ترورهای فیلم‌نشده

پیشنهادهایی برای فیلمسازان

ترورهای فیلم‌نشده

در تاریخ سیاسی ایران به‌خصوص در چهار دهه گذشته، متاسفانه اتفاقات تروریستی‌ که قابلیت دراماتیزه‌شدن داشته‌باشند، کم نبوده‌است. برخی از رویدادها یا ترور شخصیت‌های سیاسی به فیلم تبدیل‌شده که در صفحه 10مفصل به آنها پرداخته‌ایم اما بد نیست نگاهی داشته باشیم به برخی رخدادها یا شخصیت‌های سیاسی که می‌توان از آنها فیلم‌های جذاب و گیرا در قالب سینمای ترور ارائه داد و به هر دلیل تا امروز هیچ فیلمسازی سراغ‌شان نرفته یا به‌صورت اجمالی اشاره‌ای به آنها داشته یا اگر هم نیتی بوده هرگز به تولید یک اثر سینمایی منجر نشده ‌است. ضمن این‌که مقوله ترور در سینما می‌تواند گاهی از منظر غیرتاریخی و در قالب یک درام معمایی یا حتی اثری روانکاوانه به تصویر کشیده شود و چه‌بسا همچون فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار بتواند در بستر یک درام عاشقانه و پرکشش ترور را روایت کند و از منظری متفاوت و البته بسیار نزدیک تروریست را نمایش دهد.

شهید صیاد شیرازی: زندگی فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای عالی دفاع ملی و شهادت او می‌تواند یک فیلم سینمایی قابل اعتنا باشد به‌خصوص این که صیاد شیرازی در بامداد ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ به وسیله عوامل مسلح گروهک منافقین در پوشش رفتگر، مقابل در خانه‌اش و در برابر چشم‌های فرزندش ترور شد و مسئولیت ترور او را زنی به‌نام زهره قائمی به‌عهده داشت.

 اسدا... لاجوردی: داستان زندگی یک رئیس زندان، مردی که امور معروف‌ترین زندان ایران، یعنی اوین را به‌عهده داشته و در تاریخ سیاسی ایران شخصیت مهمی محسوب می‌شده، می‌تواند برای ساخت یک فیلم پرکشش از گونه معمایی یا حتی درام خانوادگی جذاب و دیدنی باشد. اسدا... لاجوردی، رئیس زندان اوین شهریور ۱۳۷۷ به‌دست اعضای گروهک منافقین به شهادت رسید.

 ترور اعضای حزب جمهوری ‌اسلامی: شهادت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر دهه ۶۰ ایران یعنی حجت‌الاسلام باهنر و شهید رجایی و نیز جمع کثیری از اعضای حزب جمهوری در ساختمان سرچشمه نزدیک به مجلس شورای اسلامی نیز از آن مواردی است که به شکل مستقیم دستمایه تولید هیچ فیلمی نبوده و در برخی آثار تلویزیونی ازجمله سریال «شاپرک» ساخته سیدجلال اشکذری و در برخی فیلم‌های محمدحسین مهدویان و حتی فیلم «ضد» به‌عنوان خطوط فرعی داستان گذرا پرداخته شده ‌است.

حمله تروریستی به مجلس و حرم مطهر: در سال ۹۶ چند نفر از نیروهای داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام‌خمینی(ره) حمله تروریستی داشتند که از زوایای مختلف قابل پرداخت است.

مهدی عراقی: درباره این عضو و پایه‌گذار حزب مؤتلفه‌اسلامی، یک مجموعه مستند چهارقسمتی به نام «مهدی عراقی را بکش»، ساخته‌شده اما زندگی و شهادت او قابلیت دارد که به یک اثر سینمایی بدل شود. شهید عراقی همراه فرزندش حسام به‌دست گروه رادیکال فرقان در ۴ شهریور ۱۳۵۸ ترور شد.

شهید مطهری: در برخی فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی ازجمله «معمای شاه»، ترور شهید مطهری را دیده‌ایم یا به آن اشاره شده اما از زندگی این استاد فلسفه اسلامی و معلم نام‌آشنای تاریخ ایران هیچ فیلم مستقلی تا امروز ساخته نشده‌ است.

سردار قاسم سلیمانی: گرچه در فیلم بادیگارد، سربسته و مبهم به سردار نامدار انقلاب پرداخته‌شده اما فرماندهی چون سردارسلیمانی، زندگی و رشادت‌هایش و نیز جایگاهش به‌عنوان یک قهرمان ملی و مذهبی ایجاب می‌کند سینمای ترور ایران، فیلمی درباره زندگی و شهادتش داشته‌باشد.

شهید فخری‌زاده: شهادت دانشمند هسته‌ای کشور، محسن فخری‌زاده یکی از پیچیده‌ترین ترورهای رژیم صهیونیستی است. شهادت او در 7آذر99 اتفاق افتاد اما باوجود این‌که حدود دو سال از آن روز می‌گذرد، سینمای ایران واکنشی در قبال این ترور نداشته است.