افزایش ۸ برابری روز‌های وارونگی دما در تهران

افزایش ۸ برابری روز‌های وارونگی دما در تهران

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان تهران از پشت‌سر گذاشتن بیست‌و‌سومین روز وارونگی دما در تهران خبر داد و توضیح داده که طولانی‌شدن وارونگی دما و پشت‌سر گذاشتن بیست‌و‌چهارمین روز آن در تهران شرایط را برای تنفس در این کلانشهر مشکل کرده است.

زهره عبادتی ضمن اشاره به پیش‌بینی‌پذیر بودن افزایش شاخص آلاینده‌ها به بیش از ۱۵۰ در فصل زمستان باتوجه به سال‌های گذشته می‌گوید: ما به‌عنوان محیط‌زیست معتقدیم امسال با شرایط خاصی به جهت طولانی بودن وارونگی دما (اینورژن‌) مواجه هستیم. واقعیت این است که سوخت توزیع شده در کل کشور استاندارد نیست و احتمال سوزاندن سوخت غیراستاندارد توسط این خودروها وجود دارد. به این جهت آلایندگی آنها در شرایط وارونگی دما می‌تواند به افزایش دی‌اکسیدگوگرد نیز کمک کند.
او با بیان این‌که در آذرماه ۱۴روز متوالی پدیده وارونگی دما داشتیم و در دی نیز نهمین روز آن را طی می‌کنیم، به این موضوع اشاره می‌کند که امسال با شرایط خاصی از لحاظ طولانی بودن وارونگی دما مواجه هستیم، در حالی که سال‌های گذشته این پدیده پس از سه روز به پایان می‌رسید.
به‌گفته معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان تهران تداخل طولانی‌مدت وارونگی دما و فعالیت‌های انسانی و صنعتی باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها و بالارفتن شاخص آلودگی در استان تهران شده‌است.عبادتی ضمن رد برداشتن پلمب مقطعی نیروگاه‌هایی که قابلیت مازوت‌سوزی دارند، افزایش دی‌اکسیدگوگرد ناشی از سوخت غیر‌استاندارد را یکی از عوامل افزایش غلظت آلاینده‌ها دانسته  و می‌گوید: در استان تهران جمعیتی بالغ بر ۱۴میلیون نفر و ۸۰هزار ماشین آلات سنگین وجود دارد که هرکدام با تولید اندکی آلودگی در به وجود آمدن این حجم از آلودگی سهیم هستند. ادامه آلودگی‌ها در تهران سبب شد کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران از تمامی ادارات خواست با درخواست دورکاری آن دسته از کارمندانی که فعالیت‌شان قابلیت دورکاری دارد موافقت کنند.هوای تهران به‌شدت آلوده است و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان تهران نشان می‌دهد امروز  بیشترین غلظت و انباشت آلاینده‌ها را در تهران خواهیم داشت.