دوش آب گرم و سرد چه فوایدی برای سلامت دارند؟

دوش آب گرم و سرد چه فوایدی برای سلامت دارند؟

اولین کاری که معمولا هنگام دوش‌گرفتن انجام می‌دهیم، تنظیم دمای آب است. هرچند ما اغلب  تمایل داریم از دوش آب‌گرم لذت ببریم اما بد نیست بدانیم که دوش آب‌سرد نیز فوایدی برای سلامت دارد. بیایید به فواید دوش آب گرم و آب سرد برای سلامت به‌طور جداگانه نگاهی بیندازیم.

فواید دوش آب‌سرد

تقویت ایمنی:
آب‌سرد می‌تواند با کمک به بدن در مبارزه با عفونت‌ها، ایمنی بدن را تقویت کند.

افزایش متابولیسم: دوش آب‌سرد به افزایش فعالیت بافت چربی قهوه‌ای (چربی خوب) که در تولید گرما و عایق‌کردن ما در برابر سرما نقش دارد کمک می‌کند. افزایش فعالیت این نوع چربی، متابولیسم را افزایش می‌دهد. این شرایط بدن را قادر می‌سازد با بیماری‌های خطرناک ازجمله دیابت، بیماری‌های رماتیسمی و همچنین افسردگی مبارزه کند.

 تقویت گردش‌خون: قرارگرفتن در معرض آب‌سرد باعث انقباض عروق خونی سطح پوست می‌شود. این جریان، باعث منحرف‌شدن خون از سطح پوست و منبسط‌شدن رگ‌های خونی در بافت‌های عمیق‌تر بدن می‌شوند. این شرایط، سلامت قلب را بهبود می‌بخشد و شما را قادر می‌سازد با فشارخون بالا و انسداد شریان‌ها مبارزه کنید.

 افزایش باروری مردان: شواهد نشان می‌دهد قرارگرفتن در معرض دمای بالای آب باروری مردان را کاهش می‌دهد. بیضه‌ها برای عملکرد بهینه به یک محیط خنک نیاز دارند و دوش آب‌سرد این شرایط را فراهم می‌کند.

کاهش التهاب: اگر تورم را در قسمتی از بدن‌تان تجربه می‌کنید دوش آب‌سرد شبیه کیسه یخ عمل و به بدن کمک می‌کند التهاب و تورم را از بین ببرد.

 کاهش استرس: آب‌سرد می‌تواند تأثیر زیادی بر سیستم عصبی خودمختار داشته باشد و به این طریق به کاهش استرس کمک می‌کند.

مقابله با بی‌خوابی: دوش آب سرد یک ساعت قبل از خواب، با کاهش دمای مرکزی بدن و آرام‌کردن ذهن، خواب شبانه خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

تقویت خلق‌وخو: ثابت شده است که دوش آب‌سرد می‌تواند به بهبود خلق‌وخو و تقویت انگیزه کمک کند.

فواید دوش آب‌گرم

بهبود سلامت عضلات و مفاصل:
دوش آب‌گرم، اعصاب و ماهیچه‌ها را شل می‌کند و باعث می‌شود کاملا احساس آرامش کنید. آب‌داغ همچنین می‌تواند سفتی مفاصل مانند مچ، زانو و شانه‌ها را کاهش دهد.

رهایی از علائم تنفسی: یک درمان طبیعی باستانی برای سرماخوردگی و سرفه قراردادن بینی در معرض بخار است. دوش آب‌گرم خلط را نرم، راه‌های هوایی را باز و مجرای تنفسی را پاک می‌کند.

 کاهش لک‌ها: بخار و گرمای دوش آب‌گرم منافذ مسدودشده پوست را باز می‌کند و با کاهش چربی و آلودگی از روی پوست، کاهش لکه‌ها و جوش‌های سرسیاه را به همراه دارد.

 بهبود خواب: دوش آب‌گرم با کمک به کاهش تنش در بدن و شل شدن عضلات باعث ایجاد احساس خستگی می‌شود و کمک می‌کند بهتر بخوابید. فقط مطمئن شوید آب زیاد داغ نباشد.

 کاهش دردهای قاعدگی: دوش آب‌گرم به کاهش درد‌های مرتبط با قاعدگی کمک می‌کند.

 عدم پیری زودرس: از آنجا که آب‌گرم با ایجاد تعریق باعث دفع سموم بدن می‌شود، از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.
 
 مبارزه با میگرن: جریان‌خون ضعیف می‌تواند باعث سردرد و میگرن شود. آب‌گرم جریان خون را به‌دلیل گشاد شدن طبیعی عروق خونی هنگام قرارگرفتن در معرض دمای بالا افزایش می‌دهد. بنابراین برای افزایش جریان خون و همچنین کمک به مبارزه با میگرن، دوش آب‌گرم بگیرید.

منبع: healthline.com
یاسمین مشرف - گروه دانش و سلامت