دکتر شکارچی ایده‌ها بود

معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان از خاطرات همکاری با دکتر کاظمی می‌گوید

دکتر شکارچی ایده‌ها بود

دکتر احمد وثوق، معاون بخش خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان سال‌های زیادی از فعالیت علمی و پژوهشی خود را با دکتر کاظمی آشتیانی گذرانده و خاطرات زیادی از او دارد.

 از دکتر وثوق خواستیم از خاطراتش درباره رفتار دکتر کاظمی با دانشجویان خود بگوید و از این که چرا همه از او به‌عنوان استادی نمونه یاد می‎کنند، در این باره می‎گوید: «دکتر حسین بهاروند که در حال حاضر مؤسس و رئیس پژوهشکده زیست‎شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان است، در دوره دانشجویی، پایان‎نامه کارشناسی‎ارشد خود را در همین پژوهشگاه و با دکتر کاظمی آشتیانی انجام داد. در این دوره دکتر کاظمی تمام امکانات را برای دکتر بهاروند فراهم کرد تا کار تحقیقاتی‎اش تمام و کمال انجام شود. 
دکتر بهاروند نیاز به فضایی برای کارهای آزمایشگاهی داشت و چون در آن زمان فضای مؤسسه رویان خیلی محدود بود، دکتر کاظمی نمازخانه را برای انجام آزمایش‎ها به دانشجوی خود ،یعنی بهاروند سپرد و از همه خواست تا برای خواندن نماز به جای نمازخانه به اتاق ایشان بیایند. تلاش آقای دکتر برای پیشرفت کار علمی و این که تحقیقات به نتیجه برسد تا جایی بود که  نمازخانه را به اتاق کار تبدیل‌کرد.»
 دکتر وثوق در این باره می‎افزاید: « فضایی که در اختیار داشتیم چیزی در حدود 15مترمربع بود در حالی که امروز پس از گذشت حدود 26سال از فعالیت‎های پژوهشی رویان می‌گذرد و صدها مترمربع فضا در اختیار دارد و توانسته کار و نوع فعالیت خود را توسعه دهد. 
از دکتر وثوق خواستیم با یک صفت، دکتر کاظمی آشتیانی را توصیف کند، او می‎گوید: «دکتر شکارچی ایده‎ها بود. این مهم‎ترین صفتی است که می‎توانم درباره او بگویم، چون کافی بود در جمعی حاضر باشد و ایده‎ای مطرح شود و اگر به نظرش می‌رسید که آن ایده برای آینده کشور برای نظام سلامت کشور و درمان بیماری‌های مردم کارآمد و مؤثر باشد همان لحظه تلاش می‌کرد تا ایده را عملیاتی کند و به نتیجه برساند. از درمان ناباروری گرفته تا سلول‎های بنیادی، شبیه‎سازی و ژن‎درمانی همه ایده‎هایی بود که با همت دکتر و استادان دیگر به نتیجه رسید و عملیاتی شد.