تلنگر

تلنگر

رهایی مرد جوان از اجرای حکم قصاص چشم
مرد جوانی که در یک درگیری باعث کور شدن چشم چپ مردی شده بود،پس از هشت سال توانست با پرداخت دیه رضایت بگیرد. او در این سال‌ها سه بار تا یک‌قدمی اجرای حکم قصاص رفته بود.
به گزارش خبرنگار جام‌جم‌، مهرداد مرد جوانی است که اوایل خرداد 93 برای پایان دادن به دعوای کارگرانش با راننده سمند در محله‌ای از شهرستان نجف‌آباد اصفهان‌، با دسته «تی» به خودروی او زد که ناگهان بخشی از تی به چشم چپ مرد جوان اصابت کرد و باعث کوری چشم چپ او شد‌. مهرداد پس از محاکمه حکم قصاص چشم چپ گرفت و در این مدت سه بار به پزشکی قانونی منتقل شد تا حکمش اجرا شود. سرانجام بعد از هشت سال او توانست با پرداخت دیه رضایت بگیرد و بخشیده شود.  او که حالا نزد دو پسرش بازگشته، درباره هشت سال بیم و امیدش برای رهایی از حکم قصاص گفت‌: «روز حادثه کارگرم که برای خرید سیگار رفته بود با شاکی دعوایش شد. برای میانجیگری رفتم که ناخواسته او کور شد و من هم زندگی‌ام را باختم. همسرم وقتی فهمید حکم قصاص چشم چپ مرا داده‌اند‌، طلاق گرفت و رفت. بعد ازمدتی با سپردن وثیقه بیرون آمدم. مدام جلوی آینه می‌رفتم و دستم را روی چشم چپم می‌گذاشتم که اگر کور شدم چطور دنیا را می‌بینم. سال 94 مرا به پزشکی قانونی بردند تا حکم قصاص چشم را اجرا کنند‌. صبح روی تخت خوابیدم‌. همه وسایل پزشکی برای اجرای حکم آماده بود که ناگهان اجرای حکم متوقف شد. موضوع را که پیگیری کردم‌، فهمیدم با پیگیری خانم نیکوکاری به نام آذر شهسواری که برای آزادی زندانیان قصاص تلاش می‌کند، حکم متوقف شده است‌.» وی ادامه داد‌: « دوبار دیگر هم برای اجرای حکم قصاص رفتم که حکمم با تلاش این نیکوکار متوقف شد‌. در زندان امیدم را از دست دادم و چند بار خودکشی ناموفق داشتم. سال 99 با اتوبوس از بوشهر به اصفهان می‌رفتم که ماموران با حکم جلب، مرا بازداشت کردند و برای اجرای حکم بردند اما دوباره حکم متوقف شد. بعد از گفت‌و‌گوهای مداوم با وکیل و خانواده شاکی‌، او اعلام کرد برای جلب رضایتش باید 600 میلیون تومان دیه بپردازم. 200 میلیون تومان با هزاران بدبختی جور شد و بقیه را سفته دادم‌. این پول هم این اواخر جور شد و به او پرداختم که رضایت گرفتم و حکم قصاص چشم چپم منتفی شد‌.» زندانی بخشیده شده گفت‌: «در زندان دو هم‌سلولی‌ام قصاصی بودند. بعد از آزادی وقتی سراغ خانواده دو مقتول رفتم، یکی رضایت نداد و همسلولی‌ام اعدام شد اما برای رهایی دومین زندانی از قصاص در تلاش هستم.»

بدحال شدن 16 دانشجو در فارسان 
شانزده نفرازدانشجویان دانشکده فارسان به دلایلی نامعلوم بدحال و روانه بیمارستان شدند.
به گزارش روابط عمومی مرکز اورژانس چهارمحال و بختیاری، بامداد چهارشنبه گزارشی مبنی بر سردرد و تهوع تعداد ۱۶نفر از دانشجویان دانشکده فارسان به اورژانس گزارش شد. سه دستگاه آمبولانس به محل اعزام و کارشناسان عملیاتی پس از انجام اقدامات درمانی اولیه بیماران را به بیمارستان سیدالشهدا فارسان منتقل شده و ساعاتی بعد مرخص شدند. هم‌اکنون بررسی‌های تکمیلی در این خصوص در حال انجام است.

جزئیات بازداشت عوامل ترور عبدالواحد ریگی 
دادستان عمومی و انقلاب زاهدان جزئیات دستگیری عوامل ترور مولوی عبدالواحد ریگی را اعلام کرد.
 به گزارش روابط عمومی دادگستری استان سیستان و بلوچستان در این باره گفت: 17 آذر امسال، مولوی عبدالواحد ریگی از در پشتی مسجد امام حسین(ع) شهرستان خاش مورد ربایش قرار گرفت و سپس به قتل رسید.‌در ساعات اولیه این حادثه سربازان گمنام امام زمان(عج) اقدامات لازم برای شناسایی عوامل را دردستور کار قرار دادند. در ۲۴ساعت پس از وقوع قتل، عوامل ترور که سه نفر بودند شناسایی و قبل از خروج از مرز توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) و با پشتیبانی عملیاتی نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان بازداشت شدند.  شمس‌آبادی افزود :یک قبضه سلاح کلت که مولوی ریگی توسط آن به قتل رسیده بود نیز در زمان دستگیری از این عوامل کشف شد. پرونده متهمان برای انجام تحقیقات مقدماتی در دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان تشکیل شده است. با دستگیری این متهمان مشخص شد آنها ترورهای دیگری را نیز در دستور کار داشتند که جزئیات آنها به زودی اعلام خواهدشد. دادستان عمومی و انقلاب زاهدان ادامه داد: قطعا ترور شخصیت‌هایی مانند مولوی عبدالواحد ریگی که منادی وحدت و صلح هستند، چیزی جز ایجاد نفاق و تفرقه در بین مردم شیعه و سنی نیست.

دستگیری سارق 4 میلیاردی
جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان شمالی از دستگیری فردی که اقدام به سرقت یک دستگاه یخچال نفتی به ارزش بیش از 40 میلیارد ریال کرده بود، خبر داد.
سرهنگ محمد غلامی به سایت پلیس گفت: با شکایت یکی از شهروندان شیروانی مبنی بر سرقت یخچال نفتی گرانقیمت از خانه‌اش تحقیقات پلیسی در این باره آغاز شد . با تحقیقات ماموران انتظامی بخش قوشخانه رد سارق به دست آمده و او بازداشت شده و یخچال میلیاردی از او کشف شد. 
 وی ارزش این یخچال قدیمی به علت وجود آلیاژهای خاص و کمیاب در ساختار آن  را بیش از 40 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت : یخچال کشف‌شده تحویل صاحبش شده و متهم نیز روانه بازداشتگاه پلیس شد .