مشارکت بسیار پایین تونسی‌ها در انتخابات پارلمانی

مشارکت بسیار پایین تونسی‌ها در انتخابات پارلمانی

کمیته عالی مستقل انتخابات تونس، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور را کمتر از 9درصد (8.8درصد) اعلام کرد. مشارکتی که پیام واضحی به حکومت قیس سعید دارد و کمترین میزان مشارکت در انتخابات از سال ۲۰۱۱ به این‌سو محسوب می‌شود.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، تنها ۸۰۳هزار و ۶۳۸ نفر در انتخابات اخیر شرکت کرده‌اند و این میزان مشارکت در شرایطی اتفاق افتاد که احزاب مخالف قیس‌سعید در اعتراض به اقدامات او، خواستار تحریم انتخابات شده بودند. قیس سعید در مرداد۱۴۰۰ پارلمان را منحل و نخست‌وزیر را برکنار کرد و تمامی امور را خود به دست گرفت و قانون‌اساسی را تعلیق نمود. همچنین شورای عالی قضایی تونس که نهادی مستقل محسوب می‌شود نیز منحل شده است. مخالفان، این اقدامات او را کودتای سیاسی نامیده‌اند.
از سوی دیگر، پس از اعلام میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی، حزب النهضه تونس به رهبری راشد الغنوشی در صفحه فیس‌بوک خود از مردم بابت تحریم گسترده انتخابات تقدیر کرد و نوشت: «ملت نمی‌خواهد، ملت تحریم می‌کند، کودتا باید سرنگون شود.»
حزب جبهه الخلاص‌الوطنی نیز اعلام کرد که ۹۲درصد مردم تونس انتخابات پارلمانی را تحریم کردند و این نشان‌دهنده آن است که مردم قیس سعید را نمی‌خواهند.