نسخه Pdf

ماموریت بازسازی

کاری که از کی‌روش و تیم‌ملی برمی‌آید

ماموریت بازسازی

نسل جدید شاید خیلی «چینی بند‌زن»ها را نشناسد. از آن شغل‌هاست که در گذر زمان در میان پاساژهای بزرگ و مال‌های خفن گم شد. ...اما چینی بند‌زن‌ها معجزه‌گران دوران خود بودند. آنها ظروف چینی را چنان ترمیم می‌کردند که گاهی انگار اصلا اتفاقی نیفتاده است. مهارت چینی بندزن در آن بود که آثار شکستگی و خرد شدن‌های قبلی کمتر - چه در کارایی و چه در زیبایی - مشهود باشد.

پس از شکست تیم‌ملی ایران مقابل انگلستان که به یک فاجعه در معنای فوتبالی آن می‌مانست، وظیفه کارلوس کی‌روش بیشتر از همیشه دشوار است. کی‌روش که پیش از بازی گفته بود از همه تجربه و تخصصش برای موفقیت ایران استفاده می‌کند، حالا بیش از هر زمان دیگری به این تجربه و تخصص نیاز دارد.
چینی شکسته تیم‌ملی ایران به ترمیم نیاز دارد، به بند زدن نیاز دارد. این ترمیم در چند بعد باید صورت گیرد. مهم‌ترین بعد، بعد روانی است. تیم‌ها پس از هر شکست بزرگی، حتی در شرایط عادی هم نیاز به یک بازسازی هوشمندانه دارند. کارلوس کی‌روش باید در نقش یک روانشناس در این شرایط نه چندان عادی، روحیه تیمش را به روحیه یک تیم پراراده برگرداند، فرصت کم است اما این کاری است که باید انجام شود. اما وقتی روح این تیم نیست که نیاز به بند زدن دارد. جسم این تیم هم برابر انگلستان شکننده نشان می‌داد. کی‌روشی که مقابل انگلیس دیدیم، غریبه‌ترین کی‌روشی بود که تا به حال می‌شناختیم. مهره چینی بد و در کنار استراتژی و گیم پلن بدتر، سرشار از غلط بود. اینها همه باید ترمیم شود. اولین جایی که نیاز به بازنگری بزرگ دارد، خط دفاعی است. کی‌روش باید این پاشنه آشیل را از اول درون آب کند. اولین سوال این است که چرا از زوج شجاع خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان باید عبور کرد و خیلی سوال‌های دیگر به ویژه درباره مدافعان کناری مخصوصا آنی که انگار در 4سال گذشته فوتبال بازی کردن یادش رفته! هافبک دفاعی تیم و چیدمان آن خودش الان یک چالش بزرگ است. فکری برای آن کرد. خلاصه به‌جز مهدی طارمی همه آدم‌های لیست تیم‌ملی نیاز دارند که دوباره از نو درباره‌شان فکر شود. کارلوس کی‌روش یک ماموریت بزرگ دارد؛ ماموریت بازسازی! او باید نشان دهد که همه تجربه و تخصصش به یک دردی می‌خورد.

افشین خماند - گروه ورزش