اصول گفت‌و‌گو را بیاموزیم!

اصول گفت‌و‌گو را بیاموزیم!

ما انسان‌ها مدام با هم در‌ارتباطیم؛ ارتباطاتی که‌ مبتنی بر کلام و بیان ما هستند. پس ضروری است اصول صحیح برقراری ارتباط و گفت‌وگو را بیاموزیم و‌ بر آنچه می‌گویید و چگونگی بیان آن‌ مسلط باشیم. صحبت کردن بعضی افراد آن‌قدر ناخوشایند است که پیام گفته شده را کاملا تخریب می‌کند. با هر صدا و سرعتی که صحبت می‌کنید وضوح کلام را فراموش نکنید‌. درست صحبت کردن را با تلفظ و ادای صحیح کلمات تمرین کنید‌.

برای بهبود وضوح کلام‌تان شمرده و آرام صحبت کنید، کلمات و حروف را به‌طور کامل بیان کنید تا مخاطب متوجه منظور شما شود‌. کلام خود را در زمان مناسب و با لحن مناسب با دیگران به اشتراک بگذارید‌. مطمئن و محکم صحبت کنید تا مخاطب متوجه شود شما به صحبت‌های خود اطمینان کامل دارید و این باعث می‌شود که مخاطب با دقت و باور بیشتری به صحبت‌های شما گوش کند و در اجرای توصیه‌های شما مصمم‌تر باشد‌. برای این کار ابتدا صحبت‌هایتان را با صدایی رسا و مطمئن شروع کنید و شور و اشتیاق را در صدایتان بروز دهید تا صدایتان متقاعد‌کننده‌تر باشد، ‌از مثال‌ها و داستان‌های قابل‌درک استفاده کنید‌. بریده بریده صحبت نکنید، لبخند بزنید زیرا صدای شما موقع لبخند زدن جذاب‌تر می‌شود‌. در انتخاب کلمات دقت کنید، تُن صدا و لحن مناسب با موقعیت را اتخاذ کنید‌. به‌طور دقیق موضوع مورد بحث‌تان را روشن کنید تا سوءتفاهمی ایجاد نشود. از افکار و عقایدتان به بهترین شکل ممکن دفاع کنید و گفت‌وگو را به سمت نتیجه دلخواه‌تان پیش ببرید‌. مراقب حرکات بدن‌تان باشید، بیش از اندازه دست‌هایتان را تکان ندهید، به حرکات دست و صورت‌تان دقت کنید‌ و در حین صحبت با دیگران به زبان بدن آنها توجه کنید تا بدانید برای تاثیرگذاری بیشتر باید زبان بدن‌تان در حین صحبت چگونه باشد یا چه حرکاتی را نباید انجام دهید‌. در زمان صحبت با دیگران ارتباط چشمی برقرار کنید‌ تا مخاطب متوجه توجه شما بشود . عوامل زیادی مانند مکث‌ها، تلفظ صحیح عبارات و لغاط و آگاهی از دستور زبان می‌تواند در زیبایی کلام و فن بیان شما تاثیر به‌سزایی داشته باشد‌. هر چقدر زیباتر، شمرده‌تر و با‌احساس‌تر صحبت کنید کلام‌تان تاثیرگذاری و نفوذ بیشتری داشته و می‌توانید رابطه بهتری با اطرافیان‌تان برقرار کنید‌.

بیشترین گفت‌وگوی ما با خودمان است!
حتما شما هم با خودتان زیاد حرف می‌زنید. همه ما آدم‌ها همین‌طور هستیم! 
برای درک گفت‌وگو با خود بهتر است که یک دقیقه وقت بگذارید و به آنچه امروز با خود گفتید فکر کنید. آیا مهم بود؟ یا مهربان و کمک‌کننده بود؟ بعد از این‌که درگیر این بحث درونی شدید چه احساسی داشتید؟  افکار شما، منبع احساسات و خلق‌و‌خوی شما هستند. گفت‌وگوهایی که با خود دارید، می‌تواند مخرب یا مفید باشد. آنها بر احساس شما نسبت به خود و نحوه پاسخگویی شما به وقایع زندگی تأثیر می‌گذارند. گفت‌وگوی شخصی یا همان گفت‌وگو با خود، کاری است که شما به طور طبیعی در تمام ساعات بیداری انجام می‌دهید. گفت‌وگو با خود در شرایط و حرف‌های مثبت، ابزاری قدرتمند برای افزایش اعتماد به‌نفس و مهار احساسات منفی است. به نظر می‌رسد افرادی که می‌توانند در گفت‌وگو با خود مثبت تسلط داشته باشند اعتماد به‌نفس، انگیزه و بهره‌وری بالاتری دارند. گفت‌وگو با خود می‌تواند شاد و حمایت‌کننده یا منفی باشد. صحبت با خود وقتی مثبت باشد، باعث آرامش و تقویت اعتماد به‌نفس شده و می‌تواند مفید باشد. طبیعت انسان به گونه‌ای است که تمایل دارد با خودش گفت‌وگوی منفی داشته باشد! خیلی وقت‌ها ما در گفت‌وگو با خودمان جملاتی مانند «من نمی‌توانم کاری را درست انجام دهم» یا «من کاملا شکست خورده‌ام» را تکرار می‌کنیم. ما در واقع طی گفت‌وگو با خود، می‌توانیم به خودمان انرژی و انگیزه بدهیم یا انگیزه‌های خودمان را بکشیم. پس وقتی می‌خواهیم با خودمان گفت‌وگو کنیم بهتر است بیشتر حواس‌مان باشد و مهربان‌تر باشیم تا بتوانیم انرژی و انگیزه بالاتری برای کار و زندگی داشته باشیم و بهتر در مسیر موفقیت قرار بگیریم.

معصومه صبور روح وحید - کارشناس ارشد مشاوره