خانه‌هایی که عشق ساخت

خانه‌هایی که عشق ساخت

ارزش جاذبه‌های گردشگری در نقاط مختلف جهان فقط محدود به زیبایی، معماری، عناصر بکر طبیعی یا قدمت و تاریخ آن نیست. گاه جاذبه‌ای تنها به واسطه روایت‌ها و حکایاتی که  همراه با آن است مفهوم می‌یابد و زیبا می‌شود. زیباترین قصه‌ها و روایت‌ها همیشه ربطی به عشق و دلدادگی دارند.

خانه‌های زیبایی در نقاط مختلف جهان ساخته شده‌اند که بنیان‌شان عشق بوده است. برخی از آنها اما به جای تاثیرپذیری از عشق، به خاطر عشق و به عنوان هدیه به معشوق، یادبودی برای عشق از دست‌رفته و گاه ادای احترام بنیاد نهاده شده‌‌اند. هیچ چیز قوی‌تر از عشق نیست و بنایی که با تاثیرپذیری از عشق ساخته شده روح الهی دارد. یکی از این حکایت‌ها داستانی است که درباره خانه‌های تاریخی طباطبایی‌ها و بروجردی‌های کاشان نقل می‌شود. زمانی که حاج‌بروجردی، تاجر معروف فرش دختر همکارش را برای پسرش خواستگاری کرد، خانواده دختر که در خانه طباطبایی‌ها زندگی می‌کردند ساخت خانه‌ای در شان و موقعیت اجتماعی‌شان را برای زندگی شرط ازدواج قرار دادند. خانواده بروجردی از معروف‌ترین معمار شهر (استاد علی‌مریم کاشانی) درخواست کردند که خانه مورد نظر را بسازد و این گونه عمارت بی‌نظیر بروجردی ساخته شد. در اینجا نگاهی داریم به خانه‌هایی در جهان که به بهانه عشق ساخته شده‌اند:

 تاج محل، آگرا، هند
تاج‌ محل ارزشمندترین اثر تاریخی در جهان است که برای یک زن ساخته شده است. این بنا برای عشق ساخته شد اما متاسفانه به عنوان مقبره و یادبودی از عشق. تاج‌محل در واقع آرامگاه زیبا و باشکوهی است که شاه‌جهان، پنجمین امپراتور گورکانی به منظور یادبود همسر ایرانی‌تبارش به نام ارجمند بانو بیگم مشهور به ممتاز محل آن را بنا کرد. شاه‌جهان همسرش را بسیار دوست می‌داشت و در تمام جنگ‌ها نیز ممتاز‌محل را با خود می‌برد. علت مرگ او نیز حضور در سفری جنگی در ماه‌های آخر بارداریش بود. مرگ ممتاز‌محل ضربه سختی برای شاه بود و به مدت یک سال لباس سفید عزا را از تن درنیاورد. شاه‌جهان خود نیز بعدتر در همان جا به خاک سپرده شد.

پراسات هین، فیمای، تایلند
پراسات‌هین افسانه جالبی دارد که با شاهزاده‌ای به نام پاجیت آغاز می‌شود. شاهزاده باید به دستور پدرش ازدواج کند. پس از 16 سال انتظار برای بزرگ‌شدن همسر آینده‌اش اُراپیما، او دزیده می‌شود. پاجیت به جنگل رفته و اُراپیما را نجات می‌دهد اما خود به دست هیزم‌شکنی تبهکار کشته می‌شود و به وصال معشوق نمی‌رسد. اُراپیما موفق می‌شود هیزم‌شکن را کشته و به فیمای بازگردد. در آنجا دستور ساخت یک پناهگاه را می‌دهد، در آن ساکن می‌شود و روز و شب دعا می‌کند که روح پاجیت در قالب انسانی دیگر به نزدش بازگردد. پراسات‌هین شاید یکی از معدود بناهایی است که یک زن به یاد معشوقش ساخته است. تمام نقاشی‌ها و مجسمه‌های داخل این پناهگاه دوران عاشقی و خاطرات این دو دلداده را روایت می‌کنند.

قصر بولدت، نیویورک، آمریکا
قصر بولدت یکی از رویایی‌ترین و عاشقانه‌ترین خانه‌های روی زمین است که در جزیره قلب نیویورک قرار دارد. جورج بولدت این قصر را در یک مجموعه 11 عمارتی به سبک قرون وسطی و ویکتوریایی ساخته و در آن یک سالن نمایش تئاتر، یک کلبه به شکل قایق، یک برج آلستر به همراه 120 اتاق خواب تعبیه کرده است. بولدت این قصر پنج هکتاری را در روز ولنتاین سال 1905 به عنوان ضمانتی از عشق خود به همسرش لوییز هدیه داد. اما متاسفانه لوییز یک سال بعد و در حالی که هنوز ساخت این قصر رویایی به پایان نرسیده بود از دنیا رفت. شدت اندوه بولدت به حدی بود که دیگر هرگز به این جزیره بازنگشت. امروز این قصر مکانی برای مراسم عروسی زوج‌های جوان است.

 تُرِچیارا، پارما، ایتالیا
این قلعه زیبا در شمال ایتالیا به دستور پیِر ماریا رُسی دوم بین سال‌های 1448 تا 1460 ساخته شده است. رُسی این بنا را برای بزرگداشت عشق به معشوقه‌اش «بیانکا پِلِگرینی» ساخته است. ساخت چهار برج در این قلعه اشاره‌ به عشق بی‌قید و شرط رُسی فقط به یک زن آن هم بیانکا دارد و «برج لیلی» واقع در تُرِچیارا با الهام از شنلی که بیانکا بر دوش می‌انداخته ساخته شده است. مردم محلی تُرِچیارا را به نام «آشیانه عشق» می‌شناسند. در این عمارت زیبا نقاشی‌های بسیاری از زنی به تصویر کشیده شده که به دنبال معشوق خود می‌گردد. در اتاق خواب اصلی دو قلب در هم‌تنیده نقاشی شده است که روبانی با نوشته «حالا و برای همیشه» آن را تکمیل کرده است.