طلسم ‌49ساله شکست

صعود تاریخی پینگ‌پنگ زنان ایران در رنکینگ جهانی

طلسم ‌49ساله شکست

بیراه نیست اگر سال 2022 را پربارترین سال حضور زنان پینگ‌پنگ‌باز ایرانی در میادین بین‌المللی بنامیم. جایی که این زنان در اتفاقی بی‌سابقه ابتدا به عنوان نهمی آسیا رسیدند. بعد از آن جواز حضور در فینال رویداد بزرگ قهرمانی جهان را کسب کردند و درنهایت بر سکوی قهرمانی بازی‌های کشورهای اسلامی قونیه قرار گرفتند.

مجموع نتایج و عملکرد رضایت‌بخش تیم ملی پینگ‌پنگ بانوان در چند وقت اخیر، حالا منجر به این شده که در واپسین روزهای سال میلادی، یک پایان خوش و رویایی هم برای آنها رقم بخورد. صحبت از جهش خیره‌کننده این تیم در رده‌بندی جهانی است. فدراسیون جهانی پینگ‌پنگ آخرین رنکینگ کشورها در سال 2022 را در حالی منتشر کرده که تیم ملی پینگ‌پنگ زنان ایران با 14پله صعود، رده سی و پنجم دنیا را به خود اختصاص داد. این برای نخستین‌بار در تاریخ پینگ‌پنگ ایران است که بانوان موفق به تصاحب چنین جایگاهی در سطح جهانی می‌شوند.
 بی‌شک باید گفت همه، پینگ‌پنگ زنان ایران را با نام ندا شهسواری می‌شناسند. دختری که بعد از دو دهه حضور در تیم ملی و در 36سالگی هنوز هم حرف اول را در این رشته می‌زند. ندا تنها بازیکنی است که توانسته نماینده پینگ‌پنگ بانوان در دو دوره بازی‌های المپیک(2012 و 2016) باشد. حالا اما چند صباحی می‌شود که در کنار کاپیتان باسابقه، استعدادهای دیگری هم پرورش یافته‌اند تا تیم پینگ‌پنگ زنان ایران را در قامت یک مدعی به رقبای آسیایی و جهانی معرفی کنند. 
ندا شهسواری، مهشید اشتری، شیما صفایی و پریناز حاجیلو از جمله چهره‌های مطرح تیمی هستند که در دو سال اخیر با هدایت حمیده ایرانمنش در مسابقات حاضر شدند. 
سرمربی تیم ملی پینگ‌پنگ بانوان در خصوص مسیری که شاگردانش طی کردند تا به این رنکینگ برسند، به جام‌جم می‌گوید: «چند عامل در رسیدن ما به رده سی و پنجم دنیا نقش داشت. اول عنوان نهمی آسیا بود که در رقابت‌های قاره‌ای کسب کردیم. ما بعد از 49 سال توانستیم طلسم‌شکنی کنیم و در جمع 10تیم اول آسیا قرار بگیریم. اتفاق مهم‌تر حضورمان در فینال مسابقات جهانی بود. رقابت‌های قهرمانی جهان تا پیش از این به صورت دسته‌ای برگزار می‌شد. طوری که در هر دسته 24تیم شرکت می‌کردند و نزدیک به 100تیم می‌شد. اما امسال قوانین به گونه‌ای شد که تعداد مشخصی از تیم‌های قاره‌های مختلف مجوز حضور می‌گرفتند که در مورد قاره آسیا 10تیم اول بود. امتیاز شرکت در فینال سخت جهانی هم به خودی خود کافی بود تا ما با صعود قابل‌توجهی در رنکینگ مواجه شویم. درآخر هم امتیاز حضورمان در بازی‌های آسیایی چهار سال پیش (2018) نیز عامل تاثیرگذار دیگری بود که به صعودمان در رنکینگ جهانی کمک زیادی کرد.»

حسرت حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو
اهالی ورزش به‌خوبی می‌دانند آسیایی‌ها قدرت مطلق پینگ‌پنگ دنیا در بخش مردان و چه زنان هستند. به‌خصوص کشورهایی که در شرق این قاره قرار دارند. پر واضح است تا وقتی ورزش ایران از کمبود منابع مالی و زیرساخت رنج ببرد نمی‌تواند در مقابل قدرت‌نمایی چنین کشورهایی امید زیادی به مدال‌آوری داشته باشد. به‌خصوص در بخش زنان که اختلاف سطح با رقبا بسیار فاحش است. همه اینها اما دلیلی نمی‌شود که متولیان ورزش کشور بخواهند از بانوان چشم‌پوشی و حضور آنها را محدود به یک‌سری رویدادها کنند. تیم ملی پینگ‌پنگ زنان در شرایطی بعد از سال‌ها تلاش مستمر به این موفقیت بزرگ رسیده که از این پس باید مورد حمایت بیشتری قرار بگیرد تا جایگاه سی و پنجمی را بهبوبد ببخشد. در حال حاضر مهم‌ترین میدانی که پیش روی این زنان است، بازی‌های آسیایی2024 هانگژوست. بازی‌هایی بزرگ که هر چهار سال یکبار با شرکت تمام کشورهای قاره برگزار می‌شود. تیم پینگ‌پنگ زنان ایران تا به الان فقط در یک دوره بازی‌های آسیایی (2018جاکارتا) حاضر شده است. دغدغه آنها این روزها این است که شرایطی مهیا شود تا در بازی‌های پیش رو نیز اجازه حضور بگیرند. اما آن‌طور که شنیده می‌شود، ستاد عالی بازی‌ها تصمیمی برای اعزام این دختران ندارد.
ایرانمنش دراین باره توضیح می‌دهد: «آن‌طور که ما هم شنیدیم دیدگاه مسئولان برای اعزام کاروان به هانگژو، نگاه کیفی است. یعنی تیم‌ها و نفراتی که شانس مسلم مدال هستند را می‌خواهند ببرند. ما هم مخالف این دیدگاه نیستیم اما مسئولان باید این را مدنظر قرار دهند که بازی‌های آسیایی حکم مسابقات جهانی را برای ما دارد. امتیاز حضور در این مسابقه در رنکینگ جهانی محاسبه می‌شود.
ما اگر به هانگژو نرویم، بلافاصله در رنکینگ سقوط می‌کنیم و به‌راحتی تمام زحماتی که برای کسب رتبه سی و پنجمی دنیا کشیدیم، از دست می‌رود. بدتر از همه این‌که با از دست دادن این امتیاز از رسیدن به سهمیه المپیک 2024 پاریس هم عقب می‌مانیم. همه دیدند ندا شهسواری فقط به دلیل نداشتن تمرین و مسابقه کافی، سومین المپیکش را از دست داد. از مسئولان می‌خواهم کیفی‌گرایی کنند، اما کارشناسی درست هم انجام دهند. ما اگر نتوانستیم در جهانی به پیروزی برسیم به خاطر این است که با تیم‌های 4، 8 و 16 دنیا همگروه بودیم. پس باید انتظارها بجا باشد.»

سارا گودرزی - گروه ورزش