اما و اگر اکران فیلم خارجی

اما و اگر اکران فیلم خارجی

روز گذشته خبری با استناد به بررسی سامانه سمفا منتشر شد، مبنی بر این‌که در سومین هفته از دی۱۴۰۱ مخاطبان سینما کمتر شده و بازار فروش بلیت فیلم‌ها در یک هفته مورد نظر شاهد کاهش ۲۲درصدی نسبت به هفته قبل بوده است.

گرچه این افت فروش و ریزش مخاطبان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر قابل پیش‌بینی بود و به سیاق هر سال، تماشاگران میل چندانی برای دیدن فیلم‌های قدیمی‌تر نشان نمی‌دهند و مشتاق و کنجکاو تماشای تازه‌ترین تولیدات سینمای ایران در قالب جشنواره فجر هستند اما به هرحال نمی‌توان چشم را بر اوضاع ناگوارتر اکران نسبت به سال‌های قبل بست و خروج سینما از اولویت‌های مردم را در این برهه نادیده گرفت. بنابراین برون رفت از چنین فضایی، نیاز به طرح و برنامه‌ریزی دقیقی در نهادهای متولی اکران و شوراهایی چون شورای عالی اکران و شورای صنفی نمایش دارد. در چنین شرایطی باز هم یکی از گزینه‌های روی میز سازمان سینمایی برای بقا و حفظ و رونق سینما، اکران فیلم‌های خارجی است که گاهی به شکل جدی مطرح اما بعد از مدتی فراموش می‌شود. 
ولی به نظر می‌رسد این بار جدی‌تر از قبل می‌توان به ظرفیت‌های اکران فیلم خارجی فکر کرد، به‌ویژه این‌که فیلم هندی «آر آر آر» که اخیرا در مراسم گلدن‌گلوب، برنده جایزه بهترین ترانه شد، مدتی قبل در سینماهای ایران هم اکران شده بود.  
ایلنا در گزارشی سراغ اما و اگرهای اکران فیلم خارجی در این مقطع زمانی رفته و نقاط ضعف و قوت آن را در گفت‌و‌گو با داریوش بابائیان، پخش‌کننده و تهیه‌کننده سینما و محمد قنبری،مدیر پردیس سینمایی مگامال بررسی کرده است. 
داریوش باباییان در این خصوص گفت: در این مدت با توجه به این‌که صاحبان آثار حاضر به اکران فیلم‌های‌شان نبودند به یک‌سری فیلم‌ها سوبسیدهایی داده شد که تهیه‌کنندگان حاضر به اکران شدند. اگر به همه فیلم‌ها مثل فیلم «بخارست» سوبسید داده شود، قطعاً همه حاضر به اکران هستند اما متأسفانه این امتیازها فقط به فیلم‌هایی خاص تعلق می‌گیرد و دیگر سینماگران این امکان را ندارند. در این شرایط که راهکارهای بهتر را کنار گذاشته‌ایم، اکران فیلم‌های خارجی ایده بدی نیست اما فقط می‌تواند رضایت سینمادار را جلب کند، وگرنه برای دیگر اهالی سینما فایده‌ای ندارد. 
محمد قنبری نظر مثبتی درباره اکران فیلم خارجی دارد. او درباره شرایط اکران گفت: حدود سه سال است که در سینما مگامال فیلم خارجی اکران می‌کنیم و همین الان هم دو فیلم «کانجورینگ۳» و «مکان ساکت۲» در سالن وی‌آی‌پی در حال اکران است. مردم فیلم‌های ترسناک را برای دیدن در سینما می‌پسندند، اگر ما بخواهیم فیلم‌های خارجی روز را در سینماها اکران کنیم قطعا اتفاق خوبی است و کم‌کم می‌تواند به اقتصاد سینما کمک کند. دو فیلمی که هم‌اکنون در پردیس مگامال اکران شده‌اند،‌ آثاری‌اند که در پلتفرم‌ها و اینترنت نیز برای دانلود رایگان در دسترس هستند اما برخی مخاطبان علاقه دارند این‌گونه آثار را در سینما هم ببینند. اگر فیلم‌های روز اکران شوند به‌طور حتم، استقبال بیشتری از آنها صورت خواهد گرفت که البته شرط این اتفاق، انتخاب آثار مناسب و مخاطب‌پسند است. دو فیلمی که عنوان کردم حدود یک سال است که در این سینما اکران می‌شوند و همچنان مورد استقبال مردم هستند و حتی برخی مخاطبان این فیلم‌ها را چند بار دیده‌اند. به نظرم فیلم‌های ترسناک و انیمیشن‌های روز به‌طور قطع با استقبال بهتری روبه‌رو می‌شوند.