رایزنی‌های زلنسکی در آمریکا

رایزنی‌های زلنسکی در آمریکا

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اولین سفر خارجی خود پس از آغاز جنگ، راهی آمریکا شد. وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد: به‌منظور تقویت ثبات و قدرت دفاعی اوکراین راهی آمریکا شدم. به‌ویژه با رئیس‌جمهور جو بایدن درباره همکاری میان آمریکا و اوکراین گفت‌وگو خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین افزود: همچنین در کنگره آمریکا سخنرانی خواهم کرد و چندین دیدار دوجانبه انجام خواهم داد. بااین‌حال سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که این نهاد هیچ‌گونه اطلاعی درباره احتمال بازدید این مقام اوکراینی از مقر سازمان ملل در نیویورک ندارد. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: ما سؤالات زیادی در مورد دیدار احتمالی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از سازمان‌ملل دریافت کرده‌ایم. تا جایی که می‌دانیم، از چنین بازدیدی اطلاع نداریم.

پیش از این هم، پرتال خبری آکسیوس به نقل از منابع خود گزارش داده بود که زلنسکی در تاریخ ۲۱دسامبر برای سخنرانی در جلسه مشترک کنگره آمریکا از پایتخت آمریکا بازدید خواهد کرد. انتظار می‌رود رئیس‌جمهور اوکراین از قانون‌گذاران آمریکا برای کمک‌های نظامی این کشور به دولت کی‌یف که تاکنون میلیاردها دلار شده است، قدردانی کند و درخواست کمک مالی اضافی هم دارد.

براساس گزارش وبسایت دویچه‌وله، ملاقات زلنسکی با بایدن در کاخ‌سفید «به‌منظور اعلام یک بسته کمک نظامی جدید برای اوکراین است که شامل آتشبار پاتریوت پیشرفته برای کمک به دفاع مقابل حملات موشکی روسیه می‌شود.»

با وجود اعلام زلنسکی مبنی بر سفر به آمریکا تا عصر دیروز خبری از جزئیات دیدارها و برنامه‌های رئیس‌جمهور اوکراین در آمریکا منتشر نشده بود اما رسانه‌ها از افزایش تدابیر امنیتی پلیس کنگره ایالات متحده در آستانه این سفر خبر داده بودند.