تصادفات 9درصد افزایش یافت

انتقاد رئیس پلیس راهور از بی‌توجهی خودروسازان به کیفیت

تصادفات 9درصد افزایش یافت

رئیس پلیس راهور فراجا با انتقاد از برخی دستگاه‌ها در موضوع ترافیک، آلودگی‌هوا و تصادفات گفت: هنوز خودروسازها در موضوع ایمنی خودرو و ارتفای کیفیت آن گام جدی برنداشته‌اند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، طرح زمستانی پلیس راهنمایی‌ورانندگی با همکاری دیگر سازمان‌های خدماتی و امدادی دیروز در جاده‌های سراسر کشور آغاز شد و تا 20اسفندماه ادامه دارد. رزمایش این طرح صبح دیروز با حضور سردار حسین اشتری فرمانده انتظامی فراجا، سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس کشور، رئیس سازمان راهداری کشور، رئیس هلال‌احمر و اورژانس کشور در دانشگاه علوم‌انتظامی امین برگزار شد. سردارحسین اشتری، فرمانده فراجا در این مراسم گفت: امیدواریم با اجرای این طرح شاهد کاهش جان‌باختگان و مصدومان تصادف باشیم که  خواست مقام معظم رهبری هم همین است. در طرح زمستانی سال گذشته ۱۴درصد افزایش سفر داشتیم اما تصادفات کم بود که مدیریت وسایل‌نقلیه، زیرساخت‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی در کاهش این تصادفات نقش دارد. باید با حمایت دولت سیزدهم که اراده‌ای برای حل این مشکل دارند، تصادفات را کاهش دهیم. ما یک برنامه‌ریزی سه‌ماهه داریم و با نیروهای هشت دستگاه باید تصادفات را به حداقل ممکن کاهش دهیم. وی ادامه داد: امسال طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، زمستان سردی داریم. باید از نقاطی که احتمال تصادفات دارد، بیشتر مراقبت و از هوشمندسازی و تجهیزات روز استفاده کنیم، طی سال‌های گذشته پلیس به هوشمندسازی توجه کرده و امیدواریم در سال‌های آینده نیز با استفاده از تجهیزات روز و هوشمندسازی و همکاری مردم و رسانه‌ها بتوانیم تصادفات و سوانح رانندگی را کاهش دهیم. هر شهروندی که جان خود را در تصادفات از دست می‌دهد خسارت‌های مادی و معنوی زیادی دارد که جبران‌ناپذیر است. همچنین سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا نیز گفت: امسال به نسبت افزایش ترددها، تصادفات فوتی تنها 0.04درصد افزایش یافته بود. با توجه به افزایش خودروها و دارندگان گواهینامه، پیش‌بینی افزایش ۳۰درصدی ترددها را داریم و امیدواریم با کاهش تصافات روبه‌رو شویم. همکارانم در تمام جاده‌ها در بیش از ۶۰۰۰ پایگاه ثابت و سیار به‌صورت شبانه‌روزی تا ۲۰اسفند حضور دارند. همچنین از ظرفیت پهپادی و هوافراجا، بیش از 8000خودروی سبک و ۷۰ بالگرد استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: امیدواریم با ایمنی خودروها و اصلاح قوانین و آموزش به رانندگان و اصلاح نقاط حادثه‌خیز به سمتی پیش برویم که در سال ۱۷هزار کشته نداشته باشیم. خودروهای ناایمن، پاشنه‌آشیل تصادفات هستند. هنوز خودروسازها در موضوع ایمنی خودرو و ارتقای کیفیت آن گام جدی برنداشته‌اند. ۸۲درصد تصادفات رانندگی به‌دلیل سرعت و سبقت غیرمجاز و نبود توجه به جلو رخ می‌دهد. استفاده از کمربند ایمنی در کاهش فوتی‌ها تاثیرگذار است. درمجموع ۲۰۰۰ نقطه در شهرها و حدود ۳۲۰۰ نقطه حادثه‌ساز در جاده‌ها داریم. ۳۲دستگاه در کاهش حوادث ترافیکی دارای مسئولیت هستند اما هشت دستگاه فعالیت دارند که می‌خواهیم بقیه دستگاه‌ها نیز پای کار بیایند. 
هادیانفر ادامه داد: در هشت‌ماهه امسال ۳۵درصد افزایش تردد داشتیم. تصادفات فوتی و جرحی‌مان ۹درصد افزایش یافته بود. هنوز خودروسازها در حوزه ایمنی خودرو و کیفیت گام خوبی برنداشته‌اند . یکی از پیشنهادات وزارت صمت رعایت 1.5درصد برای اسقاط خودرو است یعنی به‌ازای 1.5درصد از قیمت یک خودروی وارداتی، امکان شماره‌گذاری آن فراهم شده و طرح اجرا شود که ما با آن مخالفت کردیم. مثلا اگر قیمت یک خودرو ۳۰۰میلیون باشد با سه‌میلیون تومان می‌خواهد خودرویی را وارد کند، این شدنی نیست. یک پیشنهاد هم در مورد گواهی‌های صوری بود که ما با آن هم مخالفت کردیم. اسقاط خودرو باید جدی گرفته شود و تا زمانی که اسقاط خودرو در دستورکار دولت و مجلس نباشد ما هر روز شاهد ترافیک سنگین و آلودگی هوا خواهیم بود.