.

8- کشور دیگری که به عنوان رکوردداران قربانیان تجاوز جنسی معرفی می‌شود، آفریقای جنوبی است که با آمار 500 هزار تجاوز در هر سال یکی از بالاترین ارقام جنایت جنسی در دنیا را داراست. حداقل بیش از 40 درصد زنان این کشور در طول زندگی خود مورد تعرض جنسی قرار می‌گیرند. انجمن تحقیقات پزشکی این کشور می‌گوید که از هر 9 تجاوز فقط یک مورد گزارش می‌شود. با این حساب می‌توان رقم تجاوزات جنسی در آفریقای جنوبی را بالغ بر 4 میلیون و 500 هزار نفر دانست. بر اساس همین گزارش، 41 درصد از قربانیان کودکان و 15 درصد آنها کودکان زیر 11 سال هستند. گفته می‌شود بیشتر این تجاوزها توسط سفیدپوستان نژادپرست این کشور انجام می‌گردد و اکثر قربانیان سیاه‌پوستان هستند.

9- گزارش‌های مختلف ادارات پلیس سوئد حکایت از آن دارد که سال 1975 فقط 421 تجاوز جنسی به پلیس سوئد گزارش شد که این رقم سال 2014 به 6620 مورد رسید؛ یعنی افزایش 1472 درصدی جنایات جنسی در این کشور در طول کمتر از 40 سال! گزارش یاد شده بر همین اساس نتیجه می‌گیرد که سوئد کشور بسیار خطرناکی برای زنان به حساب می‌آید. این کشور بالاترین میزان تجاوز جنسی را در اروپا داراست. براساس اظهارات وکلای قربانیان جنایات جنسی در سوئد از هر 3 زن که سنین نوجوانی را پشت سر می‌گذارد، یک نفر در این کشور مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد.

10- ایالات متحده آمریکا را می‌توان نخستین کشور رکورد‌دار در فهرست کشورهایی محسوب کرد که تعرضات جنسی در آنها آمار بالایی دارد. براساس آمارهای جهانی تعرضات جنسی دانشگاه جرج میسون آمریکا، از هر 3 زن آمریکایی، یک نفر در طول زندگیش قربانی جنایات جنسی قرار می‌گیرد. همین گزارش می‌گوید حداقل 19.3 درصد زنان و 2 درصد مردان این کشور حداقل یک بار در عمرشان مورد تجاوز جنسی واقع می‌شوند. علاوه بر این،43.9 درصد زنان و 4.23 درصد مردان آمریکایی اشکال حیوانی تجاوزات جنسی را در طول زندگی خویش تجربه می‌کنند! بیشتر این قربانیان در سنین جوانی؛ 79درصد پیش از 25 سالگی و 40 درصد قبل از 18 سالگی این تجربه تلخ را از سر می‌گذرانند. روزنامه یو اس تودی در گزارشی می‌نویسد در هر 107 ثانیه یک نفر در ایالات متحده مورد تعرض جنسی واقع می‌شود. این یعنی 293 هزار نفر در هر سال و البته بنا بر همان گزارش این فقط 32 درصد رقم واقعی است.68درصد قربانیان هرگزگزارشی به پلیس ارائه نمی‌دهند و 98 درصد متجاوزان حتی یک روز را در زندان نمی‌گذرانند! با این حساب، میزان تجاوز جنسی در ایالات متحده آمریکا در هر سال بالغ بر یک میلیون مورد است. گزارش دیگر پزشکان بدون مرز به نقل از برخی موسسات غیر دولتی و اجتماعی آمریکایی حکایت از وجود 7.2میلیون جنایت جنسی در هر سال در این کشور دارد.

 نخستین کانون‌های پرخطر
اما آیا فقط همین است؟ یا این گزارش تنها شروع یک ماجرای دامنه‌دار بود که به تدریج تمامی ساختارهای فرهنگی و سیاسی و آکادمیک و علمی و ورزشی و.... غرب را در بر گرفت؟ 
بنا بر سوابق و فضای موجود و همچنین ماهیت پدیده‌ای همچون سینما، انتظار می‌رفت، مراکز تولید فیلم و استودیوها و مکان‌های تجمع یا خلوت هنرپیشگان و سوپر استارها و... اولین کانون‌هایی باشد که رسوایی جنسی آنها افشاء می‌شود. اما این انتظار برآورده نشد و نخستین مراکز و رکورددار تعرضات جنسی از دل مراکزی بیرون آمدکه اساسا انتظارش نمی‌رفت. مراکز علمی و دانشگاهی از نخستین این کانون‌ها بودند و سپس سازمان‌ها و نهادهای بین المللی و... اما سینما و تولید فیلم، آن هم در هالیوود گرچه توانست فساد درون خود را در پوشش و تحت لوای اینها همش یک فیلمه تا اندازه‌ای پنهان و از گسترش اخبار آن جلوگیری کند اما برخی جنبش‌های ضدتعرض جنسی در اروپا و آمریکا، به بعضی هالیوودی‌های درجه دو و سه مانند بازیگران و عوامل تولید، این انگیزه و شجاعت را داد تا علیرغم همه تهدیدها مبنی بر اخراج و بیکاری و بایکوت و حتی قتل، با راه انداختن جنبشی اینترنتی، فضای بسته هالیوود را در هم بشکنند و فساد یکی از اصلی‌ترین مراکز نشر فرهنگ و ایدئولوژی آمریکایی را افشاء کنند. فسادی که در اصل به دلیل اشاعه سریع و پرسرعتش از طریق تصاویر و پخش جهانی، در واقع ام‌الفساد به شمار آمده است. همان فسادی که ابتدا دامن جامعه آمریکا را گرفت و سپس به تمام جهان راه یافت. همه آن جهانی که فیلم‌های هالیوودی می‌رفتند. در ادامه این مطالب شرح کاملی از تاثیرات هالیوود و فیلم‌هایش بر ایجاد یک سبک زندگی مفسده‌انگیز و اشاعه آن در سراسر جهان خواهیم داشت.

سعید مستغاثی - مستندساز و کارشناس سینما