رادیوتئاتر الزام رسانه‌ای است

رادیوتئاتر الزام رسانه‌ای است

در بخش رادیوتئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ۸۳اثر در سامانه دبیرخانه بارگذاری شد که از میان آنها، ۱۱اثر توسط داوران برای شرکت در بخش نهایی تایید شدند. همچنین دو اثر هم از جشنواره مقاومت به این رویداد معرفی شدند و در مجموع ۱۳ اثر برای اجرا در جشنواره آماده شدند.  نکته‌ای که لازم است درخصوص رادیو تئاتر جشنواره چهل و یکم به آن توجه شود نیاز حمایت مدیران به ویژه مدیران رسانه‌ای از جشنواره است.

در طول پنج سالی که مدیر بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر هستم، در این مدت و حتی قبل‌تر از آن ندیدم و نشنیدم این بخش بدون مخاطب باشد و این نشان می‌دهد مخاطب به رادیوتئاتر علاقه‌مند است. به همین دلیل باید بپذیریم که بخش رادیو تئاتر ساختار مهمی است و این امکان برای هنرمندان آن مهیاست که حتی جشنواره مستقلی برای آن داشته باشیم. به دلیل همین استقبال هم بعید می‌دانم جشنواره فجر دیگر بخواهد بخش رادیوتئاتر را حذف کند، زیرا این بخش یک مدیوم و گونه جدید نمایشگری و کمک به عرصه نمایش در کشور است. خوشبختانه مدیران وقت ما در رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی این درک را دارند که بخش رادیوتئاتر یک اقدام رسانه‌ای است و جدای از آن مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد هم از این مدیوم استقبال می‌کند اما این‌که مدیران سازمان صداوسیما هنوز استقبالی نمی‌کنند باید توسط مدیران دیگر و حتی افرادی مثل خود بنده پیگیری شود.
 باید مدیران را مجاب کنیم چون مدیران ما خیلی با این بخش آشنا نیستند و حق هم دارند، چون ندیده‌اند. مدیران باید به جشنواره فجر بیایند و مخاطبان رادیوتئاتر را از نزدیک ببینند. این اتفاق باید موردتوجه مدیران قرار گیرد که در جشنواره تئاتر فجر هم اجرا می‌شود و نصف سالن پر است اما در بخش رادیوتئاتر کل سالن پر است. اگر این مدیوم مخاطب‌ نداشته باشد قطعا خودبه‌خود از بین می‌رود پس حتما مخاطب دارد. به نظرم رادیوتئاتر الزام رسانه‌ای است و بایدبه آن پَر و بال داده شود و بیشتر به آن بها بدهند. متأسفانه فعلا این اتفاق نیفتاده است. البته از لحاظ بحث معنوی، مدیریت جدید سازمان صداوسیما و معاونت صدا واقعا از این بخش حمایت می‌کنند ولی نیاز به حمایت مادی هم وجود دارد و ان‌شاءا... به‌مرور این اتفاق هم بیفتد.
خدا را شکر رادیو در حال حاضر با نگاه جدیدی توسط مدیر جوانش، معاونت صدا و شخص آقای پیمان جبلی همراه شده است. مطمئنم وقتی نگاه، رسانه‌ای و تخصصی باشد قطعا به اهمیت این مدیوم پی می‌برند مگر این‌که در آینده مدیری بیاید و سلیقه‌ای عمل کند و به مردم اهمیت ندهد و بخواهد بخش رادیوتئاتر را از جشنواره فجر حذف کند؛ وگرنه در اهمیت این بخش شکی نیست.
 
​​​​​​​امین رهبر - مدیر بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر