پیشنهاد جدید کیسینجر برای حل بحران اوکراین

پیشنهاد جدید کیسینجر برای حل بحران اوکراین

هنری کیسینجر، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی در دولت‌های اسبق آمریکا که در ماه‌های گذشته با پیشنهادهای خود درباره جنگ اوکراین، واکنش تند کی‌یف را برانگیخته، پیشنهادی جدید در این باره مطرح کرده که احتمالا بار دیگر خشم اوکراینی‌ها را برخواهد انگیخت.

کیسینجر در کتاب جدیدش نوشته است، لغو نامزدی اوکراین برای عضویت در ائتلاف ناتو و اتخاذ وضعیت بی‌طرف از سوی این کشور به درگیری با روسیه پایان می‌دهد. براساس بررسی نشریه فارین افرز از کتاب جدید هنری کیسینجر تحت عنوان «رهبری:‌ شش درس استراتژی جهانی»، این وزیر خارجه اسبق آمریکا اشاره می‌کند: «اگر اوکراین به ائتلاف ناتو بپیوندد، مرزهای این بلوک در 500 کیلومتری مسکو قرار می‌گیرد و این روسیه را از عمق استراتژیکی که همیشه روی آن حساب باز کرده، محروم می‌کند.»
مشاور امنیت ملی دولت اسبق آمریکا همچنین متذکر می‌شود ‌راه‌حل جنگ فعلی در اوکراین یک «اوکراین بی‌طرف» است.
به نوشته فارین افرز، کیسینجر معتقد است که روسیه دست‌کم تا چند دهه با نفوذ باقی خواهد ماند اما این کشور به‌دلیل گستردگی خاکش و فقدان پتانسیل دفاعی در جغرافیایش درگیر یک «احساس عدم امنیت پایدار» است که ریشه‌های عمیق در تاریخش دارد. ماه آگوست گذشته، کیسینجر توصیه به پایان دادن به جنگ اوکراین با مذاکرات کرده و گفته بود که به طول انجامیدن جنگ در این کشور ممکن است به تشدید درگیری منجر شود.ماه می گذشته نیز این وزیر خارجه اسبق آمریکا   گفت،‌ روسیه و اوکراین باید به وضعیتی که قبل از جنگ آنها موجود بود باز گردند.هنری کیسینجر در ماه دسامبر در مقاله‌ای در مجله اسپکتیتور خواستار مذاکره روسیه با اوکراین برای دوری از یک جنگ گسترده‌تر شد.
   
خشم اوکراینی‌ها از پیشنهادهای قبلی
کیسینجر در یکی از پیشنهادهای قبلی خود به اوکراین توصیه کرده بود برای پایان دادن به جنگ با واگذاری بخش‌هایی از اراضی خود به روسیه موافقت کند. 
این اظهارات که در اجلاس داووس بیان شد، خشم ریاست‌جمهوری اوکراین را برانگیخت تا جایی که دفتر ریاست‌جمهوری این کشور اروپایی در واکنش به اظهارات کیسینجر گفت که با چنین پیشنهادهایی به جهنم بروید.
الکسی آرستوویچ، مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای گفت: «با چنین پیشنهادهایی به جهنم بروید، شما احمق‌‌هایی که قلمرو اوکراین را معامله می‌کنید! دیوانه شده‌اید؟ کودکان ما در حال از دست دادن جان خود هستند، سربازان ما با بدن‌های خود، جلوی خمپاره‌ها و گلوله‌باران را می‌گیرند و آنها (غربی‌ها) به ما می‌گویند که چطور سرزمین خود را قربانی کنیم. چنین چیزی هرگز رخ نخواهد داد.»
میخائیل پودولیاک، یکی دیگر از مشاوران زلنسکی نیز در کانال تلگرام برخی از غربی‌ها را به‌عنوان لابی‌های حامی روسیه در اروپا خواند و نوشت: «ما شهروندان، سرزمین‌ها یا حاکمیت خود را نمی‌فروشیم. این یک خط قرمز واضح است. پودولیاک گفت که جامعه اوکراین بهای وحشتناکی را پرداخته است و شخص، دولت یا  کشوری اجازه نمی‌دهد حتی گامی در این مسیر بردارد. هر کسی که خواستار چنین سازش‌هایی باشد، پاسخی اصولی از کی‌یف دریافت خواهد کرد.»
اوکراین قبلا تأکید کرده بود که با هیچ پیشنهاد صلحی که به مرزهای قبل از 2014 احترام نمی‌گذارد، موافقت نمی‌کند. مسکو نیز تصریح کرده است که استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک و همچنین وضعیت کریمه به‌عنوان یک منطقه روسیه، قابل بحث نیست.

رقابت عربستان و امارات در جاسوسی
وبسایت امنیتی - اطلاعاتی فرانسوی اینتلیجنس آنلاین اعلام کرد: عربستان و امارات برای کسب رتبه برتر در امنیت سایبری منطقه و در اختیار گرفتن ابزارهای جاسوسی و هکری با یکدیگر رقابت می‌کنند. این وبسایت نوشت: تلاش عربستان برای پیشبرد توان سایبری خود در حال ثمر دادن است؛ درحالی‌که فرصت‌های تجاری برای امارات به عنوان همسایه و رقیب عربستان، دچار رکود شده است. به نوشته اینتلیجنس آنلاین، نمایشگاه‌های امنیت سایبری که نماد نبرد سایبری جاری بین کشورهای عرب خلیج‌فارس برای نفوذ بیشتر است، یکی از جنبه‌های راهبردی قدرت نرم است که عربستان از آن برای ایجاد موازنه با همسایه اماراتی خود استفاده می‌کند. عربستان برای به چالش کشیدن نمایشگاه تجاری امنیت سایبری جیسیک(GISEC) در دبی، نمایشگاه تجاری امنیت سایبری(Black Hat) را برگزار می‌کند که در واقع نسخه منطقه‌ای رویداد بزرگ امنیت سایبری آمریکا با همین نام است.