شهید دانشجویی که سیمرغ جشنواره فیلم فجر دارد

شهید دانشجویی که سیمرغ جشنواره فیلم فجر دارد

یکی‌از زیبایی‌های گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) نوع طراحی سنگ‌مزارها، شعرها و مضامینی است که روی آنها نوشته شده است. از جمله می‌توان به مزار دانشجوی شهید هنرمند،آیت‌ا... سیفی اشاره کرد که در طرحی ابتکاری یک دوربین فلزی بزرگ هست و از دور می‌توان حدس زد میان این نماد با حرفه و تخصص این شهید رابطه معناداری وجود دارد.

او که دانشجوی فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی بود با آغاز انقلاب فرهنگی، درس را رها کرد و همراه تعدادی از دانشجویان انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های تهران مثل جمال شورجه، محمد درمنش، کمال تبریزی، جواد شمقدری، علیرضا شجاع‌نوری، سیدعلیرضا سجادپور، سعید حاج میری، حسن علیمردانی، اکبر حر، رحیم رحیمی‌پور، حسن کاربخش، بهروز شهامت، ابراهیم سلطانی‌فر و... پس از گذراندن دوره‌های آموزشی فشرده سینما و تلویزیون، وارد عرصه کار و تولید فیلم شد. این گروه که به بچه‌های «تل‌فیلم» معروفند اولین نسل فیلمسازان انقلاب اسلامی شمرده می‌شوند. با آغاز جنگ تحمیلی، شهید سیفی با تعدادی از همفکران برای تولید مستندهای مختلفی از دفاع‌مقدس همچون فتح المبین و کربلای2 در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حاضر‌شد.
همزمان با آغاز عملیات کربلای5 ، شهید سیفی با وجودی که خودش را برای پشت‌سر گذاشتن امتحانات کارشناسی آماده می‌کرد به جمع اکیپ فیلمبرداری این عملیات پیوست و عازم منطقه شلمچه شد. 
او در بعد از ظهر پنجشنبه ۲۵دی ۱۳۶۵ در یکی از حساس‌ترین کارهای فیلمبرداری خود در فتح جزیره بُواریون، مورد اصابت ترکش قرار گرفت و با وجود تلاش پزشکان در ۲۸سالگی به شهادت رسید.
«صدای پای نور»، «وارث»، «معبر»، «سرباز کوچک»، «یک قطره دریا»، «دفاع مقدس» و «اتاق شماره یک» از جمله آثاری است که از این هنرمند به یادگار مانده است.
مستند ۳۵میلی‌متری «کربلای5» آخرین اثر این شهید، یک‌سال بعد در ششمین جشنواره فیلم فجر (1366) به‌عنوان بهترین مستند انتخاب شد و لوح زرین این جشنواره را از آن خود کرد.
همچنین «ایلام، شهر آتشباران» در سال 1364به نویسندگی علیرضا سجادپور، کارگردانی محمد درمنش، تدوین جمال شورجه، فیلمبرداری حسن علیمردانی و بازیگری و روایت شهید آیت سیفی به تهیه‌کنندگی حوزه هنری ساخته شد. این مستند تا سال‌ها به نمایش درنیامد.  
مستند مذکور سال 1389 پس از  25سال در اختتامیه جشنواره فیلم آلامتو اکران شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
ایلام، شهر آتشباران، نگاهی مستند داستانی به مردم قهرمان ایلام در سال‌1364 دارد که با عزمی استوار و شکست‌ناپذیر زیر بمباران وموشکباران پی‌درپی دشمن ایستادگی می‌کنند.
بی‌شک در این فضای تاریک جهان مدرن امروز که تار و پودش با فناوری و صنعت گره خورده و در منجلاب ازخود بیگانگی سرگردان است که انسان در آن نه‌فقط نسبت به دیگران احساس جدایی و بیگانگی می‏کند، بلکه با خود نیز سر ستیز دارد، چون توان تصمیم‌گیری و تعیین سرنوشت را از دست داده و به‌شدت در جست‌وجوی معنایابی برای زندگی و هویت گمشده خود است،  شهدایی دانشجو چون آیت ا... سیفی می‌توانند نقش رهایی بخش و روشن کننده راه را به‌عهده بگیرند و به‌عنوان الگو مطرح شوند.