همکاری کشورهای عربی با موساد

روایت روزنامه‌نگار صهیونیست از جزئیات عملیات ترور شهید مغنیه

همکاری کشورهای عربی با موساد

یک روزنامه‌نگار صهیونیست با انتشار یک کتاب، جزئیات جدیدی از همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای عربی با موساد در عملیات ترور شهید مغنیه را فاش کرد.

عماد فایز مغنیه، معروف به «حاج رضوان» از فرماندهان نظامی حزب‌ا... لبنان بود که در ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ در انفجاری در دمشق به شهادت رسید. مردی که به قول حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «مثل شمشیر فرود می‌آمد و مثل شبح ناپدید می‌شد.» 
با گذشت ۱۵سال از ترور عماد مغنیه، رژیم‌صهیونیستی به‌صورت رسمی، مسئولیت این ترور را برعهده نگرفته‌است اما در کتابی که به قلم «یوسی مِلمَن» روزنامه‌نگار، کارشناس ارشد امور نظامی و اطلاعاتی رژیم‌صهیونیستی منتشر شده، جزئیات جدیدی از این اقدام تروریستی که تاکنون فاش نشده‌بود، ارائه شده‌است.
به گزارش فارس، در این کتاب اطلاعات جدیدی از نحوه ترور فرمانده نظامی و مغز متفکر حزب‌ا... لبنان منتشر شده‌است؛ از‌جمله این‌که چند کشور کشورهای عربی در برنامه‌ریزی و جمع‌آوری اطلاعات برای این ترور مشارکت داشتند.
این کتاب همچنین عمق رابطه بین رژیم‌صهیونیستی و آمریکا در زمینه تبادل اطلاعات و هماهنگی در نحوه و سازوکار انجام ترورها در خاورمیانه را فاش و تاکید می‌کند که واشنگتن حرف اول و آخر را در این خصوص می‌زند.
ملمن که تحلیلگر امور نظامی در روزنامه عبری و چپگرای هاآرتص است، تاکید می‌کند که دستور پاکسازی مغنیه، مستقیما توسط «مئیر داگان» رئیس وقت موساد، پس از این‌که ایهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت، از جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور آمریکا و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چراغ سبز این ترور را دریافت کرد، صادر شد. ملمن همچنین می‌نویسد که نقش سیا در این عملیات حاشیه‌ای بود. نگارنده در کتابش آورده‌است: «دو نفر از نخست‌وزیران اسرائیل، آریل شارون و اولمرت، به سران موساد، افرایم هالوی و مئیر داگان، مجوز ترور مغنیه را دادند. سازمان‌های اطلاعاتی که فعالانه در جمع‌آوری اطلاعات شرکت داشتند، از آمریکا، فرانسه، انگلیس، اردن، مصر و عربستان سعودی بودند و دستگاه‌های اطلاعاتی هر یک از کشورهای مذکور در جمع‌آوری و تبادل اطلاعات در خصوص مغنیه نقش داشتند.»ملمن می‌گوید که نقشه نخست رژیم‌صهیونیستی برای ترور مغنیه در زمان جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ و با شلیک موشک از یک هواپیما اجرا شد که موفقیت‌آمیز نبود.
وی در ادامه با تکیه بر اطلاعاتی که منابع آگاه در اختیارش گذاشتند، می‌نویسد: «سرویس اطلاعات آمریکا بمبی را که اسرائیل برای ترور مغنیه آماده کرده‌بود، از طریق اردن و سفارت واشنگتن در پایتخت سوریه به دمشق منتقل کرده و در آنجا به ماموران موساد تحویل داده شد. در ۱۲ فوریه ۲۰۰۸، مغنیه به خانه‌ای که در دمشق اجاره می‌کرد، رسید، مأموران موساد نیز بمب را منفجر کردند که به شهادت عماد مغنیه منجر شد.»

ارتش توخالی 
انگلیس که پس از آمریکا، بیشترین حمایت مالی و نظامی را از اوکراین داشته است، این روزها با مشکلات زیادی در عرصه نظامی روبه‌روست و گزارش‌ها حکایت از تضعیف شدید ارتش این کشور در یک‌سال گذشته دارد.  چند روز قبل بود که باوجود تبلیغات گسترده مقام‌های دولتی انگلیس روی ارسال کمک‌های نظامی جدید به اوکراین شامل تانک و خودروهای زرهی، نظامی ارشد لندن اما این اقدام را باعث تضعیف ارتش دانست. ژنرال پاتریک سندرز، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انگلیس با اذعان به ضعیف شدن ارتش این کشور در صورت ارسال تانک به اوکراین تاکید کرد: «ارائه این تجهیزات البته ما را به‌عنوان یک ارتش موقتا ضعیف می‌کند. این غیرقابل انکار است».این نظامی عالی‌رتبه انگلیسی اما مدعی شد: «ولی اطمینان از شکست روسیه در اوکراین، ما را ایمن‌تر می‌کند و به‌عنوان یکی از اعضای اصلی ناتو ــ که قدرتمندترین ائتلاف نظامی جهان است ــ تحت حفاظت اصل دفاع جمعی خواهیم بود». اظهارات سندرز پس از آن عنوان شد که دولت انگلیس اعلام کرد ۱۴تانک جنگی اصلی «چلنجر۲» و سایر پشتیبانی توپخانه پیشرفته خود را در هفته‌های آینده به اوکراین ارسال می‌کند.دیروز هم یک روزنامه انگلیسی گزارش داد که لندن پس از پشت سر گذاشتن یکی از بدترین سال‌هایش به علت ترک خیل عظیمی از نیروهای متخصص و کارآزموده، اکنون با کمبود 4000 نفر در نیروهای مسلح‌ خود دست و پنجه نرم می‌کند.