نسخه Pdf

آلوئه‌ورا؛ اکسیژن‌ساز پرخاصیت

نگهداری از گیاهی که فقط یک گیاه آپارتمانی نیست و داروخانه است!

آلوئه‌ورا؛ اکسیژن‌ساز پرخاصیت

حالا دیگر کمتر کسی است که با گیاه آلوئه‌ورا و خواص شگفت‌انگیز آن آشنا نباشد. این گیاه که در ساخت بسیاری از کرم‌ها و مواد مراقبت‌کننده از پوست و مو و لوازم آرایشی به کار برده می‌شود، یک گیاه مقاوم آپارتمانی است که می‌توان به‌راحتی آن را در داخل کارخانه پرورش داد و تکثیر کرد . با پرورش و تکثیر این گیاه نه فقط به شادابی و سرزندگی محیط خانه می‌توان کمک کرد، بلکه یک گلخانه طبیعی هم در گوشه اتاق خواب و پذیرایی خواهید داشت.

خاک
گیاه آلوئه‌ورا را درون هر خاکی قرار دهید، زیبایی برگ‌های گوشتی‌اش را برای شما به نمایش خواهد گذاشت؛ اما استفاده از خاک سبک با زهکشی بالا، آن را به ایده‌آل‌ترین و بهترین درجه رشدی خودش‌می‌رساند.  بهترین نوع خاکی هم که می‌توانید برای کاشت آلوئه‌ورا در گلدان انتخاب کنید، خاک شنی-لومی‌ است.

آبیاری
در آبیاری این گیاه، اعتدال را رعایت کنید. پرآبی دقیقا عوارضی شبیه کم‌آبی را در کاشت این گیاه به دنبال دارد. تحلیل‌رفتن ژل و زردشدن برگ‌ها، کمترین خسارتی‌ است که بر اثر کم‌آبی یا آبیاری زیاد این گیاه عایدتان می‌شود. برای آبیاری درست آلوئه‌ورا، توجه‌تان را به بافت خاک گلدان معطوف کنید. خشک‌شدن خاک، هشدار مناسبی برای زمان آبیاری است.
   
نور
این گیاه نیاز فراوان به نور غیرمستقیم خورشید دارد و میانه خوبی با سرما ندارد. بهترین دما برای نگهداری از این گیاه دمایی بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

استفاده از پاجوش؛ بهترین روش تکثیر آلوئه‌ورا در خانه
برای کسانی که به تکثیر آلوئه‌ورا در منزل علاقه‌مند هستند، استفاده از پاجوش گزینه مناسب‌تری‌ است. اگر روش پاجوش را برای کاشت این گیاه انتخاب کردید، طبق گام‌های زیر عمل کنید.
گلدانی با سایز مناسب را انتخاب و دوسوم آن را با خاک سبک پر کنید. آلوئه‌ورایی با برگ‌های سالم و قوی را انتخاب و پاجوش‌های آن را با نهایت دقت و وسواس جدا کنید(اگر پاجوش‌ها هنگام جداشدن زخمی و پاره شدند، باید به آنها زمان دهید تا دوباره صاحب ریشه‌ای سالم و زنده شوند. بنابراین بعد از ترمیم ریشه‌های آسیب‌دیده، آنها را به خاک گلدان بسپارید). پاجوش‌ها را درون گلدان قرار دهید و یک‌سوم باقیمانده خاک را به گلدان اضافه کنید. هفته اول کاشت آلوئه‌ورا را به آبیاری پی‌در‌پی و تنظیم نور و دمای مناسب برای گلدان اختصاص دهید. بعد از آن، از میزان آبیاری گیاه کم کنید. البته رایج‌ترین روش کاشت آلوئه‌ورا در خانه، استفاده از بذر این گیاه است. بهترین زمان کاشت این گیاه از طریق بذر، فصل بهار است. یادتان باشد اگر این روش را برای کاشت آلوئه‌ورا انتخاب کردید، باید دقت و حوصله بیشتری را تا جوانه‌زدن گیاه به‌خرج دهید.

خواص آلوئه‌ورا
ژل موجود در گیاه آلوئه‌ورا یک لایه‌بردار طبیعی و فوق‌العاده برای پوست است‌ و کاهش نشانه‌های بیماری‌های پوستی را نیز به دنبال دارد. نوشیدن آب آلوئه‌ورا در کنار افزایش سلامت پوست موجب درمان زخم‌ها، بثورات، آکنه و پسوریازیس نیز می‌شود.
یکی از خواص آلوئه‌ورا تقویت رشد مو‌ و حفظ سلامت مو است. با استفاده از ژل آلوئه‌ورا روی مو و پوست می‌توانید از ریزش مو‌های خود جلوگیری کنید زیرا ژل آلوئه‌ورا حاوی آنزیمی است که محرک رشد مو است. 
از دیگر خواص آلوئه‌ورا این است که یک درمان طبیعی برای خارش پوست سر و خشکی موهاست. آلوئه‌ورا منبعی از موادمغذی، ویتامین‌ها و موادمعدنی است و از این طریق موجب تقویت مو‌های سر می‌شوند. 
ژل آلوئه‌ورا حاوی آنزیم‌هایی است که پوست مرده سر را برداشته و به رویش مجدد مو توسط فولیکول‌ها کمک می‌کنند. آلوئه‌ورا مانع از خارش ناشی از شوره و خشکی پوست سر می‌شود.
آلوئه‌ورا یکی از درمان‌های طبیعی برای دیابت است.
آلوئه‌ورا حاوی آنزیم‌هایی است که پروتئین‌ها را شکسته و اسید‌های آمینه حاصل را در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد. آلوئه‌ورا حاوی آنزیم برادی کیناز است که به نابودی عفونت‌ها به دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند.

مریم احمدی - چاردیواری
ضمیمه چار دیواری