بازسازی حمله به کنگره در برزیل

2سال پس از حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا صورت گرفت

بازسازی حمله به کنگره در برزیل

دو سال پس از حمله طرفداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا که در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفت، طرفداران ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور پیشین برزیل به کنگره این کشور حمله کردند.

ژائیر بولسونارو که مورد حمایت آمریکا بود، در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری برزیل از لولا داسیلوا، شکست خورد و به آمریکا رفت. او با رفتار و اقدامات عجیب و غریب خود به ترامپ برزیل مشهور بود و از ماه‌ها پیش بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های بین‌المللی پیش‌بینی می‌کردند در صورت شکست‌خوردن در انتخابات، اتفاقاتی مشابه آنچه پس از شکست ترامپ در آمریکا رخ داد، در برزیل اتفاق بیفتد. در همین راستا یکشنبه شب و در حالی که یک هفته از برگزاری مراسم سوگند داسیلوا می‌گذشت، هزاران نفر از طرفداران رئیس‌جمهور سابق برزیل به ساختمان کنگره ملی این کشور حمله‌ور شدند.
براساس گزارش‌ها، طرفداران بولسونارو حفاظ‌های امنیتی اطراف کاخ پلانالتو را شکستند و وارد محوطه و ساختمان کنگره‌ملی برزیل شدند.
رویترز نیز خبر داد طرفداران بولسونارو، به کاخ ریاست‌جمهوری، دادگاه عالی و کنگره‌ملی این کشور حمله کرده و وارد آنها شدند. ماه گذشته نیز حضور معترضان به نتایج انتخابات برزیل به درگیری با پلیس برازیلیا کشیده شده‌بود. 
لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، یکشنبه هفته پیش به‌عنوان رئیس‌جمهور برزیل سوگند یاد کرد و قول داد مسیر این کشور را برای نجات آن از گرسنگی، فقر و نژادپرستی، تغییر دهد.
به نوشته خبرگزاری رویترز، لولا بدون نام بردن از بولسونارو، رئیس جمهور پیشین برزیل گفت: «ما هیچ روحیه انتقام‌جویی علیه کسانی که تلاش کردند ملت را تحت تسلط طرح‌های شخصی و عقاید خود قرار دهند، نداریم اما حاکمیت قانون را تضمین خواهیم کرد. کسانی که خطا کردند، پاسخگوی خطاهای خود خواهند بود.»
ژائیر بولسونارو در مراسم تحلیف لولا داسیلوا حضور نیافت و به ایالت فلوریدای آمریکا سفر کرد. 
غیبت بولسونارو در شرایطی رخ داد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم در مراسم تحلیف جو بایدن در این کشور حاضر نشد و بارها ادعا کرده دموکرات‌ها تقلب کرده‌اند و او برنده انتخابات ۲۰۲۰ بوده‌است.
 
تاکید داسیلوا بر مجازات عوامل حمله به کنگره
رئیس‌جمهور برزیل در واکنش به حمله هواداران ژائیر بولسانورو، رئیس‌جمهور سابق به ساختمان کنگره‌ملی این کشور، این اقدامات را وحشیانه خواند و تاکید کرد که عوامل آن را با شدت مجازات خواهد ‌کرد. 
لولا داسیلوا افزود: از کسانی که در تحرکات ضد‌دموکراتیک شرکت کرده‌اند تحقیق می‌کنیم و آنها را مورد بازخواست قرار خواهیم‌داد.
وی افزود: آنچه اتفاق افتاد، حمله مستقیم به قانون و دموکراسی است. داسیلوا با بیان این‌که برزیل با ضعف‌های امنیتی همراه است، اعلام کرد که دستور مداخله نیروهای امنیتی برای کنترل اوضاع را صادر کرده‌است.
داسیلوا در زمان این واقعه در یک سفر کاری در ایالت سائوپولو بوده و در پایتخت حضور نداشته‌است.
همزمان رسانه‌های برزیلی اعلام کردند نیروهای امنیتی کنترل کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست‌جمهوری را دوباره به دست گرفته‌اند.
ریاست‌جمهوری برزیل همچنین اعلام کرد مداخله نیروهای فدرال در برازیلیا پایتخت این کشور تا 31 ژانویه ادامه خواهدیافت. رسانه‌های محلی برزیل گزارش داده‌اند در جریان این حمله دست کم 150 نفر بازداشت و چند نفر نیز مجروح شده‌اند.

 بولسونارو: یورش به ساختمان‌های عمومی تخلف است
رئیس‌جمهور سابق برزیل در واکنش به حمله حامیانش به ساختمان‌های دولتی، با بیان این‌که تظاهرات مسالمت‌آمیز بخشی از دموکراسی است، حمله به مراکز عمومی را رد کرد.بولسونارو ضمن رد هرگونه نقش در حمله به ساختمان‌های ریاست‌جمهوری و کنگره‌ملی این کشور، تاکید کرد یورش به ساختمان‌های عمومی یک تخلف است.پیش از این ژائیر بولسونارو در رد پیروزی لولا داسیلوا به دادگاه شکایت کرده و گفته‌بود آرای برخی دستگاه‌های شمارش رای باید «بی‌اعتبار» شود. خبرگزاری رویترز گزارش داد، ادعای بولسونارو بعید به نظر می‌رسد به جایی برسد؛ چراکه پیروزی لولا توسط دادگاه عالی انتخابات تأیید شده و سیاستمداران برجسته برزیلی و متحدان بین‌المللی هم به برد او اذعان کرده‌اند.داسیلوا هفته گذشته مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری خود را برگزار کرد و هم اکنون رئیس‌جمهور قانونی این کشور است.
   
واکنش کشورهای غربی
رسانه‌های برزیلی اعلام کردند که نیروهای امنیتی کنترل کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری را دوباره به دست گرفتند.
کاخ‌سفید در بیانیه‌ای به حوادث یکشنبه در برزیل واکنش نشان داد و اعلام کرد که واشنگتن تلاش برای تضعیف دموکراسی در برزیل را محکوم و جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کند.وزارت خارجه آمریکا نیز حمله به ساختمان ریاست‌جمهوری و کنگره ملی برزیل را به شدت محکوم کرد.کاخ الیزه نیز با حمایت از رئیس جمهور برزیل اعلام کرد به خواسته مردم برزیل در انتخابات و نهادهای دموکراتیک باید احترام گذاشته‌شود.
نخست‌وزیر اسپانیا نیز ضمن حمایت از لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری این کشور تاکید کرد ما حمله به ساختمان کنگره برزیل را محکوم می‌کنیم و خواستار برقراری شرایط عادی هستیم.

مسدود کردن برخی حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی
دیوان‌عالی برزیل پس از آشوب‌های یکشنبه‌شب در این کشور به دنبال مسدود کردن برخی از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی است. خبرگزاری برزیلی «اِستادائو» گزارش داد که الکساندر دی مورائس، قاضی دیوان‌عالی به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد آشوب‌ها در شهر برازیلیا درخواست کرده که فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و تیک‌تاک ۱۷حساب کاربری را مسدود کند.دفتر دادستان کل برزیل اعلام کرد: هرکدام از شبکه‌های اجتماعی چنین درخواستی را برآورده نکند، با جریمه ۱۰۰هزار رئالی (۱۹هزار دلار) در روز جریمه می‌شود. این اقدام برای بازگرداندن حاکمیت قانون در کشور ضروری است.