کودکان را با مخاطرات فضای مجازی آشنا کنید

کودکان را با مخاطرات فضای مجازی آشنا کنید

ترس و نگرانی از تخریب مبانی اخلاقی و اجتماعی و نداشتن امنیت روانی و فرهنگی ناشی از هجوم اطلاعات آلوده و مخرب از طریق اینترنت و فضاهای مجازی‌ برای والدین واکنشی منطقی است، اگر والدین بدانند که چطور باید با نوجوان خود رفتار کنند و از فضای مجازی شناخت وافی و کافی داشته باشند، می‌توانند بر ترس و نگرانی خود فائق آیند.

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که اینترنت همچنان آسیب‌ها و مخاطراتی را با خود به‌دنبال دارد، از سوی دیگر این تکنولوژی آن‌قدر زود پیشرفت می‌کند که بسیاری از خانواده‌ها امکان و توان کافی برای شناخت آن پیدا نمی‌کنند و به همین دلیل از این میزان پیشرفت جا می‌مانند و در مقابل، استفاده روزمره نوجوانان از این فضا، با لحاظ این نکته که شخصیت و جامعه‌پذیری آنها در هر لحظه در حال تغییر و رو به تکامل است، احتمال خطر بزهکاری در دوران نوجوانی را بیش از پیش افزایش داده است.
اصولا نوجوانان به‌دلیل آن‌که در شبکه‌های مجازی زیاد وقت می‌گذارند فرصت کمتری برای معاشرت با خانواده داشته و از‌سوی دیگر تاثیر‌پذیری بیشتری نیز نسبت به این فضا دارند‌. ازجمله مشکلاتی که ممکن است برای نوجوانان در صورت استفاده نادرست از اینترنت و فضای مجازی به عنوان آینده‌سازان جامعه پیش بیاید، افت تحصیلی و کاهش عملکرد آموزشی آنان است.دوران نوجوانی یکی از پر‌مخاطره‌ترین دوران زندگی هر فرد است. در واقع از 11سالگی نوجوان از مطیع بودن فاصله گرفته و انقلاب درونی در او رخ می‌دهد. ‌در واقع با شروع دوران بلوغ، فرد کاملا رفتارهایش تغییر می‌کند و اگر در این زمان نوجوان مورد حمایت قرار نگیرد، می‌تواند با شروع آسیب‌های او همراه شود. 

معصومه صبور روح وحید - کارشناس ارشد روان‌شناسی