نفس «ناتو» به شماره افتاد

هشدار رسانه آمریکایی درباره پایان ذخیر‌‌ه‌های تسلیحاتی دو‌سوم اعضای ناتو

نفس «ناتو» به شماره افتاد

در شرایطی که حمایت‌های همه‌جانبه واشنگتن و متحدان از اوکراین همزمان با تشدید فشارهای آنها علیه روسیه ادامه دارد، یک رسانه آمریکایی درباره اتمام ذخایر تسلیحاتی ناتو هشدار داد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارش تازه‌ای خبر داد که دو‌سوم کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی‌(ناتو)، ذخایر تسلیحات قابل ارسال خود به اوکراین را تمام کرده‌اند.
یک مقام ناتو به این روزنامه گفت: «پتانسیل تسلیحاتی کشورهای کوچک (برای ارسال به اوکراین) ته کشیده و 20 کشور از 30عضو ناتو هم تقریبا به انتهای منابع خود رسیده‌اند.»
این منبع که نام یا سمتش فاش نشد، گفت که 10کشور باقیمانده در ناتو که عموما دولت‌های قوی‌تر مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند هستند، به ارسال کمک نظامی به اوکراین ادامه خواهند داد.
گفته می‌شود کشورهای متحد اوکراین از تاریخ ۲۴فوریه(۵اسفند۱۴۰۰) که جنگ در این کشور آغاز شد، به اندازه‌ای تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف رسانده‌اند که خود با کمبود ذخایر مهمات روبه‌رو شده‌اند؛ هرچند ناظران موضوع دیگری را غیر از کاهش ذخایر تسلیحاتی مورد مطالعه قرار داده‌اند.«اندیشکده کیل» مستقر در آلمان براساس نتایج یک پژوهش اعلام کرده که آمریکا و انگلیس بیشترین کمک نظامی را از تاریخ ۲۴ژانویه تا ۳اکتبر (۴بهمن تا ۱۱مهر) به اوکراین ارسال کرده‌اند و پس از آن لهستان رتبه سوم و جمهوری چک در رده نهم قرار دارند.
 
ارسال بیشترین کمک نظامی از سوی آمریکا
دولت جو بایدن که با انتقاد فزاینده جمهوریخواهان و حتی برخی از دموکرات‌ها در‌خصوص ادامه اعطای کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین مواجه شده تا‌کنون موافقت کنگره را برای کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین در سال ۲۰۲۲ جلب کرده و درخواست خود برای اعطای کمک اضافی 7/37 میلیارد دلاری را نیز ارائه کرده است. بیش از نیمی از مجموع این رقم برای کمک نظامی و دفاعی در‌نظر گرفته شده است.
   
کمک نظامی 8 میلیارد یورویی اروپا
اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در ابتدای جنگ اوکراین اعلام کرد که این بلوک ۲۷ عضوی برای نخستین‌بار در تاریخ خود، خرید و تحویل سلاح و سایر تجهیزات نظامی به اوکراین را تأمین مالی می‌کند.اکنون که 9 ماه از این جنگ می‌گذرد جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا تخمینی از حجم کمک‌های نظامی اروپا به اوکراین ارائه کرد. بورل گفت: من از کارکنان نظامی خود خواستم دقیق‌ترین تخمین را از میزان کل حمایت نظامی اتحادیه اروپا از اوکراین ارائه دهند. می‌توانم بگویم که حداقل هشت میلیارد یورو سلاح هم از اتحادیه اروپا و هم از کشورهای عضو به‌صورت دوجانبه منتقل شده است.
 
انگلیس؛ رتبه دوم
بریتانیا، کشوری است که در رتبه دوم کمک‌های نظامی قرار داشته و با رقم کمی بیش از چهار میلیارد دلار، تعهد بسیار کمتری نسبت به ایالات‌متحده دارد. با این حال، تعهدات یاد شده برای کمک نظامی به‌صورت نسبی، هر کدام تقریبا یک‌دهم درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا و بریتانیا را تشکیل می‌دهند.

آلمان
آلمان کشوری است که در جریان این جنگ، سیاست خود مبنی بر ممنوعیت صادرات سلاح‌های مرگبار به مناطق درگیر جنگ را پایان داد و دولت این کشور تحویل سلاح به اوکراین را پذیرفت.تحویل هزار موشک‌انداز ضد‌تانک، ۵۰۰ موشک زمین به هوای استینگر، |۹هویتزر، ۱۴خودروی زرهی و ۱۰هزار تن سوخت به کی‌یف، بخشی از کمک‌های آلمان در این مدت بود. 

سوئد

سوئد نیز با نقض سیاست سنتی خود در بیطرفی، سلاح‌های ضد‌تانک به کی‌یف ارسال کرد. 

فرانسه
فرانسه علاوه بر صادرات تجهیزات دفاعی به اوکراین، با تحویل سوخت از این کشور در برابر روسیه حمایت می‌کند. فرانسه همچنین برای کمک به مقاومت اوکراین، نیرو و تجهیزات نظامی به استونی فرستاده است.

بلژیک
2000تیربار،3800تن سوخت، 3000 تفنگ خودکار دیگر و ۲۰۰سلاح ضد‌تانک از‌جمله کمک‌های نظامی بلژیک به اوکراین است. 

هلند
بر‌اساس گزارش وزارت دفاع هلند، ۲۰۰موشک ضد‌هوایی استینگر، تفنگ‌های تک‌تیرانداز و کلاهخود ازجمله اقلام صادراتی هلند به اوکراین است. 

جمهوری چک
جمهوری چک زرادخانه‌ای متشکل از ۳۰هزار سلاح کمری7000 تفنگ تهاجمی، 3000 تیربار چند ده تفنگ تک‌تیرانداز و همچنین یک میلیون فشنگ جمعا به ارزش 7.6میلیون یورو را در اختیار اوکراین قرار داده است. 

کانادا
تجهیزات نظامی حفاظتی مانند کلاه ایمنی و جلیقه ضد‌گلوله، از‌جمله کمک‌های نظامی کانادا به کی‌یف است. 

دانمارک
این کشور به داوطلبان اجازه داده به یگان‌های نظامی بین‌المللی که اوکراین قصد تشکیل آنها را برای مقاومت در برابر ارتش روسیه دارد، بپیوندند.

رومانی
این کشور کمک‌هایی شامل سوخت، جلیقه‌های ضد‌گلوله، کلاهخود، مهمات و سایر تجهیزات نظامی به ارزش سه میلیون یورو به اوکراین فرستاده و علاوه بر این، ۱۱ بیمارستان نظامی رومانی به مجروحان اوکراینی خدمات درمانی ارائه می‌کنند. 

پرتغال
پرتغال نیز کمک‌هایی از‌جمله جلیقه، کلاهخود، عینک دید در شب، نارنجک، مهمات با کالیبرهای مختلف و نیز تفنگ‌های اتوماتیک جی۳ را تحویل مقامات اوکراین داده است. 

یونان
یونان کمک‌های بشردوستانه و برخی اقلام نظامی را برای کمک به اوکراین به لهستان فرستاده است.