نقش شترها و خیمه‌ها در جام‌جهانی قطر

وقتی این کشور بزرگ‌ترین سرزمین جهان شد

نقش شترها و خیمه‌ها در جام‌جهانی قطر

اینجا قطر است، بزرگ‌ترین کشور جهان اما نه از لحاظ جمعیت یا مساحت. قطر نه جمعیت زیادی دارد و نه مساحت جغرافیایی‌اش بالاست.

 توجهات برای این نقطه از جهان بالاست و همه چیز اینجا جریان دارد. این روزها تمامی ملیت‌های مختلف جهان در تدارک سفر به این کشور هستند. در تاریخ بی‌سابقه است که کشوری به مدت یک ماه با افزایش جمعیت روبه‌رو شود اما این اتفاق به این دلیل برای قطر می‌افتد که رویداد عظیم و پرافتخار جام‌جهانی را در خاک خود برگزار می‌کند. 

هر چه حاشیه بود تمام شد. آن روزها که به‌دلیل مرگ کارگران مختلف در حین ساخت ورزشگاه‌های مختص به جام‌جهانی باعث می‌شد قطر را به نام چوخه مرگ تعبیر کنند، گذشت. آن روزها که مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور و البته شخص سپ بلاتر، رئیس فیفا آماج تمام حملات برای خریدوفروش میزبانی جام‌جهانی شدند تقریبا به انتها رسید. خوب یا بد، زشت یا زیبا شاهنامه به آخرش رسید. قطر میزبان نخستین جام‌جهانی تاریخ است. این روزها این کشور کاملا وسط اقیانوس جام‌جهانی قرار گرفته است. 

     افزایش جمعیت، دروغ یا واقعیت

در رابطه با هر خبر بزرگی بالاخره کمی اغراق وجود دارند. گفته می‌شود این روزها جمعیت قطر به میزان13.2 درصد افزایش داشته است. این کشور اکنون بیش از دو میلیون و 940 هزار نفر جمعیت دارد، برای همین است که عدد 13.2 بسیار عجیب و غریب است، آن هم در چنین مدت کوتاهی. براساس اعلام مرکز آمار قطر، جمعیت این کشور طی سال گذشته با ورود و استخدام هزاران کارگر مهاجر، با افزایش حدود ۳۷۰هزار نفری به دو میلیون و ۹۴۰ هزار نفر رسیده است.
 قطر 26 شهر دارد. بخش عمده 13.2درصد جمعیت جدید قطر که در 26 شهر این کشور پراکنده شدند مسلما تا دو ماه دیگر مجددا به کشورها و سرزمین‌های خود برمی‌گردند تا جمعیت این کشور به حالت عادی برگردد. 
قطر کشوری است که مساحت زیادی ندارد، به عنوان مثال شهرالشمال در قسمت شمالی این کشور با الوکره در جنوب شرقی این کشور 99 کیلومتر فاصله دارد و این بیشترین مسافتی است که شما برای پیمودن مسیر بین دو شهر در کشور قطر باید بپیمایید. از هر جای قطر که باشید فاصله زیادی با (دوحه) پایتخت ندارید. 
      ماجرای خیمه‌های لاکچری
مسلما کشوری که این‌چنین مساحت کوچکی دارد باید با چالش‌هایی در ارتباط با استقرار توریست‌ها مواجه خواهد شد که البته برای آن راه‌حلی عجیب اما جذاب در نظر گرفتند، استقرار خیمه‌های لاکچری. به هر حال ظرفیت هتل‌ها پر شده و مهمانخانه‌ها نیز از قبل رزرو شده‌اند. حتی آپارتمان‌های اجاره‌ای نیز دیگر جایی ندارند و از قبل آنها را گرفته‌اند. کار به جایی رسید که این کشور با تسهیلات ویژه و مذاکره با دیگر کشورها شهروندانش را تشویق به این کرد که در ایام جام‌جهانی به کشور دیگری بروند و خانه‌های خود را در اختیار توریست‌ها بگذارند که این هم کارساز نبود. در نهایت قطری‌ها اقدام به زدن خیمه‌هایی کردند که واقعا بی‌نظیر است. نامش خیمه است، ولی هرچه بخواهید در آن پیدا می‌کنید. از سیستم‌های صوتی وتصویری پیشرفته تا اینترنت فوق هوشمند و تمامی امکانات رفاهی و بهداشتی. این خیمه‌ها را چند ستاره کرده‌اند تا بخش مهم رفع مشکل جا و مکان برای توریست‌ها را این‌گونه رفع کنند. 
      نیروی ضدشورش
حتی کشوری با داشتن کمتر از سه میلیون نفر جمعیت هم باید از شورش بترسد، آن هم در جریان مسابقات بسیار حساسی به نام جام‌جهانی. بیش از 3000 نیرو قرار است این وظیفه را به عهده داشته باشند اما این کشور به‌قدری جمعیت کمی دارد که حتی برای تامین نیروی ضدشورش متوسل به کشورهای خارجی شده‌اند، از پاکستان و بنگلادش گرفته تا ترکیه و هند. در این روزهای برگزاری جام‌جهانی هم فقط 12 هزار نیروی خدماتی ارائه سرویس خواهند کرد. 
قطر به‌عنوان نخستین میزبان عربی جام‌جهانی تا توانست بریزوبپاش کرد. از ساخت چند بزرگراه جدید تا هفت ورزشگاه مدرن و چند هتل دیگر. به صورت تقریبی همه اینها 229میلیارد تومان هزینه دربر داشته است. 
      هیچ چیز جز جام‌جهانی
جمعیت محدود قطر شغل‌های مختلفی دارند اما یک گزارش حاکی از آن است که بخش مهمی از جمعیت این کشور در تمامی کارهای مربوط به جام‌جهانی 2022 قطر مشغول شده‌اند. از ساخت‌وساز و همه کارهای مربوط به آن گرفته تا مشاغل صنعتی و غیرصنعتی و از تمامی گروهی‌های تحصیلی که مستقیم به جام‌جهانی قطر ارتباط پیدا می‌کند. 
برای این رقابت‌ها حتی نهادی تحت عنوان هنر و گرافیک قطر 2022 هم تاسیس شد و علاوه بر آن صنف آشپزان و فست‌فود به‌شدت در این کشور فعال شده است. بخش بسیار مهم و جذاب دیگر «شتر سواری» است، چیزی که بیشتر در حاشیه این رقابت‌ها در نظر گرفته شده و هدف جلب نظر توریست‌هاست. قطری‌ها برای پررونق کردن بازار در خلال جام‌جهانی در سال‌های اخیر تا توانستند صنعت پرورش شتر را هم رونق دادند. آنها برای سیل عظیم توریست‌هایی که به قطر می‌آیند نیاز مبرم به شترهای بیشتری داشتند. 
آنچه که قطر برای جام‌جهانی 2022 انجام داد بسیار بی‌سابقه و تاریخی بود. برگزاری آن اما ماجرای دیگری است. چطور از پس آن برمی‌آیند؟