مثبت فکر نکنید

مثبت فکر نکنید

ما هر روز زمانی را صرف فکرکردن به گرفتاری‌هایمان، آرزوهای از دست رفته‌مان و نقشه‌های دور و درازمان می‌کنیم. البته در فرهنگ امروز، می‌گویند حرف زدن از مشکلات حالمان را ناخوش می‌کند و ما را به انفعال می‌کشد.

پس باید «مثبت فکر کنیم» و «برروی هدف خود تمرکز کنیم» تا موانع را راحت‌تر از پیش رو برداریم. حتی شاید گمان کنیم «خوش‌بینی» علاج فلاکت مفرط هم خواهد بود. در واقع مثبت‌اندیشی از آن چیزهایی است که همواره و در همه جا از آن صحبت می‌شود؛ از تبلیغات تلویزیون گرفته تا سیاستمداران کشورها همه و همه تلاش می‌کنند به افراد بیاموزند جنبه‌های مثبت ماجرا را ببینند و در مواجهه با ناملایمات خوش‌بین باشند اما این موضوع در حقیقت چقدر کمک‌کننده است؟
اما کتاب «مثبت فکر نکنید» چیزی خلاف باور عامه را به رشته تحریر درآورده است. این کتاب حاصل پژوهش علمی و روشمند گابریله اوتینگن، یکی از سرآمدان روان‌شناسی انگیزشی است. اوتینگن خوش‌بینی را در حیطه‌های مختلف زندگی شخصی و همچنین در روابط گسترده‌تر اجتماعی بررسی کرده و می‌گوید که خوش‌بینی، بر خلاف تصور رایج، ما را دچار انفعال می‌کند و احتمال رسیدن به موفقیت را پایین می‌آورد اوتینگن در این کتاب روش چهارمرحله‌ای «مقابله ذهنی» را پیشنهاد می‌کند و نشان می‌دهد که چطور می‌توان از این روش در سه حیطه سلامت فردی، روابط دوستی، دوران مدرسه و محیط کار استفاده کرد.
کتاب «مثبت فکر نکنید» با ترجمه  حسین رحمانی توسط انتشارات ترجمان منتشر شده است.