مهندس طول و عرض

«ریکاردو آلوز» برترین بازیکن نیم فصل نخست است؟

مهندس طول و عرض

سرمای تبریز با سرمای اسلوونی، رومانی، روسیه، پرتغال و دیگر نقاط اروپا خیلی فرق داشت چون خوب به ریکاردو آلوز ساخت. مرد پرتغالی از دل این سرما از خودش یک مهندس به وجود آورد.

 البته در مدت زمان 22سال در لیگ‌برتر فوتبال ایران تا دلتان بخواهد به این و آن لقب مهندس لیگ داده‌اند اما این یکی واقعا فرق می‌کند. واقعا بی‌دلیل مهندس نشده. فعلا و تا اینجای کار ریکاردو آلوز اجازه نداده به جرم این‌که در استقلال و پرسپولیس بازی نمی‌کند نادیده‌اش بگیرند. مهاجم سریع و دقیق پرتغالی خوش درخشید، آنقدر که مشتریان جدیدی پیدا کند و تیم‌ها تمرکز خود را در نقل و انتقالات زمستانی روی او بگذارند از جمله استقلال. اما این پرتغالی آب پاکی را روی دست همه ریخته و گفته که در تراکتور می‌ماند. به هر حال او یکی از باکیفیت‌ترین بازیکنان لیگ است، بازیکنی که هر چند گل نمی‌زند اما خوب پاس گل می‌دهد، از آن پاس گل‌های حرفه‌ای و دقیق. 

 تکذیب 100 ثانیه‌ای
پاکو خمز سرمربی اسپانیایی تراکتور درباره بازیکن پرتغالی تیم خود به‌صراحت نظر داده و گفته این بازیکن مهم‌ترین مهره تیمش است. حق هم دارد. کمی بیشتر بخواهیم از پاس‌های ریکاردو تعریف کنیم به یک تعریف جدید هم می‌رسیم، پاس‌های «رونالدینیویی طور». پاس‎هایش گاه کل عرض زمین را دربرمی‌گیرد و گاه مسافت قابل توجهی از طول زمین را طی می‌کند. آلوز حالا با این هنر خاص در صدر پاسورهای لیگ‌برتر است، با 8 پاس گل. و هنوز هم استقلال او را می‌خواهد حتی اگر 100 ثانیه درباره تکذیب این خبر در میکسدزون صحبت کند. 

8
آلوز در نیم فصل نخست لیگ‌برتر هشت پاس گل داد. این پاس گل‌ها مقابل گل‌گهر سیرجان، ذوب آهن، صنعت‌نفت آبادان، پرسپولیس، نفت مسجدسلیمان، ملوان و استقلال بوده است.

1130
آلوز در اکثر بازی‌های تراکتور به صورت ثابت به میدان می‌رود. او به استثنای دیدارهایی که به دلیل محرومیت از دست داده تقریبا در تمام دیدارهای نیم‌فصل نخست به میدان رفت و 1130 دقیقه در میدان حضور داشت.

0
شگفت است که چنین بازیکن با کیفیتی هنوز موفق به گلزنی برای تیمش نشده است. او به عنوان مهاجم در نیم فصل نخست هیچ گلی به ثمر نرسانده و آمار صفر گل را ثبت کرده است. آلوز آنقدر مشغول ساختن گل بوده که فرصت نداشته گلی به ثمر برساند. شاید در نیم فصل دوم تغییراتی در این شرایط به وجود بیاید. 

4
آلوز اعصاب ندارد؟ او یکی از پرکارت‌ترین بازیکنان نیم فصل نخست بود. چهار مرتبه کارت زرد گرفت و به همین دلیل با محرومیت هم مواجه می‌شد. اگر او یکی، دو مسابقه را به دلیل محرومیت از دست نمی‌داد قطعا تعداد پاس گل‌هایش بیشتر هم می‌شد. او البته مصدومیتی را هم در نیم فصل از سر گذراند و در مجموع 13 مسابقه 8 پاس گل داد. 

24
ریکاردو آلوز 29 ساله پرتغالی تا به حال 24 گل در رده باشگاهی به ثمر رسانده است. این 24 گل با پیراهن باشگاه‌های مختلف پرتغالی، رومانیایی، اسلوونیایی، روس و قزاقستانی به ثمر رسیده است. شگفت است که آلوز از ابتدای 2021 تا اکنون موفق به گلزنی در هیچ باشگاهی نشده است.